Alt for man­ge bili­ster kører rundt uden at kon­trollere bilens dæk­tryk. Det er både farligt, dyrt i brændstof og skade­ligt for miljøet, viser en helt ny test.

Blot et enkelt dæk med forkert dæk­tryk kan være fatalt. Det viser en ny un­dersøgelse, hvor en bil er gennemtestet i en lang række disci­pliner med dels korrekt dæk­tryk, dels med et eller flere hjul med for lidt luft i dækkene.

Værst ser det ud, hvis man kører i regnvejr med fire „halvflade” dæk. Her mi­ster dækkene evnen til at lede vandet bort, og det medfører, at bilen akva­planer, eller på dansk: kører oven på vejens vandfilm. Dermed nedsættes vejgrebet lige så meget, som hvis man kørte på en vinterglat vej.

”Alt for mange bilister kører rundt uden at kontrollere bilens dæktryk, og det er rigtig farligt og tilmed skadeligt for miljøet. Det er vigtigt at kontrollere dæk­trykket året rundt, men netop nu går vi en tid i møde, hvor der ofte vil være våde veje, og så er det selvfølgelig ekstra vig­tigt, at der er styr på lufttrykket på bilens dæk”, siger Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør på Motor.

Også evnen til at styre uden om en pludselig forhindring nedsættes markant, hvis dæktrykket er forkert. Værst går det, hvis det er for­dækkene, der har et for lavt dæktryk, men også her nedsætter et bagdæk med for lavt dæktryk bilens mulighed for at undvige.

Det er FDMs østrigske søsterklub, ÖAMTC, der har stået for testen, som i alt har omfattet 96 forskellige test med kombinationer af for- og bagdæk med for lidt dæktryk monteret på både en tom og en fuldt lastet bil. I alle tilfælde er der testet med henholdsvis korrekt dæk­tryk, 0,5 bar undertryk, 1,0 bar undertryk og 1,5 bar undertryk.

”Mange nye biler kører med dækstørrelser, hvor det er næsten umu­ligt at af­gøre med det blotte øje, om dæktrykket er korrekt. Det er derfor vigtigt jævnligt at benytte sig af tankstationernes mulighed for at kontrollere dæk­trykket – helst en gang om måneden”, siger Søren W. Rasmussen.

Testen viste også, at det går hårdt ud over brændstofforbruget, hvis man kører med et for lavt tryk i dækkene. Kører man for eksempel med et fordæk med 1,0 bar for lavt tryk, stiger brændstofforbruget med 0,1 liter pr. 100 km. Kører man 20.000 km om året, modsvarer det en ekstra udgift til benzin på 250 kr. om året, hvortil skal lægges en stærkt reduceret levetid for dækket. Er der tale om flere dæk med for lavt dæktryk, stiger denne udgift tilsvarende.

Hele testen kan ses i septembernumret af FDMs medlemsblad Motor, hvor det også er muligt at læse om stuerene 4-hjulstrækkere og betydningen af at køre ekstra 10 km/t.

 Gode råd om dæktryk

  • Kontrollér bilens dæktryk en gang om måneden
  • Med mindre der er stor forskel mellem dæktryk for normal og kørsel med fuldt læs, så bør man altid køre med det højeste dæktryk
  • Vælg gerne et dæktryk, der er 0,1 bar højere end foreskrevet. Det forbedrer brændstoføkonomien
  • Det er naturligt, at et dæk taber trykket med tiden. Det gør alle dæk
  • Husk også at tjekke dæktrykket i reservehjulet

Med et forhjul med for lavt dæktryk krænges dækket næsten af fælgen, og vejgrebet og dermed styreevnen reduceres betydeligt.