Næsten hver femte bil kører på vinterdæk i sommervarmen.
Gamle biler på vej til skrot. Nye biler i millionklassen. Én ting har de til fælles: Mange af dem kører rundt i bagende varme på vinterdæk.
"Vi tjekkede i weekenden dækkene på 1.071 biler parkeret ved indkøbscentre landet over, og 194 af dem kørte stadig på vinterdæk, selv om forsommeren har været bagende varm," oplyser administrator Torben Skovgaard fra Dækimportør-Foreningen og Rådet for Større Dæksikkerhed.
Det svarer til, at næsten hver femte bilist ikke har taget sig sammen til at få sommerdækkene på, og i dækbranchen finder man tallet alarmerende:
"Vi ved, at bremselængden på tørre, varme veje er mellem 10 og 20 procent længere på vinterdæk end på sommerdæk, og det er navnlig, når temperaturerne kommer over de 25 grader, som vi netop har haft, at forskellen bliver meget markant," siger Torben Skovgaard. Han påpeger, at det for eksempel kan være forskellen på lige akkurat at klare den og på at brase ind i en holdende bil, når der pludselig er kødannelse på en motorvej.
Torben Skovgaard oplyser samtidig, at styreegenskaberne på vinterdæk er langt ringere end på sommerdæk, når vejret er varmt. Desuden stiger sliddet i ekstrem grad i varmt vejr, lige som man må regne med en negativ indflydelse på brændstofforbruget.