Er bilen over 35 år gammel, kan du, modsat yngre biler, ikke få registreringsafgift retur ved eksport. Det er en urimelig forskelsbehandling af klassiske biler, mener FDM, der nu har henvendt sig til skatteministeren.
Eksporterer du en brugt bil, får du refunderet en del af den værdi, der svarer til den danske registreringsafgift. Er bilen derimod over 35 år - og altså regnes for en veteranbil – kan det være en dyr fornøjelse at skille sig af med sin bil.
Da reglen om refusion ved eksport blev indført, omfattede den nemlig ikke veteranbiler, eller klassikere som de også kaldes, fordi afgiften på disse var meget lav. Siden har nye beregningsmodeller betydet, at mange klassikere i dag er blevet væsentligt dyrere at indføre, mens afgiften stadig ikke kan refunderes ved eksport.
”Tidligere blev afgiften på alle importerede brugtbiler, også klassikere, fastsat efter en konkret vurdering af bilens brugsværdi. I dag beregnes afgiften på en over 35 år gammel bil derimod ud fra 40 procent af nyprisen, og det har gjort mange klassiske biler markant dyrere at indregistrere”, siger Casper Schad, jurist i FDMs rådgivning.
Derfor har FDM skrevet til skatteministeren og opfordret ham til at ændre det urimelige i, at ejere af klassiske biler i modsætning til alle andre ikke har ret til at få afgift retur ved eksport.
FDMs magasin om klassiske biler, MotorClassic, omtaler i det nyeste nummer en klassisk gammel Ferrari, der for få år siden blev betalt over 100.000 kr. i afgift af. En afgift Landskatteretten for nylig fastslog, at ejeren ikke kunne få retur ved eksport.
”Det er ganske urimeligt, at ejere af veteranbiler på den måde forskelsbehandles. En af konsekvenserne bliver, at veteranbilerne hurtigt bliver svære at handle i Danmark, og skal nogle af udgifterne hjem igen, bliver prisen hurtigt for høj for en udenlandsk køber,” siger Bo Christian Koch, chefredaktør på MotorClassic.
FDMs magasin om klassiske biler, MotorClassic, udkommer fire gange årligt. Det kan købes i større kiosker, eller man kan tegne abonnement på www.fdm.dk > motor > motorclassic.