"Der er brug for opkvalificering, når familiemedlemmer overtager virksomheder, og der er brug for at synliggøre de salgskanaler, der findes, når små virksomheder skal have ny ejer. Lykkes det, kommer virksomheden styrket gennem generationsskifter. Det siger Håndværksrådets cheføkonom Søren Nicolaisen i en kommentar til rapporten "Ejerskifte - din virksomheds fremtid", som Økonomi- og Erhvervsministeriet offentliggjorde i dag.
Rapporten viser, at en familieejet virksomhed i gennemsnit taber værdi, når den overdrages til et familiemedlem i stedet for en person udefra. Det kan betyde et samfundsøkonomisk tab på knapt 100 mio. kr. om året, fremhæver Økonomi- og Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.
Virksomhed en del af livsdrømmen
Håndværksrådet medgiver, at generationsskifte til de nærmeste i familien medfører særlige problemstillinger. Men det er forkert at konkludere, at det er bedre at sælge til en udefra, som helst har været direktør i en anden virksomhed og som har en universitetsuddannelse.
"Sådan en køber kan langt fra altid findes. Ofte er det en del af livsdrømmen, da man byggede virksomheden op, at den skulle føres videre af en datter eller søn. Derfor er opgaven naturligvis ikke at finde en anden køber, men at kvalificere den, man ønsker skal overtage", siger Søren Nicolaisen.
Start i tide - og få hjælp
Når det går galt ved overdragelse indenfor familien, skyldes det, at man ofte ikke starter i god tid og køber den eksperthjælp udefra, som skal geare virksomheden til fremtiden. I Håndværksrådet peger man bl.a. på, at virksomhedsledere bør overveje at etablere en professionel bestyrelse eller at indtræde i en mentorordning.
"Mange prioriterer den slags væk, for virksomheden skal jo bare videreføres. Men når ejeren så gør det ordentligt, og overtageren får den nødvendige opkvalificering i årene inden, så ser vi mange rigtige store succeser med generationsskifte indenfor familien", siger Søren Nicolaisen.
Find de rette salgskanaler
"Det er også et problem, at mange selvstændige ikke kender de salgskanaler, mindre virksomheder kan gøre brug af. Alt for mange henvender sig bare til revisoren eller prøver at finde en køber i sit eget netværk. Når det ikke lykkes, udskydes projektet, også selvom virksomheden taber værdi", siger Søren Nicolaisen.
Der findes i dag kompetente salgskanaler som fx Danmarks største digitale virksomhedsbørs - Match-online.dk, hvor man anonymt kan prøve at finde en køber i alle landets kroge og med alle tænkelige kompetencer. Det bør både offentlige og private rådgivere fokusere mere på.
Håndværksrådet rådgiver både sælgere og købere af virksomheder om generationsskifte gennem projekt Overskud, der ledes af afdelingschef Anne Holm Sjøberg.