Med en imponerende opkørsel i andet løb avancerede Kristian Poulsen fra en startplacering som nr. 26 til en slutposition som nr. 15 og tredjebedste privatkører i VM-løbet på Monza.Tredje­bed­ste pri­vat­kører i VM-løbet på Monza.

Den danske DTC-kører Kristian Poul­sen har i weekenden slået sit navn fast som fuld­gyl­digt medlem af klubben "verdens bed­ste stan­­dardvogns­kørere". 

I søndagens andet VM-løb på Monza, en af verdens hurtigste og mest krævende racerbaner, kørte han sig op fra en startplacering som nr. 26 til en slutplacering som nr. 15 og blev dermed tredjebed­ste privatkører efter de to mesterskabsførende, spanieren Her­nan­dez og italieneren D'Aste, men foran tyskeren Engstler, alle i BMW 320 Si. De fire bedste privatkørere kom ind på pladserne 13, 14, 15 og 16.

Kristian Poulsen kørte i weekenden for det tyske Wiechers Sport, og i første løb mødte han mange problemer: "Radioforbindelsen  virkede ikke, så under den rullende start kunne jeg først give gas, da jeg så de andre gøre det. Det kostede nogle placeringer. Jeg fik kørt mig op, og lå lige efter min team­kam­merat, japaneren Aoki, da schwei­zeren Menu helt unødvendigt puffede til mit venstre baghjul under nedbremsningen til Parabolica, hvor vi kommer hen med 250 i timen. Det kostede en snurretur, og så kunne jeg starte forfra," konstate­rede en ærgerlig Kristian Poulsen. På sidste omgang knækkede des­uden hans kardanaksel, så han måtte udgå.

Kristian Poulsen har kørt sig til et fuldgyldigt medlemskab af klubben "verdens bedste standardvognskørere".  Kristian Poulsen ses med rød kørerdragt.I andet løb var Poulsen derfor sat op til dåd: "Efter en god start kørte jeg mig op gennem feltet og over­halede Aoki for enden af lang­siden. Så snur­rede en konkurrent foran os, jeg bremsede og undgik ham lige, mens Aoki ramte ham midtskibs," fortæller Kristian Poulsen.

Nedbremsningen koste 50 meter til de forankørende, og  Poulsen mistede derfor slipstrømmen til Hernandez og D'Aste og måtte i stedet forsvare sin placering over for tyskeren Engstler, som han havde overhalet undervejs. "Når man mister slipstrømmen, koster det 1½ sekund pr. omgang," forklarer Poulsen.

Danskerens indsats var så meget mere imponerende, som han var eneste privatkører, der kørte med 30 kilo ballast: "Alle de andre havde nul kilo med, og det gør altså en stor forskel," konstaterer Kristian Poul­sen.

"Det var en kæmpe oplevelse at være på Monza. Man skal holde tungen lige i munden, for tre steder pr. omgang klokkede vi 257 kilometer i timen, og i nogle sving kører man lige så hurtigt som på langsiden på Jyllandsringen, altså 185 i timen," grinede en tilfreds Kristian Poulsen i pitten på den kendte Formel 1 bane.

Det er Kristian Poulsens mål at køre alle VM-seriens løb i Syd- og Mellem­amerika samt Europa og Asien  i 2009: "Jeg tror godt, jeg kan gøre mig gældende i privatcup'en, det synes jeg, at jeg har bevist nu" slutter den dygtige kører.


2008 FIA World Touring Car Championship, WTCC
Monza 5. oktober 2008
LØB 2 - Privatkørernes placeringer
Plac. / Startnr. / Navn / Land/ Bil / Tid
13 31 Sergio HERNANDEZ ESP BMW 320si 18:34.018
14 26 Stefano D''ASTE ITA BMW 320si 18:34.518
15 60 Kristian POULSEN DEN BMW 320si 18:42.914
16 42 Franz ENGSTLER GER BMW 320si 18:43.346
18 45 George TANEV BUL BMW 320si 18:54.151
19 29 Jaap VAN LAGEN NED Lada 110 18:54.350
20 79 Duarte FELIX DaCOSTA POR SEAT Leon 19:02.150
21 13 Ibrahim OKYAY TUR BMW 320si 19:02.480
22 28 Viktor SHAPOVALOV RUS Lada 110 19:03.557
23 27 Kirill LADYGIN RUS Lada 110 19:06.271
UDGÅET
43 Andrey ROMANOV RUS BMW 320si D.N.F.
17 Takayuki AOKI JPN BMW 320si D.N.F.
23 Pierre-Yves CORTHALS BEL SEAT Leon D.N.F.