"Der er brug for opkvalificering, når familie­med­lemmer over­tager virk­som­heder, og der er brug for at syn­liggøre de salgskanaler, der fin­des, når små virk­somheder skal have ny ejer. Lykkes det, kommer virksom­heden styr­ket gennem genera­tions­skifter. Det siger Hånd­værks­rådets cheføkonom Søren Nicolaisen i en kommentar til rap­porten "Ejerskifte - din virksomheds fremtid", som Økonomi- og Er­hvervsministeriet offentliggjorde i dag.

Rapporten viser, at en familieejet virksomhed i gennemsnit taber værdi, når den overdrages til et familie­med­lem i stedet for en person udefra. Det kan betyde et samfunds­økono­misk tab på knapt 100 mio. kr. om året, fremhæver Økonomi- og Erhvervsmini­steriet i en pressemeddelelse.

Virksomhed en del af livsdrømmen
Håndværksrådet medgiver, at generationsskifte til de nærmeste i fa­milien medfører særlige problemstillinger. Men det er forkert at kon­kludere, at det er bedre at sælge til en udefra, som helst har væ­ret direktør i en anden virksomhed og som har en universitetsud­dannelse. 

"Sådan en køber kan langt fra altid findes. Ofte er det en del af livs­drøm­men, da man byggede virksomheden op, at den skulle føres videre af en datter eller søn. Derfor er opgaven naturligvis ikke at finde en anden køber, men at kvalificere den, man ønsker skal over­tage", siger Søren Nicolaisen. 

Start i tide - og få hjælp
Når det går galt ved overdragelse indenfor familien, skyldes det, at man ofte ikke starter i god tid og køber den eksperthjælp udefra, som skal geare virksomheden til fremtiden. I Håndværksrådet peger man bl.a. på, at virksomhedsledere bør overveje at etablere en pro­fessionel bestyrelse eller at indtræde i en mentorordning. 

"Mange prioriterer den slags væk, for virksomheden skal jo bare videre­føres. Men når ejeren så gør det ordentligt, og overtageren får den nød­vendige opkvalificering i årene inden, så ser vi mange rigtige store suc­ceser med generationsskifte indenfor familien", siger Søren Nicolaisen. 

Find de rette salgskanaler
"Det er også et problem, at mange selvstændige ikke kender de salgska­naler, mindre virksomheder kan gøre brug af. Alt for mange henvender sig bare til revisoren eller prøver at finde en køber i sit eget netværk. Når det ikke lykkes, udskydes projektet, også selvom virksomheden taber værdi", siger Søren Nicolaisen. 

Der findes i dag kompetente salgskanaler som fx Danmarks største digitale virksomhedsbørs - Match-online.dk, hvor man anonymt kan prøve at finde en køber i alle landets kroge og med alle tænkelige kompetencer. Det bør både offentlige og private rådgivere fokusere mere på. 

Håndværksrådet rådgiver både sælgere og købere af virksomheder om generationsskifte gennem projekt Overskud, der ledes af afde­lingschef Anne Holm Sjøberg.