Paul Mollerup, Håndværksrådets direktørNu udbredes Klima- og Energi­mi­ni­steri­ets store med­ar­bej­der­kam­pag­ne til yderligere 20.000 virk­som­heder. Denne gang rettes fokus mod Dan­marks små og mel­lem­­sto­re virk­somheder, der beskæf­tiger 150.000 medarbejdere.

Initiativet er det seneste skud på stammen i Klima- og Energimini­steriets "1 ton min­dre"-kampagne, som skal få dan­skerne til at re­ducere deres personlige CO2-udled­ning med et ton. Indsatsen over for de små og mellemstore virk­somheder gen­nem­føres som et sam­arbejde mellem Klima- og Energimini­steriet og Hånd­værksrådet. 

Ifølge Håndværksrådet udgør de små og mellemstore virksomheder 97 % af alle dan­ske virksomheder. Af disse beskæf­tiger Håndværks­rådets medlems­virksom­heder over 150.000 medarbejdere. Det er disse mange lønmodtagere, som i den kommende tid vil stifte be­kendt­skab med konkrete måder at spare penge og CO2 på - både i hverdagens jobsituationer og hjemme i privatlivet. 

"Det er vigtigt, at vi hver især yder en indsats for at nedbringe vores energiforbrug. Det gælder også på arbejdspladsen, hvor vi tilbringer en stor del af vores daglige liv. Og det gælder, uanset om man er ansat i en lille eller i en stor virksomhed. Derfor er vi glade for sam­arbejdet med Håndværksrådet om at få de små og mellemstore virksomheder med ind i klimakampen" siger klima- og energiminister Connie Hedegaard. 

Får adgang til CO2-beregner
Via en særlig internetside får medarbejderne i de små og mellem­store virksomheder adgang til en CO2-beregner, hvor man får sat tal på sine egne, udvalgte besparelser - både i kroner og i kilo CO2. Herefter afgiver man et klimaløfte, hvor man det næste år lover at gennemføre en stribe konkrete handlingsændringer efter eget valg fra programmet. Samtidig deltager man i "1 ton mindre"-kampagnens løbende lodtrækninger om en stribe CO2-rigtige præmier. Initiativet er helt omkostningsfrit for virksomhederne, og det tager kun medar­bejderne ganske få minutter at gennemføre programmet.

"Vi når bare ikke vores ambitiøse klimamål uden at se kritisk på, hvor og hvordan vi selv kan agere i vores egen hverdag. Klimaåret og den kommende klimakonference er med til at sætte fokus på energibe­spa­relser overalt i samfundet, og medarbejderkampagnen giver nog­le gode redskaber til energibesparelser ude i virksomhederne. I praksis er der et enormt potentiale i at implementere lavteknologiske løsninger i den eksisterende boligmasse, og derfor holder Hånd­værks­rådet selv en klimakonference i september under temaet "Low technology - high implementation,"  siger Håndværksrådets admini­strerende direktør Paul Mollerup.

"Sidste år skrev jeg til Danmarks 10.000 største virksomheder og opfordrede dem til at blive en del af Medarbejderkampagnen. Re­sultatet var særdeles positivt; flere end 1.000 virksomheder deltog i medarbejderkampagnen, og 45.000 medarbejdere afgav et klima­løfte. Det viser, at man som ansat i en virksomhed også er villig til at ændre sine daglige vaner og dermed medvirke til at nedbringe Dan­marks CO2-udledning", forklarer Connie Hedegaard.

Klimakampagnen "1 ton mindre" fortsætter indtil udgangen af 2009 med øget fokus på de store potentielle CO2-besparelser på bolig­området. Indtil nu har 78.000 danskere afgivet et klimaløfte og for­pligtet sig til en samlet besparelse på over 104.000 tons CO2.