Tæt trængsel i toppen af Bilpriser.dk’s hidtil største småbilsanalyse. 10 biler ligger under 1,50 kr. pr. km uden forsikring og service.
Bilpriser.dk.
Aldrig før har konkurrencen i småbilsklassen været så hård som nu. Alle importører med respekt for sig selv – og kundeefterspørgselen – kaster smarte, små og superøkonomiske småbiler på gaden. Og de er meget billige at køre i, viser Bilpriser.dk’s nyeste analyse, Småbilsanalysen 2009.
Med 40 biler er det den mest omfattende småbillsanalyse nogensinde, og den viser, at ikke færre end 10 småbiler på markedet kan køres for under 1,50 kr. pr. km plus forsikring og service. I toppen finder vi som sidste år Citroën C1 1.0, denne gang med en km-udgift på 1,25 kr. På en delt andenplads lander Kia Picanto 1.1, Fiat Panda 1.2 Ciao Eco, Peugeot 107 1.0 samt Toyota Aygo 1.0 med en udgift på 1,30 kr. pr. km. Først på 11. pladsen kommer en dieselbil, den ny og velkørende Ford Ka 1.3 TDCI. Den lander på 1,50 kr. pr. km.
Selv med en servicepakke til 20 øre pr. km og en forsikringsudgift på 4.000 kr. om året, svarende på 20 øre pr. km, holder den mest totaløkonomiske bil i testen, Citroën C1, sig på 1,65 kr. pr. km.
Hermed er det faktisk en rigtig god forretning hvis man har mulighed for at få kørselsgodtgørelse af arbejdsgiveren. Den er i år på 3,56 kr. pr. km – skattefrit. Så 10.000 firmakilometre i en C1 betyder godt 19.000 skattefri kroner ind på kontoen.
Det tætte løb og udbuddet af så mange gode småbiler gør forbrugernes valg af model svært, men chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk har en række gode råd:
”Man skal ikke kun stirre blindt på prisen. Man skal vælge bil ud fra, hvad man selv har af krav. Nogle vil ikke have en bil uden ESP, nogle forlanger partikelfilter på dieselbilen, mens andre lægger stor vægt på køreegenskaber, en lang garanti eller gode sæder. Så jeg vil råde folk til at koncentrere sig om fire-fem modeller, der opfylder ens krav, læse testberetninger i blade og på nettet og så prøvekøre dem hos en forhandler”, siger han.
Tidligere lå det i luften, at en lille bil ikke duede som pendlerbil, da den hurtigt blev slidt ned og ikke bød på ordentlig komfort og sikkerhed. Men det er for længst blevet en myte:
”De fleste små biler kan i dag sagtens køre 300.000 km, hvis de rustbeskyttes og serviceres godt. Og flere af dem fås med ESP og seks airbags. Så man får virkelig billig og sikker transport med en bil i denne klasse”, påpeger Niels Grøftehauge.
Som nævnt kører de 10 mest økonomiske biler i analysen på benzin, men kører man mere end 20.000 km om året eller vil man gerne have det bundtræk, som en dieselmotor tilbyder, så kan køb af en dieselbil sagtens være fornuftigt:
”Man skal bare sørge for at få en bil med partikelfilter, så man ikke pludselig forbydes adgang til storbyerne. Sådanne forbud er på vej flere steder i Tyskland”, advarer Niels Grøftehauge.
”Og hvis man kører mange korte ture i sin dieselbil med filter, så er det vigtigt, at man mindst en gang om måneden giver den en gang høvl på motorvejen. Det sørger for, at motoren ikke kokser til, og det renser katalysatoren for partikler”, siger han.
10 småbiler med god totaløkonomi
1. Citroën C1 1.0: 1,25 kr. pr. km
2. Kia Picanto 1.1: 1,30 kr. pr. km
2. Peugeot 107 1.0: 1,30 kr. pr. km
2. Toyota Aygo 1.0: 1,30 kr. pr. km
2. Fiat Panda 1.2 Ciao Eco: 1,30 kr. pr. km
6. Ford Ka 1.2: 1,39 kr. pr. km
7. Hyundai i10 1.2: 1,41 kr. pr. km
8. Suzuki Splash 1.0: 1,43 kr. pr. km
9. Renault Twingo 1.2: 1,46 kr. pr. km
10. Chevrolet Matiz 0.8: 1,49 kr. pr. km
Hele analysen med totaløkonomi for alle 40 småbiler kan ses på http://www.bilpriser.dk