I det nyeste nummer af Motor er der i Bilbudget 2009 beregnet, hvad det koster at køre en kilometer i en lang række bilmodeller, når man tager højde for udgifter til brændstof, forsikring og alle andre poster på bilbudgettet.
Mens skattestop, stabile renter og forudsigelige værditab i de senere år har været med til at lægge biløkonomien i faste rammer, så ser 2009 ud til blive et af de mest uforudsigelige år i nyere tider. Benzinpriserne holder sig ikke nødvendigvis nede, renten lever sit eget liv, og krisen påvirker, uanset om den kradser eller ej.
- Men sikkert er det, at det bliver dyrere at eje bil. Næsten fire procent dyrere i forhold til sidste år, forklarer bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen fra Motor, der står bag undersøgelsen.
De øgede værditab kan mærkes i bilbudgettet. For en bilejer med en bil til ca. 200.000 kr. vil det i år koste 3,76 kr. at køre en km, hvis man betragter en driftsperiode på fem år og 100.000 km. Det svarer til en stigning på 15 øre pr. km eller rettere fire procent. For bilejere, der køber biler i prisklassen omkring de 350.000 kr., er km-prisen steget med godt to procent til 5,25 kr.
- Den væsentligste grund til, at det bliver dyrt at være bilejer, er den markante ændring i brugtvognsmarkedet. Her er der en øget efterspørgsel på de helt billige biler til omkring 100.000 kr. og manglende interesse for de dyrere biler, og det kaster et højere værditab af sig, siger Søren W. Rasmussen.
I Bilbudget 2009 er der som noget nyt opstillet et beregningseksempel for en helt billig pendlerbil og en miljøvenlig familiebil.
Som eksempel på den billigste har Motor valgt Toyota Aygo, og som eksempel på en grøn bil har Motor valgt Skoda Fabia Combi Greenline. Den billigste kan køres for 2,21 kr./km, mens den grønne familiebil koster 2,98 kr. pr. km.
På FDM.dk > biler > økonomi (klik her)findes blandt andet et interaktivt budgetskema, der fortæller, hvor meget det koster om året at have bil.