Thomas KrebsTekCoach har udviklet råd­giv­ningsforløb for konflikt­løs­ning og effek­­tivi­se­ring på værk­ste­det.

Interne konflikter, man­gel på samar­bejde, mangelfuld kunde­kontakt og mang­lende anvendelse (effektuering) af retningslinjer, arbejds­metoder og standarder i det daglige, kan undergrave en hver positiv udvikling og til­freds­stillende bund­linje i en virk­som­hed.

TekCoach har udviklet et forløb, der allerede har vist gode resul­tater på flere værksteder. Forlø­bet består i, at Thomas Krebs, fra firmaet TekCoach, ophol­der sig i 1 uge på virksomheden, hvor han aktivt arbejder med alle ansatte, under­søger og løser konflikter, skaber klarhed og introducerer overskuelige ændrin­ger i de daglige rutiner.

Områder, som typisk arbejdes med i løbet af denne uge er:

• Lager – glemt reservedelsbestilling, mangel på oprydning og på location lægning af reservedele, manglende håndtering af reklama­tionsdele, manglende anvendelse af lagerstyringsprogrammet, så som minimumsbeholdning, statistik af deleanvendelse, planlægning af servicekasser, opdatering af nye reservedele samt for dårlig til­bagemelding omkring leveringstider og ankomne dele.
• Indskrivning – dårlig kommunikation omkring fejlbeskrivelse og reservedels­behov, ufuldstændigt udfyldte arbejdskort, dårlig kunde­håndtering og mangel på at skrive fejlbeskrivelser og aftaler med kunden ned, dårlig fungerende system for kundenøgler, dårlig plan­lægning/udnyttelse af lånebiler, ringe information til mekanikere om­kring arbejdsomfang og lageret omkring behov for dele (skaber ofte en del tomgang), manglende eller ringe håndtering af kampag­nedele (garanti), manglende opfølgning på aftaler (ingen konse­kvens fører til at folk er ligeglad), manglende fakturering samt rekla­mationsbe­hand­ling (fører til mangel på likviditet).
• Mekanisk værksted og pladeværksted – konflikter imellem svende, mangel på kvalitativ indstilling til jobbet, mangel på renholdelse af arbejdspladsen, problempersoner der skaber negativ støj blandt de ansatte, ringe håndtering af lærlinge, mangel på registrering af dele der anvendes til reparation, så de til sidst ikke bliver faktureret, ringe indstilling overfor værktøjshåndtering, dårlig omgangstone og mobning osv.
• Ledelse og mellemledelse – manglende kommunikation og opfølg­ning på aftalte områder, manglende samarbejde lederne imellem, dårlig omgangstone overfor de ansatte, kortslutning af ledelses­strukturen og meget andet.

Forløbet følges typisk op med flere efterfølgende besøg, hvor de in­troducerede forandringer, rutiner og aftaler med medarbejderne følges op på. Dette sikre at ”gryden holdes varm” og at rutiner ikke går i glemmebogen.

Mange år i branchen har givet Thomas Krebs kendskab til daglig­dagen på et værksted og de krav, der kendetegner autobranchen. Der kan findes mere information på www.tekcoach.dk.