Kenneth MadsenNogen er til regn og fed­tet føre. Andre er til knastør as­falt. Men fæl­les for dem er, at de står umanerlig godt fast, når der bliver krævet noget af dem. Vi taler om dæk til konkur­ren­cebrug, hvor kravene er langt større, end når der er tale om dæk til den familiebil, som vi dagligt bruger til vores indkøb og transporten til og fra arbejde.

Den mest krævende form for konkurrencebrug finder man i rallyspor­ten. Her kommer deltagerne ud for vidt forskellige vejr- og vejfor­hold, der kan skifte fra det ene øjeblik til det andet. Det dæk, der er et sikkert hit på en grusprøve ad en skovvej, er ikke det samme, der sikrer den bedste tid på en asfalteret speciel­prøve, hvor dækkene skal overføre hver eneste hestekraft til det sorte underlag for at vinde den afgørende tiendedel.

Alligevel har den danske rallyelite kunnet konstatere, at Yokohama dækker me­sterligt. Uanset situation og underlag. Alle årets vinder­hold i Danmarks Idræts Forbunds fire officielle Danmarksmesterska­ber i rally har nemlig Yokohama-dæk som forbindelsesled mellem rallybilen og underlaget. Og det selv om der er tale om vidt forskel­lige biler, der stiller vidt forskellige krav.

Max ChristensenMax Christensen/­Dor­the Ravn er blevet mestre i 4WD-klassen for fir­hjuls­trukne biler i de­res avancerede Subaru Impreza, der er som snydt ud af næsen på de heftige WRC-biler, man oplever i VM-serien. Yokohama-dækkene har Henning Søgaard Madsen/Iben Louring og­så fundet egnet til deres firhjuls­trukne Ford Sierra Cosworth, som de tog titlen med i gruppe H-klassen for de ældre, tunede biler.

Men også blandt kørerne i de tohjulstrukne biler, som i langt større grad minder om danskernes hverdagsbiler, har Yokohama vist sig som det rigtige valg. Kenneth Madsen/Carina Møller sikrede sig så­ledes med deres Suzuki Swift DM-guldet i 2WD-klassen for de utu­nede biler, hvor der tillades de færreste modifikationer. De utu­nede 2WD-klasse er den klasse, hvor dækkene belastes mindst af moto­rer­ne.

Martin JohansenDerimod er det an­derle­des med den tune­de 2WD-klasse. Her skal der i flere tilfælde over­føres lige så mange hestekræfter til et hjul­par, som det er tilfæl­det med de fir­hjuls­trukne biler, der trækker på to hjulpar. Det stiller øgede krav til dækkene, men alligevel var der Yoko­hama under den heftigt tunede Suzuki Swift Super 1600, som Martin Johansen/Finn Thomsen kørte til et Danmarksmesterskab i denne klasse.

Det er ikke kun Danmarksmestrene, som vælger Yokohama for at væ­re sikre på at få en titel i hus. Det har mandskaberne også gjort, som har sikret sig sejre i de tre mesterskaber, som Dansk Automobil Sports Union har udskrevet. DASU 1600 Challenge-mesterskabet blev vundet af Henrik Jensen/Leif Heick i en Suzuki Swift. Martin Ped­er­sen/Teddy Grasson tog Sport 1400-titlen i en Peugeot 106. Og den historiske cup blev vundet af Kim Madsen/Kasper Sørensen i en Ford Escort Mk 2.

Kent IversenI banesporten ken­der man også værdien og kvaliteten af Yokohama-dæk. Det er så­ledes ikke nogen tilfældighed, at det japanske sorte gummi var monteret på bilerne, da Kent Iversen, Jacob Gejl Peder­sen og Dan Nicolajsen sikrede sig titlerne i henholdsvis Advan Cup, 1600 Chal­lenge og Syver Race Cuppen. Og så kommer man heller ikke uden­om, at Michel Nykjær for andet år i træk er blevet Europa­me­ster i standardvogne på … Yokohama-dæk.