Send din Porsche Cayenne til Rusland, her vil mange gerne købe den. Foto: Porsche AGNy lov fra 1. januar 2009 vil formentlig pålægge bilejere at syne de­res 10 år gam­le bil inden eks­port.

Kan du ikke komme af med din BMW 530, din Porsche Cayenne, din Volvo XC 90 eller ”bare” den dejlige Ford Mondeo 2.5 V6, som du troede nok skulle holde prisen? Er du kort sagt brændt inde med en benzinsluger? Så send den til Rusland, hvor benzinprisen kun er 5,20 kroner literen og køber­interessen rødglødende!

SKAT er medsponsor, da du får en del af den oprindelige registre­ringsafgift retur ved eksport. ”Og det haster, for alt tyder på, at der 1. januar 2009 kommer en ny lov, som pålægger en bilejer at syne biler over 10 år før eksport. Det kan koste kassen med de danske lønninger”, advarer chefanalytiker Niels Grøftehauge fra bilvurde­rings­hjemmesiden Bilpriser.dk.

Nu er det jo ikke sådan lige til for en lægmand at eksportere sin bil, så find en erfaren bileksportør, din lokale bilforhandler eller brug en international online bilauktion som Autorola.de, anbefaler Niels Grøftehauge.
”Men først bør man få vurderet, hvad SKAT synes, at bilen er værd. Det har direkte betydning for, hvad man kan få ud af at sælge bilen til en udenlandsk køber. Man kan formedelst 180 kroner få lavet en vurdering hos SKAT, og den holder i tre måneder. Så kan man vise den til bileksportøren eller forhandleren, så han ved, hvad staten vil betale i eksportgodtgørelse”, forklarer Niels Grøftehauge.

”Når han kan se, hvad han får refunderet fra SKAT, bliver han mere tryg ved at købe og kan ofte tilbyde en bedre pris”, tilføjer han.
Det samme gælder, hvis man sætter den på online bilauktionen Autocom.dk. Her vil mange flere byde på bilen, når de kan se, hvad SKAT har vurderet eksportgodtgørelsen til.
Hvis man vil forberede sig inden mødet med forhandleren eller eksportøren, kan man på Bilpriser.dk foretage en afgiftsberegning på sin egen bil ved at bruge importberegneren ”Afgift ved import”. Godt nok trækker SKAT 15 procent af den beregnede registreringsafgift eller minimum 7.500 kroner fra, inden man får sin eksportgodt­gørel­se, men:
”SKAT overvurderer ofte biler med store kilometertal, så det udligner stort se de 15 procent”, påpeger Niels Grøftehauge.
Det er imidlertid SKAT, der i sidste ende bestemmer, hvad bilen er værd og hvad den beregnede registreringsafgift er, understreger han.

Hos online bilauktionen Autocom A/S bakker man op om ideen:
”Efter afgiftsomlægningerne i juni 2007 er afgifterne på store benzin­slugere steget, mens registreringsafgifterne på små, benzinøko­no­miske biler med meget sikkerhedsudstyr er faldet. Den omlægning har skabt stor efterspørgsel efter de små, brændstoføkonomiske biler, kan vi se på auktionen. Man skal derfor ikke eksportere de små sparegrise. De kan sælges til gode priser herhjemme”, siger salgs- og marketingdirektør Morten Holmsten.
”Til gengæld er det en god fidus at eksportere benzinslugerne, for priserne på dem er faldet voldsomt i år på grund af hetzen mod fire­hjulstrækkere, en mere stram økonomi og øget fokus på miljøet”, tilføjer han.

Eksport har yderligere den fordel, at de eksporterede biler på grund af lavere mekanikerlønninger i udlandet kan blive sat forsvarligt i stand og leve lidt længere. Og for hver eksporteret bil kommer der en mere miljørigtig bil ud at køre på de danske veje.

Faktaboks:

Tip til eksport af bilen:

  • Få bilen vurderet hos SKAT, så du ved, hvad du får i eksportgodt­gørelse. Det koster 180 kr. Vurderingen er gældende i tre måne­der.
  • Brug en bileksportør, en bilforhandler eller en online bilauktion som Autorola.de.
  • Eksportér ikke brændstoføkonomiske biler, der går cirka 16 km/l eller mere. Priserne er bedre herhjemme.
  • På SKAT’s hjemmeside på adressen http://modep.toldskat.dk/cgi-bin/gweb?F0=M720&command:Transmit&sid=19236.YDQSDTLQ.0 kan man se eksempler på registringsafgifter. For at komme ind på siden skal man slå pop-up-blokeringen i sin browser fra. De nyeste biler kan hurtigt spottes, da de har angivelse af nypriser.