"Med det nye forlig vil reglerne blive klart forenklet, så der skal køres færre omveje med gul­pladebilerne," siger Mads Engberg.Aftalen om forenkling af reg­lerne for brug af gulpla­de­biler vil øge håndvær­kernes pro­duk­tivitet og modvirke træng­sels­pro­blemer på veje­ne. Men indtil reglerne er blevet gennem­ar­bej­det, bør Skat droppe razziaerne og lade virk­somhederne være i fred.

Sådan lyder budskabet fra Håndværksrådet, efter at der i dag blev indgået en bred politisk aftale om forenkling af de kao­tiske regler for kørsel med gulpladebiler.
 
"Mange virksomheder har i årevis brudt reglerne uden at være klar over det, for­di reglerne i dag er helt uforståelige. Det er på høje tid, at reglerne bliver for­enk­let, og vi vil på det kraftigste opfordre skat­teminister Kristian Jensen til at give virksomhederne arbejdsro i mel­lemtiden, siger Mads Engberg, økonom i Håndværksrådet.
 
Færre omveje
Enhver håndværksmester bliver flakkende i blikket, når man snakker om skatte - og momsreglerne for gulpladebiler. "Med det nye forlig vil reglerne blive klart forenklet, så der skal køres færre omveje med gul­pladebilerne," siger Mads Engberg.
 
"De nye regler betyder, at virksomhederne kan køre den direkte vej. Det er godt for både miljøet og betyder en større produktivitet, da medarbejderne kan bruge tiden på at arbejde frem for at brænde benzin af på landevejene. Det bliver en af konsekvenserne af, at momsreglerne ikke længere dikterer, om man skal køre til hovedkon­toret eller direkte til arbejdspladsen i virksomhedens bil," siger Mads Engberg.
 
Aftale med blinde pletter
Håndværksrådet har sendt sine bud på mere enkle regler til både skatteministeren og Folketingets Skatteudvalg gennem flere år ar­bejdet for at få et regelsæt, der er administrativt enkelt og gør det muligt for virksomhederne at tilrettelægge deres kørsel effektivt. 
 
"Med dagens forlig imødekommer partierne langt hen ad vejen Hånd­værksrådets ønsker. Men vi så gerne den såkaldte 60-dages regel helt afskaffet. Der mangler også klare regler for, hvornår en gul­pladebil er specialindrettet. Vi har fået markante forbedringer og håber på at få det sidste med, når ordningen evalueres om 2 år, " siger Mads Engberg."Det er også helt afgørende, at virksomhederne ikke skal bruge tid på at læse på tværs af to regelsæt for henholdsvis moms og skat.  Det er en stor irritationsbyrde, som virksomhederne helt klart vil kunne mærke. Endelig vil vi sende en klar opfordring til skatteminister Kristian Jensen om med det samme at indstille al kontrol efter de gamle regler, indtil de nye regler er faldet helt på plads," siger Mads Engberg.
 
Fakta om aftalen:
Regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke­parti, Det Radikale Venstre og Ny Alliance har indgået en aftale, der forenkler reglerne for gulpladebiler.

Aftalen indebærer bl.a.:

- For specialindrettede gulpladebiler vil moms- og skattereglerne blive harmoniseret, så kørsel mellem hjem og arbejde fremover bliver anset for arbejdsgiverbetalt befordring.

- Det skal ikke have moms- og skattemæssige konsekvenser, når en kollega hentes eller sættes af under kørsel til og fra et arbejdssted, hvis arbejdsgiveren har beordret det.

- For de ikke-specialindrettede gulpladebiler er det aftalt at indføre dagsbeviser. Et dagsbevis kan købes over internettet og giver ret til privat anvendelse af en gulpladebil i et bestemt tidsrum.
Kilde: Skatteministeriet