Er man usikker på fremtids­udsigter­ne, kan man med privat­lea­sing und­gå at in­ve­stere en mindre for­mue i en bil. Og det kan tilmed være billi­gere.

Bilpriser.dk
Bilvurderings­tjene­sten  Bilpriser.dk har i samarbejde med dagbladet B.T. un­der­­søgt, om privatleasing efterhånden er et reelt alternativ til køb. Tidligere kunne det kun betale sig at lease dyre biler som Mer­cedes-Benz og BMW, men nu er flere andre, heriblandt Honda, Opel og Citroën kommet med attraktive leasingtilbud. Små biler og biler under cirka 240.000 kroner kan det stadig ikke betale sig at lease, viser minianalysen.

4.588 kroner pr. måned
Et af de gode leasingtilbud er på en Citroën 1.6 HDI stationcar med 110 hk. At køre 60.000 km over tre år i den bil koster 165.157 kro­ner. Det er 4.588 kro­ner om måneden. Med i prisen er første­gangs­betalingen, renteudgifter på lån til førstegangsbetalingen og leve­ringsomkostningerne, service og dæk, men ikke brændstof, forsikring og ejerafgift.

Besparelse: 46.000 kroner
Køber man derimod Citroën’en og sælger den efter tre år og 60.000 km, løber de samlede omkostninger op i 211.223 kroner, inklusive nettorenteudgifterne på et lån, der dækker hele bilens pris samt låneomkostningerne. Brændstof, ejerafgift og forsikring er heller ikke inkluderet her. Forskel: 46.066 kroner, lige til at putte i lommen.
En Opel Vectra 1.9 CDTI Elegance II stationcar, der er på vej ud af markedet for at blive afløst af Opel Insignia, kan det også betale sig at lease. Her er udgiften ved at lease på 5.594 kroner om måneden plus brændstof, forsikring og ejerafgift. Besparelsen i forhold til at købe er 49.183 kroner.

Leasing af en BMW 318d stationcar kan man spare 82.254 kroner, og på en Mercedes-Benz B 180 CDI sedan er der hele 135.522 kro­ner at spare på samme betingelser.

Bedre at beholde bilen
I sandhedens tjeneste bør det nok nævnes, at de færreste privat­købere sælger deres bil efter tre år og kun 60.000 km. I denne perio­de er afskrivningen temmelig hård. Hvis man beholder sin bil i fem-seks år, bliver afskrivningskurven fladere og totaludgiften per kilo­meter vil ende med at blive noget lavere end ved et salg efter kun tre år.
Hold dig fra små biler
Biler under cirka 230.000-240.000 kroner samt små biler kan det ikke betale sig at lease. Blandt de tilbud, der blev indhentet til minianaly­sen, var der flere eksempler på dette: På en Kia c’eed 1.6 CRDI Acti­ve mister man 10.415 kroner over tre år, på en Fiat 500 1.2 Pop taber man 15.638 kroner, og på en Peugeot 207 Comfort Plus 1.4 HDI taber man hele 36.157 kroner.

Tryghed i hverdagen
Hvis man i disse krisetider er usikker på fremtidsudsigterne og familieøkonomien, kan leasing være en god idé - hvis man vel at mærke sørger for at få en leasingkontrakt med kort opsigelse. Man mister måske nok sin førstegangsbetaling på 15.000-35.000 kroner, men at sælge en bil før tiden koster lagt mere. På www.forbrug.dk er der er offentliggjort en stor leasingundersøgelse, man bør studere grundigt. Er man FDM-medlem, kan man eventuelt få FDM’s jurister til at kikke kontrakten igennem, før man underskriver.

Chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk synes, der kan være mange gode grunde til at lease frem for at købe:
”Mange, der er lidt klemte på økonomien, kører rundt i en ældre bil, der nok er mindre værd, end de tror. De kan vælge at give den i bytte på en anden brugt bil. De får så måske nok en høj byttepris, men de kommer måske også til at give 30.000 for meget for den ny bil. Jeg vil sige: Sælg dog bilen, for eksempel på en bilauktion som Autocom.dk, og brug så pengene på førstegangsbetalingen på en ny leasingbil hos en kendt leasingoperatør. Så skal de kun sørge for at få banken til at overføre de månedlige betalinger og fylde benzin på”, siger han.

Man skal ikke lade sig afskrække af, at man risikerer at skulle betale for skader på leasingbilen, mener han:
”Man skal selvfølgelig være opmærksom på afleveringsproceduren. Det kan koste penge til buler og rengøring. Men det koster altså også at aflevere en bulet og beskidt bil til en forhandler. De buler, som forsikringen burde have betalt, kan man ikke regne med at kunne tørre af på leasingselskabet eller forhandleren. Og så skal man huske, at man bliver tilbudt at skrive under på en forsikrings­anmeldelse, når man afleverer bilen til leasingselskabet”, påpeger han.