Opel Astra Wagon med dieselmotorAnalyse fra Bil­Ba­sen viser, at det er blevet markant dyrere at køre dieselbil.

Danskerne elsker die­sel­biler, men de har nok ikke samme for­hold til diesel­prisen. Siden nyt­år er den ste­get fra 9,73 kroner til mandagens rekord på 10,79 kroner.

BilBasen har analyseret konsekvenserne for en gennemsnitlig diesel­bilejer, der kører 30.000 kilometer årligt, og konklusionen er klar. Set hen over året skal der lægges 1.870 kroner oven i brændstofbud­get­tet for at få tingene til at høre sammen. 

”Bilkøberne har i stor udstrækning købt dieselbiler, fordi de både kør­te længere på literen, og samtidig var dieselprisen noget lavere end benzinprisen. Nu er situationen anderledes, og jeg opfordrer bil­kø­berne til at lave en grundig analyse af bilkøbet, før de vælger om, det skal være en diesel- eller benzinbil. Man skal også huske på, at die­selbilen som udgangspunkt har en højere nypris,” siger Claus H. An­dersen, administrerende direktør for BilBasen.

Claus H. Andersen har kigget på totaløkono­mien bag to udgaver af Peugeot 207, en af de mest solgte biler herhjemme. Tidligere skulle en bilkøber kun køre 10.000 kilometer om året i tre år for at det kun­ne svare sig, at vælge dieseludgaven med 90 hk til 193.990 kroner frem for ben­zin­udgaven med 95 hk til 173.990 kroner. I dag er skæ­ringspunktet rykket til 12.700 kilometer.

”Med de stigende dieselpriser er det klart, at totaløkonomien for die­selbilerne bliver markant dyrere, og har man et begrænset kør­sels­behov, er der ingen grund til at købe en dieselbil,” mener Claus. H. Andersen. 

Benzinpriserne er også steget i år, og samlet må en benzinbilejer lægge 520 kroner oven i brændstofbudgettet.