Klædt på til årstiden. Og den siger ballerinasko og sommerdæk.Sommer­dækkene skal på nu – men det er ikke ligegyldigt, hvilke dæk der kom­mer på bilen.

Mange bilister skifter netop nu fra vinterdæk til nye som­mer­dæk.

"Det er en klog dispo­sition, for vinterdæk slides meget hurtigt og har meget dårlige køre­egenskaber, når vejen er varm," siger Kenneth Saust, formand for de danske dækimportører.

Dækimportør-Foreningens formand har dog også en advarsel til bilisterne:

Dækimportørernes formand Kenneth Saust har tre enkle råd til bilisterne: Sommerdæk om sommeren. De bedste dæk på baghjulene. Korrekt lufttryk i alle fire dæk."Der er meget store kvalitetsfor­skelle mellem de bedste og dårligste dæk," konstaterer Kenneth Saust og henviser til omfattende test af nye sommerdæk foretaget af store forbrugerorganisationer og bil­magasiner.

"Den tyske organisation ADAC, der svarer til FDM, testede for nylig 35 typer sommerdæk, og de fem blev erklæret for ikke anbefalelses­værdige. Derfor er det klogt at rådføre sig nøje med sin dækfor­hand­ler, som ved, hvilke dæktyper der er egnede til brug på europæiske veje," siger Kenneth Saust. Han opfordrer navnlig forbrugerne til at holde et vågent øje med kinesiske dæk, der ofte klarer sig dårligt i test.

"Alle de fem dæk, der dumpede i ADACs store dæktest, er kinesiske dækfabrikater, og det bør gøre forbrugerne kritiske," mener dækim­portørernes formand.

Kenneth Saust har tre enkle råd til bilisterne, hvis de vil opnå større sikkerhed: Sommerdæk om sommeren. De bedste dæk på baghjule­ne. Korrekt lufttryk i alle fire dæk. Det sidste råd er der oven i købet god økonomi i:

Kenneth Saust, formand for Dækimportør-Foreningen, demonstrerer forskellen på sommerdæk (til venstre) og vinterdæk. Sommerdæk har langt bedre køreegenskaber og bremseevne, når vejene er varme"Hvis bilisterne overalt i EU kørte med korrekt lufttryk i dækkene, så ville de i gennemsnit spare to fulde tanke brændstof om året. Derfor bør man tjekke dæktrykket mindst hver fjortende dag," siger Ken­neth Saust.

Baggrundsinfo til denne pressemeddelelse:

1) Dæktest:

Auto Motor und Sport:

Det anerkendte tyske bilmagasin testede 12 sommerdæk i dimension 205/55 R 16 V i nr. 7, den 12. marts 2009. Resultatet:
1 særdeles anbefalelsesværdigt
8 anbefalelsesværdige
2 anbefalet med forbehold
1 kan ikke anbefales

ADAC:

Den tyske bilklub, svarende til FDM i Danmark, testede 18 sommerdæk i dimension 185/60 R14 H i foråret 2009 (www.adac.de). Resultatet:
7 særdeles anbefalelsesværdige
3 anbefalelsesværdige
5 anbefalet med forbehold
3 kan ikke anbefales

Samtidig testede man 17 sommerdæk i dimension 205/55 R 16 W. Resultatet:
6 særdeles anbefalelsesværdige
6 anbefalelsesværdige
3 anbefalet med forbehold
2 kan ikke anbefales

2) Vinterdæk om sommeren

Den tyske bilklub ADAC dokumenterede i 2007, at når det bliver rigtig varmt, vokser bremselængden med vinterdæk betragteligt i forhold til sommerdæk. Ved en lufttemperatur på 35 grader kan bremselæng­den med vinterdæk være op til 16 meter længere ved 100 km/h.

Desuden viste ADACs test, at vinterdæk er mindre stabile i kurver, når bilen er fuldt lastet, for eksempel når hele familien kører på sommerferie med bagagerummet fyldt op. Det betyder mere vaklende kørsel i de lange motorvejskurver.

Endelig er det dårlig økonomi at køre på vinterdæk om sommeren. Det blev påvist i 2006 af dækfabrikanten Conti, der i en test dokumenterede, at vinterdæks levetid mindskes med cirka 10 procent, hvis man kører med dem i den varme årstid.

3) Vinterdæk på firehjulstrukne biler

Ejere af firehjulstrukne biler som jeeps og SUV-biler kan have den forestilling, at de takket være deres permanente træk på alle fire hjul kan køre året rundt i både sne, mudder og på tør asfalt med de samme dæk.

Kombinationen af høj vægt, højt tyngdepunkt, stor luftmængde i dækkene og ikke mindst de store SUV-bilers ofte høje motorkraft gør det stærkt anbefalelsesværdigt at køre med sommerdæk om sommeren på asfaltveje med firehjulstrukne biler af jeep- eller SUV-typen.

4) De bedste dæk for eller bag?

Det klare svar er: De bedste dæk skal monteres på bagakslen, med mindre man har en helt bestemt og meget veldefineret grund til at handle anderledes.

ADAC har bragt en omfattende undersøgelse foretaget af Michelin. Det helt centrale for sikkerheden,
er dækkets egenskaber til at overføre bremsekræfter og sideføringskræfter.

De stærkt kritiske manøvrer er akvaplaning og baghjulsudskridning i vejkurve, og her er tendensen klar, de bedste dæk skal sidde på baghjulene, men ellers er der under andre køreforhold et lidt mere nuanceret billede.

5) Dæktryk og luftpumper

Hvis bilisterne overalt i EU kørte med korrekt lufttryk i dækkene, så vil det spare miljøet for omkring 5,2 millioner tons CO2 pr. år. Besparelsen svarer til to fulde tanke benzin pr. personbil pr. år.

Forkert dæktryk betyder:
• Stærkt forøget slid
• Stærkt forringede køregenskaber
• Højere brændstofforbrug

Eller sammenfattende:
• Større risiko
• Dårligere økonomi

Fejlvisende eller manglende luftpumper og dæktryksmålere på servicestationer fratager bilisten muligheden for at tjekke trykket i sine dæk. Dækimportør-Foreningen anbefaler, at man tjekker luften i sine dæk hver 14. dag. Dækkene skal være kolde, når trykket måles.

Kort om Dækimportør-Foreningen

Medlemskreds
Dækimportør-Foreningen består af de førende importører af dæk til det danske marked. Det er Bridgestone, Continental, Goodyear­Dunlop, Michelin, Vredestein og Yokohama.

Formand
Dækimportør-Foreningen har valgt Kenneth Saust, Yokohama Danmark as til formand.