Fiat FiorinoHånd­værks­me­ster væl­ger ikke ustraf­fet en stor motor i varebilen. Værditabet kan blive stort, viser hidtil største vare­bilsanalyse fra Bilpriser.dk.


Mester kan blive po­pu­lær hos sven­dene, når han vælger en lækker, veludstyret varebil med en stor, muskelsvulmende motor. Men han kan også være ret sikker på at kom­me til at lide et stort værditab på køretøjet. Det viser den hidtil største vare­bilsanalyse, som Bilpri­ser.dk har udarbejdet, Varebilsanalysen 2009.

I analysen, der omfatter 26 populære varebiler, forsøger Bilpriser.dk ikke at finde en vinder i totaløkonomi, som den kendte bilvurderings­tjeneste ellers plejer.
”Man skal læse Varebilsanalysen 2009 som en slags guide til landets hånd­værkere. Hvad koster varebilerne at køre i over en vis periode? Det er det, man bliver klogere på”, siger chefanalytiker Niels Grøfte­hauge fra Bilpriser.dk.
”En ting er i hvert fald sikkert, når man kikker fire år frem: Der kom­mer fokus på energiforbruget. Og hvem ved, måske kommer der flere grønne afgifter, som gør det endnu dyrere at køre i uøkonomiske varebiler. Så man vælger ikke ustraffet de store motorer”, advarer han.

At en Fiat Fiorino van 1.3 JTD til 101.990 kr. ekskl. moms har en to­taløkonomi på 1,17 kr. pr. km uden service og forsikring over fire år og 120.000 km er selvfølgelig interessant for den vinduespudser eller grønthandler, der har brug for en varebil i denne byvenlige ministørrelse.
Og at det koster 2,83 kr. pr. km at drøne rundt i en VW Crafter 2.5 TDI van til 260.700 kr. ekskl. moms er jo også relevant for den me­ster, som har valgt at investere i sådan en varebil. Men de to vare­biler kan ikke sammenlignes, da de opfylder helt forskellige behov.
Alligevel kan det betale sig at vurdere lidt på, om man absolut skal have en 2,5 liters motor i kassebilen i stedet for en lidt mindre tørstig motor. For ligesom på personbilmarkedet er der en tendens til vok­sende værditab på de mest diesel- eller benzinslubrende modeller, vurderer Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

Varebilsanalysen fortæller også om, hvor værdifaste forskellige mær­ker er, hvilket håndværksmestre med sund økonomisk sans også bør have øje for. Vælger han en Hyundai H1- 2.5 CRDi-kassevogn til 159.995 kr., løber værditabet ifølge over 120.000 km og fire år ifølge Bilpriser.dk op i 102.717 kroner. Vælger man i stedet en Citroën Jum­per 2.2 HDI kassevogn til 149.990 kr., slipper man med et værditab på 90.622 kr., altså 12.095 kr. mindre. Det er jo ikke uvæsentligt, da det rammer direkte ned på bundlinjen.

Fem varebiler med lave km-udgifter:

Fiat Fiorino/Citroën Nemo/Peugeot Bipper van*: 1,17-1,39 kr. pr. km
Citroën Berlingo 1.6 HDI van: 1,46 kr. pr. km
Ford Transit Connect 1.8 TDCi van: 1,60 kr. pr. km
Citroën Jumper 2.2 HDI kassevogn: 1,89 kr. pr. km
Mercedes Vito 2.2 CDI kassevogn: 1,93 kr. pr. km

Fem varebiler med høje km-udgifter:

VW Crafter 2.5 TDI kassevogn: 2,83 kr. pr. km
Iveco Daily 35C18 ladvogn: 2,54 kr. pr. km
Mercedes Sprinter 2.0 CDI kassevogn: 2,46 kr. pr. km
VW Transporter 2.5 TDI kassevogn: 2,31 kr. pr. km
Opel Movano 2.5 CDTI kassevogn 100 hk: 2,16 kr. pr. km

*De tre små varebiler er bygget på samme platform.

Hele analysen kan studeres nærmere på www.bilpriser.dk