Sidekolli­sionstest er afgørende for barnets sikkerhed . 

Årets store barnestols­test viser, at der fin­des man­ge sikre bar­ne­stole. Men forbrugerne skal stadig kigge sig for, da ikke alle stole bliver sidekollisions­testet. En af de farligste stole er en oppustelig model.

Årets barnestolstest viser, at langt største­delen af barne­stolenes sikkerhed stadig bliver bedre. Ud af de 40 testede stole er det kun syv, der dumper, og hvor køb der­for direkte frarådes. De fleste bar­nestole dumper på baggrund af resul­ta­terne i sidekollisions­te­sten.

”Selvom en barnestol får et godt resultat i frontaltesten, så kan sto­len godt dumpe med et brag i sidekollisionstesten. EU stiller ikke no­get krav om, at barnestole skal sidekollisionstestes for at kunne sæl­ges, men på baggrund af testen kan vi kun opfordre forbrugere til at købe barnestole, der har opnået gode resultater i både frontal- og sidekollisionstesten”, siger FDMs barne­stolsekspert, Leif Nielsen.

Mens de fleste stole klarede sig godt i frontaltesten, fik Michelin en bundplacering i denne test. Højdejusteringsmekanismen brast i før­ste testfase, og det medførte en række andre uheldige ting. Sene­re skete endnu et materialesvigt, og derfor frarådes al køb af denne stol. En anden bund­skraber var Cam Bye Bye, som fik en rød marke­ring på grund af høj belastning i sidekollisionstesten.

Udover traditionelle barnestole var der i årets test også en oppu­stelig udgave med. Resultatet af testen var så ringe både i forhold til sikkerhed og betjening, at den oppustelige barnestol frarådes til brug i bilen.

”Der er stadig stor forskel på den bedste og den dårligste barnestol. Den bedste måde at gardere sig på er ved at købe barnestolen i en specialbutik, hvor man kan få vejledning om testresultaterne og råd­givning om korrekt monteringen af barnestolen”, siger Leif Niel­sen.

Kun fire stole blev fundet „særdeles god” i sidekollisionstesten. Det var Akta Graco Logico
S HP med og uden base, Hauck Zero Plus samt Brio Primo med Isofix-base. Fire selepuder fik rødt kort i sidekollisionstesten, fordi rygstøt­ten enten skulle eller kunne fjernes, hvilket forringer sikkerheden væsentligt.

De syv stole forældre frarådes at investere i på baggrund af årets barnestolstest er: Cam Bye Bye, IWH Trade Max Vario Max, Mamas & Papas Teko, Safety 1 by Baby Relax, Safety 1 by Baby Relax Evolu­safe, Michelin Cockpit og endelig den oppustelige barnestol Eitel Plastic Luftikid. Disse stole har ingen officiel danske importør, men det er alligevel ikke ualmindeligt, at disse stole pludselig dukker op i et supermarked, eller at mindre forretninger køber nogle eksempla­rer på udenlandske messer eller via nettet.

Samtlige resultater af barnestolstesten kan ses på FDM.dk.

10 tips før du kører

  1. Få stolen demonstreret i en specialbutik. Den største fare ved moderne autostole til børnene er fejlmontering. Køb en stol, der passer til barnets højde. Hvis barnets hoved rager op over stolens kant, er stolen for lille.
  2. Vær omhyggelig med montering af autostolen. Følg brugsanvisningen nøje.
  3. En bagudvendt barnestol bør aldrig placeres på et forsæde, hvis bilen har passagerairbag. Heller ikke selv om airbaggen kan kobles fra. Man har ingen garanti for, at airbaggen ikke kan udløses utilsigtet. Den største fare er dog nok, at føreren glemmer at frakoble airbaggen.
  4. Vil man placere en fremadvendt barnestol i forsædet, er faren for airbagskader væsentlig mindre, end når der er tale om en bagudvendt stol, men ryk forsædet så langt tilbage som muligt.
  5. Barnestolen skal monteres, så den ikke kan vippe eller skride på sædet. Brug din kropsvægt, mens bilens sikkerhedssele spændes og efterstrammes. Ved montering i Isofix-beslag skal man rykke hårdt i stolen, så man sikrer sig, at låsene er gået i hak.
  6. Placér sikkerhedsselen omhyggeligt hen over barnet. Skulderselen skal gå hen over midten af skulderen, mens hofteselen skal løbe så dybt som muligt over underkroppen.
  7. Spænd barnets sikkerhedssele så fast som muligt, men uden at klemme barnet.
  8. Det bedste er, at barnestolen separat kan spændes fast, altså før der placeres et barn i den.
  9. Der må ikke ligge tunge ting eller ting med skarpe kanter på baghylden bag barnet – heller ikke i bagageafdelingen i en stationcar.
  10. En autostol, der dækker mange størrelser, f.eks. 9-36 kg, kan være en kompromis-stol. Skift hellere stol en ekstra gang under barnets opvækst.

>  Download grafik 15-36 kg 

 

>  Download grafik indtil 13 kg