TekCoach har udviklet rådgivningsforløb for konfliktløsning og effektivisering på værkstedet.
Interne konflikter, mangel på samarbejde, mangelfuld kundekontakt og manglende anvendelse (effektuering) af retningslinjer, arbejdsmetoder og standarder i det daglige, kan undergrave en hver positiv udvikling og tilfredsstillende bundlinje i en virksomhed.
TekCoach har udviklet et forløb, der allerede har vist gode resultater på flere værksteder. Forløbet består i, at Thomas Krebs, fra firmaet TekCoach, opholder sig i 1 uge på virksomheden, hvor han aktivt arbejder med alle ansatte, undersøger og løser konflikter, skaber klarhed og introducerer overskuelige ændringer i de daglige rutiner.
Områder, som typisk arbejdes med i løbet af denne uge er:
• Lager – glemt reservedelsbestilling, mangel på oprydning og på location lægning af reservedele, manglende håndtering af reklamationsdele, manglende anvendelse af lagerstyringsprogrammet, så som minimumsbeholdning, statistik af deleanvendelse, planlægning af servicekasser, opdatering af nye reservedele samt for dårlig tilbagemelding omkring leveringstider og ankomne dele.
• Indskrivning – dårlig kommunikation omkring fejlbeskrivelse og reservedelsbehov, ufuldstændigt udfyldte arbejdskort, dårlig kundehåndtering og mangel på at skrive fejlbeskrivelser og aftaler med kunden ned, dårlig fungerende system for kundenøgler, dårlig planlægning/udnyttelse af lånebiler, ringe information til mekanikere omkring arbejdsomfang og lageret omkring behov for dele (skaber ofte en del tomgang), manglende eller ringe håndtering af kampagnedele (garanti), manglende opfølgning på aftaler (ingen konsekvens fører til at folk er ligeglad), manglende fakturering samt reklamationsbehandling (fører til mangel på likviditet).
• Mekanisk værksted og pladeværksted – konflikter imellem svende, mangel på kvalitativ indstilling til jobbet, mangel på renholdelse af arbejdspladsen, problempersoner der skaber negativ støj blandt de ansatte, ringe håndtering af lærlinge, mangel på registrering af dele der anvendes til reparation, så de til sidst ikke bliver faktureret, ringe indstilling overfor værktøjshåndtering, dårlig omgangstone og mobning osv.
• Ledelse og mellemledelse – manglende kommunikation og opfølgning på aftalte områder, manglende samarbejde lederne imellem, dårlig omgangstone overfor de ansatte, kortslutning af ledelsesstrukturen og meget andet.
Forløbet følges typisk op med flere efterfølgende besøg, hvor de introducerede forandringer, rutiner og aftaler med medarbejderne følges op på. Dette sikre at ”gryden holdes varm” og at rutiner ikke går i glemmebogen.
Mange år i branchen har givet Thomas Krebs kendskab til dagligdagen på et værksted og de krav, der kendetegner autobranchen. Der kan findes mere information på www.tekcoach.dk.