Pål Try blev den første udenlandske vinder af Designa Rally GP, da han i Special-konkurrencen slog den tidligere dobbelte vinder, Christian Jensen.”Det er dej­ligt at væ­re norsk i dag.” Så­dan brø­­lede Pål Try, Norge, ud over for­sam­lin­gen, da han havde fået laur­bær­kransen om halsen som det synlige bevis på, at han havde vundet den syvende udgave af Designa Rally GP. Den norske rallykører er blevet fast deltager i løbet, der traditionen tro blev afholdt langfredag i Munck Asfalts sto­re grusgrav i Kongens­bro, men det er første gang, at han nået helt til tops.

”Sidste år var konkurrencen hårdere, for der tabte jeg jo,” reflek­te­rer Pål Try om styrkeforholdet i den seneste udgave af Designa Rally GP.  ”I år stillede jeg op med en anden bil end sidste år, så jeg tror, at det var derfor, at jeg klarede at få de ekstra sekunder i finalen. Jeg tror ikke, at jeg havde klaret det med den bil, jeg havde i fjor. Det er utroligt artigt at konkurrere her i Danmark, og vi er flere, der normalt kører 2-3 løb i Danmark i år, og det vil vi bestemt fortsætte med…”

Pål Try satte hurtigste tid i to af de tre heats i den indledende kon­kurrence. Kun i det sidste blev han slået af Christian Jensen, Ans, der da også skulle vise sig at blive hans hårdeste konkurrent, da det sidst på eftermiddagen gik løs med Designa Rally GP Special-konkur­rencen, hvor kørerne med de 32 hurtigste tider skulle ud i en knock-out konkurrence om de to pladser i den ultimative finale. Her lykke­des det Pål Try og netop Christian Jensen at klare sig igennem til finalen, hvor styrkeforholdet svingede frem og tilbage mellem dem. Men midtvejs igennem løbet fik Christian Jensen gearkassepro­ble­mer, og dermed kunne Pål Try vinde med godt tre sekunders mar­gen.

Problemer var der denne gang adskillige kørere, som havde ved Designa Rally GP. Ib Kragh, Juelsminde, lagde stærkt ud med næst­bedste tid i første heat og sluttede de tre indledende heats som nummer fire, men måtte opgive at stille til start i finalen grundet en teknisk defekt. Værre gik det dog for Max Christensen, Svenstrup. Kun første heat fik han gennemført.

”Vi ramte en betonklods. Det er første gang i mit liv, at jeg har gjort det, og sådan en slår altså hårdt,” siger den regerende Danmarks­mester i den firhjulstrukne klasse. ”Der sidder tre styrearme i hjul­ophænget, og den ene var knækket. Vi havde de to andre med i reserve, men den, der var knækket, havde vi ikke med. Så måtte vi nøjes med et heat…”

Mens det blot var en enkelt reservedel, Max Christensen manglede, stod en af de uheldige lokale kørere pludselig med et større problem. For Michael Broberg Sørensen, Gjern, var det tæt på at være slut, inden løbet overhovedet var startet.

”Min dag begyndte med, at vi skulle køre prøven igennem, og så nåede vi kun at køre 300 meter, inden en trækaksel brækkede,” for­klarer Michael Broberg Sørensen. ”Så skulle der ske noget drastisk, men vi fik heldigvis lov til at stille op i min lillebrors bil. Jeg skulle lige lære bilen at kende igen – jeg har kørt i den i gamle dage – og vi fik en dårlig tid i første heat. I det andet heat kappede vi tolv sekunder af, og tredje heat gik rigtig godt. Vi skulle så køre i GP Special-kon­kurrencen, og bilen blev holdt i gang, og det gik rigtigt godt, men så knækkede der en trækaksel igen. Det er lidt trælst, men sådan er gamet…”


Resultatet af Designa Rally GP Special-konkurrencen:

1. Pål Try Norge Ford Focus WRC
2. Christian Jensen Ans Peugeot 207 Super 2000

Klassevindere i den ordinære konkurrence (kvalifikationsheats):

Historiske rallybiler
Kurt Mejer Horsens Volvo 142
Gruppe N & E 0-2000 cm3
Tom Lund Kristiansand Renault Clio
Gruppe A, H & DK 0-1400 cm3
Anders Rasmussen Slagelse Peugeot 106 Kit Car
Gruppe A, H & DK 1401-1600 cm3
Steen Kurtzmann Jensen Grenå Peugeot 206 Super 1600
Gruppe A, H & DK 1601-2000 cm3
Kenneth Petersen Svinninge BMW 320 Compact
Gruppe E, H, N, A & DK over 2000 cm3 Super 2000, 4WD
Pål Try Norge Ford Focus WRC