Subaru Motorsport Danmark forsvarede DM-føring med bravour.
DM-rallysæsonen tegner yderst spændende efter DM 2: TeGee-Dan Rally 2008, som blev afviklet i det kuperede terræn - Bjerre Herred - mellem Horsens og Vejle Fjord. Føringen i generalklassementet bølgede frem og tilbage gennem det lange rally med 176 km hastighedsprøver.
Nordjyderne: Max Christensen og Mikael Kanstrup i Subaru Impreza MRX 4WD stillede dog op med stor selvtillid efter rallyparrets første generalsejr, som over målstregen var udbygget til et halvt minut.
- Vi oplevede en psykisk dukkert efter morgenens 3 første prøver i DM 2, konstaterer Max Christensen. - Vi havde kørt på dæk med forkert compound, men vi følte umiddelbart det samme tempo i rallybilen som ved DM-premieren på Sydsjælland. Alligevel var vi nede på en sjetteplads i generalklassementet. Stopuret havde afgivet sin ubønhørlige tale.
Rally på topplan afvikles tæt på de fysiske loves begrænsninger. Max Christensen fortsætter:
- I det normale konkurrencetempo kører vi med en selvvalgt buffer til de fysiske love således, at man er sikker på at komme hjem over målstregen. Inden rallyet har vi mulighed for at gennemkøre prøverne og nedskrive de såkaldte sikkerhedsnoter. Derfor er bremsepunkterne inden svingene fastlagt på forhånd.
Subaru Motorsport Danmark (SMD) skiftede til en bedre hårdhed på Yokohama-dækkene, og øgede derfor tempoet på rallyets næste 3 hastighedsprøver frem til midtvejspausen.
- Vi flyttede bremsepunkterne tættere på svingene og øgede farten hen over bakkerne, supplerer Mikael Kanstrup. - Samtidig blev risikoen for botanikture også højere, og enkelt gang eller to var vi derfor ude at kysse vejbrinkerne og -grøfterne med rallybilen.
- Midtvejs i rallyet var vi avanceret en enkelt placering i generalklassementet, konstaterer Max Christensen. - Intet var dog afgjort på forhånd, idet vi avancerede til tredjepladsen efter prøve 7, og med kun 5 sekunder op til frontrunnerne.
Nordjyderne skulle helst slutte i TOP TRE, idet DM-føringen ellers ville blive yderst svær at forsvare gennem 2008-sæsonen. Derfor fortsatte Max Christensen og Mikael Kanstrup i højt tempo.
- Konkurrenceheldet svigtede os en smule med en sivepunktering først i rallyet, oplyser Max Christensen. - På arrangementets andensidste prøve kom vi over målstregen med et fladt dæk og mistede lidt tid. Derfor manglede der afgørende tre sekunder op til mærkekollegaerne: Karl-Åge Jensen og Hans Marx. Finaleprøven var en forholdsvis kort publikumsprøve og opgaven syntes næsten umulig, men vi udnyttede erfaringerne fra DAN GLAS Rally Sprintet tidligere på forsommeren og vandt det indbyrdes opgør med fire sekunder.
Max Christensen og Mikael Kanstrup scorede 2. pladsen i generalklassementet med et forspring på 1 sekund, og bevarede samtidig DM-føringen 2008. 1 sekund svarer til 25 meters forskel på de 176 konkurrencekilometre i højfart.
- Konkurrencen i DM-toppen er virkelig hård i år, afslutter Mikael Kanstrup. - 8 forskellige rallyteams vandt prøvesejr(e), og 5 rallypar fik lejlighed til at føre i generalklassement gennem rallyet. Der bliver derfor ikke givet ved dørene.
Næste DM-afdeling i rally foregår først i juli på Vestsjælland.
Med venlig hilsen
SUBARU MOTORSPORT DANMARK
Åge Kirketerp Jensen,
Forsythiavej 15, 9500 Hobro.
Tlf.: 40 60 63 98.
Slutresultatet i Tegee Dan Rally 2008, 2. afdeling af DM:
- Jørgen Pilgaard / Freddy Pedersen, Subaru Impreza WRX 4 WD, 1.32,56 min.
- Max Christensen / Mikael Kanstrup, Subaru Impreza WRX 4 WD, 1.33,20 min.
- Karl-Åge Jensen / Hans Marx, Subaru Impreza WRX 4 WD, 1.33,21 min.
- Ib Kragh / Karsten Isaksen, Renault Clio S1600, 1.33,24 min.
- Michael Pedersen / Claus Amstrup, Mitsubishi Lancer Evo. 9, 1.33,52 min.
- Martin Johansen / Finn Thomsen, Suzuki Swift S1600, 1.33,52 min.
DM-stillingen 2008 for 4WD:
- Max Christensen / Mikael Kanstrup, Subaru Impreza WRX 4 WD, 35 mp.
- Jørgen Pilgaard / Freddy Pedersen, Subaru Impreza WRX 4 WD, 32 mp.
- Karl-Åge Jensen / Hans Marx, Subaru Impreza WRX 4 WD, 27 mp.