Peter GrøftehaugeHoldingselskabet bag Autocom.dk og Bilpriser.dk har øget bruttores­ul­tatet fra 37 til 55 mio. kr., stiftet 10 nye datter­sel­ska­ber og be­skæf­tiger nu over 200 med­ar­bejdere.

Aktionæ­rerne i PMG Europe Holding A/S, Peter og Martin Grøfte­hau­ge, holder med succes fast i den europæ­iske vækststrategi, de har planlagt og gennemført for deres online bilauk­tionskoncern. Kon­cer­nens bruttoresul­tat i regn­skabsåret 2007/08 blev 55,2 mio. kr. mod 36,9 mio. kr, i regn­skabs­året 2006/07. I regn­skabs­året er der stiftet 10 nye udenlandske datter­selskaber, hvilket bringer det samlede antal op på 16. Antallet af medar­bejde­re har af samme grund nu passe­ret 200 mod 130 for et år siden.
Koncernens danske selskaber – Autocom A/S, Bilpriser.dk A/S og Bilsalg.dk A/S – kører med solide overskud. Koncernresultatet efter skat er på minus 3,9 mio. kr. og skyldes udelukkende den udenland­ske vækst. Omsætningen oplyses af konkurrencemæssige grunde ikke.

Internationaliseringen betyder til gengæld, at koncernen for alvor er ved at få fart på:
”I det indeværende regnskabsår 2008/09 forventer vi en stigning i omsætningen på 50 procent og en mærkbar vækst i indtjeningen. Vi er nu oppe på 200.000 indskrevne biler om året og er derfor ved at have opbygget en volumen, der genererer de ønskede resultater”, siger administrerende direktør Peter Grøfte­hauge.

”Men det betyder ikke, at vi stopper op. Vækst er stadig vort mål. Skal vi blive en betydelig spiller på det internationale online bilauk­tionsmarked, skal vi være mindst dobbelt så store. 35 lande og 500 ansatte burde ikke være et urealistisk mål”, tilføjer han.
x”Vi kan jo se, at vi modtages med åbne arme på de markeder, hvor vi åbner datterselskaber. Vi har for eksempel haft fantastiske resul­tater på det spanske marked. Der er ingen tvivl om, at det betyder meget, at vi åbner nationale kontorer og ansætter dygtige, branche­kyndige mennesker til at betjene leasing­selskaberne, bankerne, finansieringsselskaberne og bilforhandlerne”, fortæller Peter Grøfte­hauge.

Claus Moltrup starten 1. januar som ny koncerndirektør - i parløb med Peter GrøftehaugePlanerne om at gå ind på det ameri­kan­ske marked er ikke lagt i møl­posen, men:
”Finanskrisen har skabt stor uro, og der er mange brikker, der skal falde på plads, inden vi tager et så stort skridt. Det tror jeg, at alle, der kender bare lidt til det amerikanske marked, vil forstå”, siger han.

Også på det ledelsesmæssige plan opru­ster koncernen, oplyser kon­cernbestyrel­ses­formand Erik Persson. 1. januar tiltræder Claus Mol­trup, der nu er direktør for Leasy’s danske aktiviteter, som kon­cern­direktør. Han skal køre parløb med koncernens øverste chef Peter Grøfte­hauge. Desuden er holding­bestyrelsen netop blevet styrket med Thomas Andre­sen, tidligere direktør for TDC’s inter­nationale mobilaktiviteter samt Per V. Rasmussen, administrerende direktør for Daimler Biler A/S.