Analyse fra BilBasen viser, at det er blevet markant dyrere at køre dieselbil.
Danskerne elsker dieselbiler, men de har nok ikke samme forhold til dieselprisen. Siden nytår er den steget fra 9,73 kroner til mandagens rekord på 10,79 kroner.
BilBasen har analyseret konsekvenserne for en gennemsnitlig dieselbilejer, der kører 30.000 kilometer årligt, og konklusionen er klar. Set hen over året skal der lægges 1.870 kroner oven i brændstofbudgettet for at få tingene til at høre sammen.
”Bilkøberne har i stor udstrækning købt dieselbiler, fordi de både kørte længere på literen, og samtidig var dieselprisen noget lavere end benzinprisen. Nu er situationen anderledes, og jeg opfordrer bilkøberne til at lave en grundig analyse af bilkøbet, før de vælger om, det skal være en diesel- eller benzinbil. Man skal også huske på, at dieselbilen som udgangspunkt har en højere nypris,” siger Claus H. Andersen, administrerende direktør for BilBasen.
Claus H. Andersen har kigget på totaløkonomien bag to udgaver af Peugeot 207, en af de mest solgte biler herhjemme. Tidligere skulle en bilkøber kun køre 10.000 kilometer om året i tre år for at det kunne svare sig, at vælge dieseludgaven med 90 hk til 193.990 kroner frem for benzinudgaven med 95 hk til 173.990 kroner. I dag er skæringspunktet rykket til 12.700 kilometer.
”Med de stigende dieselpriser er det klart, at totaløkonomien for dieselbilerne bliver markant dyrere, og har man et begrænset kørselsbehov, er der ingen grund til at købe en dieselbil,” mener Claus. H. Andersen.
Benzinpriserne er også steget i år, og samlet må en benzinbilejer lægge 520 kroner oven i brændstofbudgettet.