Aquaplaning - en overset ulykkesfaktor.
Netop nu er det sæson for dækskifte. Vinterdækkene skal af, for på tørre sommerveje har vinterdæk op til 40 procent længere bremselængde og giver mere ustabil kørsel i kurver. Men selv med nye sommerdæk på sommerveje er der ting, man skal passe på.
"Aquaplaning er den mest oversete ulykkesrisiko for bilisterne om sommeren." Ordene kommer med eftertryk fra dækimportørernes formand Kenneth Saust. "Dugfriske test foretaget af ADAC, det tyske FDM, viser, at nye, brede sommerdæk kan køre en del hurtigere gennem sving både i tørvejr og regnvejr, end smalle dæk kan. Men ligger der et højt lag vand på vejen, så har meget brede eller næsten nedslidte dæk en dårligere evne til at træde ned gennem vandlaget og få vejkontakt, end tilfældet er med smalle dæk," siger Kenneth Saust.
Problemet er voksende på grund af de stadig flere tropiske regnskyl, hvor store nedbørsmængder i fem til ti minutter giver regulære oversvømmelser på danske veje. Sommeren 2007 var således den tredjevådeste nogen sinde, siden Danmarks Meteorologiske Institut begyndte at måle i 1874. Nedbøren i juni 2007 var endda absolut rekord for en enkelt måned siden 1874.
Få tjekket dækkene nu
"Hvis man ikke i de kritiske minutter under og efter et kraftigt regnskyl sætter farten drastisk ned og forøger afstanden til den forankørende, er man snart på Herrens eller bondemandens mark, navnlig hvis man kører på meget brede eller næsten nedslidte, men stadig lovlige dæk," siger Kenneth Saust.
Lovens krav er en mønsterdybde på 1,6 mm overalt på dækket. Det anser Dækimportør-Foreningens formand – i øvrigt i samklang med FDM – for utilstrækkeligt: "Tre millimeter er den mønsterdybde, enhver ansvarlig bilist bør skifte sommerdækket ved," mener Kenneth Saust.
De stadig kraftigere nedbørsmængder får dækimportørernes formand til at give bilisterne tre enkle råd, når det gælder sommerdæk: "Kør ikke med mindre end tre millimeter mønster. Sæt farten ned til 80 km/t eller endnu lavere i kraftig regn. Og hold en meget større bremseafstand i regnvejr," siger Kenneth Saust.
Han anbefaler endelig, at man får tjekket sine sommerdæk hos den fagmand, hvor man normalt handler dæk.
Når dækket står på vandski
Brede dæk bremser og styrer bedre end smalle dæk, ikke kun på tør vej, men også på våd vej. Men de aquaplaner meget tidligere. Derfor må bilister med brede dæk sætte farten meget længere ned under voldsomme regnskyl end andre bilister. Ellers kan konsekvensen blive alvorlige harmonikasammenstød eller singleulykker.
Våde somre
Tal fra Danmarks Meteorologiske Institut
Nedbør i sommeren 2007:
(normaltal i parentes)
Juni 124 mm (55 mm)
Juli 126 mm (66 mm)
August 60 mm (67 mm)
De tre vådeste somre:
1980: 323 mm
1879: 317 mm
2007: 310 mm
Kraftigere regnskyl:
I løbet af de sidste 25 år er de største regnskyl blevet 20-25 procent kraftigere i Danmark. De kraftige regnskyl er blevet hyppigere, og når de kommer, er de endnu kraftigere. Det viser en ny bearbejdning, som COWI sammen med DHI har udført for Styregruppen for Spildevandskomiteens Regnmålersystem. Kilde: COWI - Læs mere her.
Dokumentation:
Test af brede og smalle sommerdæk på tør og våd vej
ADAC testede fem Michelindæk i forskellige størrelser på en KIA Ceed, lige fra 185/65 R15 T til 225/40 R18 Y.
På tør vej styrede og bremsede dækkene bedre, jo bredere de var.
På våd vej styrede og bremsede de bredeste dæk også bedst (en fordom blev hermed ryddet af vejen).
Men når vejen blev så våd, at der var risiko for aquaplaning, kom de bredeste dæk til kort: Hvor det smalleste dæk aquaplanede ved 80 km/h, indtrådte aquaplaning allerede ved 69 km/h med det bredeste dæk.