Meget brede og meget slidte dæk er særligt udsatte for aquaplaning. Der er vist ingen tvivl om, hvilket af disse to ens dæk, der er bedst i regnvejr.Aquaplaning - en overset ulyk­kes­faktor.  

Netop nu er det sæson for dæk­skifte. Vinterdækkene skal af, for på tørre som­mer­veje har vin­ter­dæk op til 40 procent længere brem­se­læng­de og giver mere ustabil kørsel i kurver. Men selv med nye som­­mer­dæk på som­mer­veje er der ting, man skal passe på.

"Aquaplaning er den mest over­sete ulykkesrisiko for bilisterne om sommeren." Ordene kommer med eftertryk fra dækimpor­tørernes for­mand Kenneth Saust. "Dugfriske test foretaget af ADAC, det tyske FDM, viser, at nye, brede som­merdæk kan køre en del hurtigere gen­nem sving både i tørvejr og regnvejr, end smalle dæk kan. Men ligger der et højt lag vand på vejen, så har meget brede eller næsten ned­slidte dæk en dårligere evne til at træde ned gennem vandlaget og få vejkontakt, end tilfældet er med smalle dæk," siger Kenneth Saust.

"Når sommerdækkene skal på, at det vigtigt, at der er rigelig mønsterdybde, så dækket kan træde gennem tykt vandlag under kraftige regnskyl," siger Kenneth Saust, formand for Dækimportør-Foreningen.Problemet er voksende på grund af de stadig flere tropiske regnskyl, hvor store nedbørsmængder i fem til ti minutter giver regulære over­svømmelser på danske veje. Som­me­ren 2007 var således den tred­jevådeste nogen sinde, siden Dan­marks Meteorologiske Institut be­gyndte at måle i 1874. Nedbøren i juni 2007 var endda absolut re­kord for en enkelt måned siden 1874.

 

Få tjekket dækkene nu

"Hvis man ikke i de kritiske minutter under og efter et kraftigt regn­skyl sætter farten drastisk ned og forøger afstanden til den foran­kørende, er man snart på Herrens eller bondemandens mark, navnlig hvis man kører på meget brede eller næsten nedslidte, men stadig lovlige dæk," siger Kenneth Saust.

Lovens krav er en mønsterdybde på 1,6 mm overalt på dækket. Det anser Dækimportør-Foreningens for­mand – i øvrigt i samklang med FDM – for utilstrækkeligt: "Tre milli­me­ter er den mønsterdybde, en­hver ansvarlig bilist bør skifte sommer­dækket ved," mener Kenneth Saust.

De stadig kraftigere nedbørsmængder får dækimportørernes formand til at give bilisterne tre enkle råd, når det gælder sommerdæk: "Kør ikke med mindre end tre millimeter mønster. Sæt farten ned til 80 km/t eller endnu lavere i kraftig regn. Og hold en meget større brem­se­afstand i regnvejr," si­ger Kenneth Saust.

Han anbefaler endelig, at man får tjekket sine sommerdæk hos den fagmand, hvor man normalt handler dæk.


Meget brede og meget slidte dæk er særligt udsatte for aquaplaning. Der er vist ingen tvivl om, hvilket af disse to ens dæk, der er bedst i regnvejr.Når dækket står på vandski

Brede dæk bremser og styrer bedre end smalle dæk, ikke kun på tør vej, men også på våd vej. Men de aquaplaner meget tidligere. Derfor må bilister med brede dæk sætte farten meget længere ned under voldsomme regnskyl end andre bilister. Ellers kan konsekvensen bli­ve alvorlige harmonikasammenstød eller singleulykker. 


Våde somre

Tal fra Danmarks Meteorologiske Institut

Nedbør i sommeren 2007:
(normaltal i parentes)
Juni 124 mm (55 mm)
Juli 126 mm (66 mm)
August 60 mm (67 mm)

De tre vådeste somre:
1980: 323 mm
1879: 317 mm
2007: 310 mm

Kraftigere regnskyl:
I løbet af de sidste 25 år er de største regnskyl blevet 20-25 procent kraftigere i Danmark. De kraftige regnskyl er blevet hyppigere, og når de kommer, er de endnu kraftigere. Det viser en ny bearbejd­ning, som COWI sammen med DHI har udført for Styregruppen for Spildevandskomiteens Regnmålersystem. Kilde: COWI - Læs mere her.


Dokumentation:

Test af brede og smalle sommerdæk på tør og våd vej

ADAC testede fem Michelindæk i forskellige størrelser på en KIA Ceed, lige fra 185/65 R15 T til 225/40 R18 Y.

På tør vej styrede og bremsede dækkene bedre, jo bredere de var.

På våd vej styrede og bremsede de bredeste dæk også bedst (en fordom blev hermed ryddet af vejen).

Men når vejen blev så våd, at der var risiko for aquaplaning, kom de bredeste dæk til kort: Hvor det smalleste dæk aquaplanede ved 80 km/h, indtrådte aquaplaning allerede ved 69 km/h med det bredeste dæk.