Danske bilkøbere forhaster sig ikke, når de søger efter bil på inter­nettet. Tværtimod viser helt nye tal, at der bruges rigtig lang tid for­an pc’en, når den næste bil skal findes, eller når der skal indhen­tes infor­mation om bilmarkedet generelt.

Grafen viser: Rød: Bilbasen 58 %, Blå: DBA 32 % og Grøn: Bilzonen 11 %.

Brancheforeningen for de danske internetmedier, FDIM, overvåger dagligt internet-trafikken i Danmark. Foreningen holder blandt andet øje med, hvor mange brugere, der besøger de danske sites, og hvor lang tid de bruger på dem.

567.000 timer pr. måned
Med udgangspunkt i tallene fra FDIM har DBA Biler undersøgt, hvor lang tid danskerne bruger foran computeren, når de skal finde deres næste bil. Ved at gange besøgstallet med det samlede tidsforbrug pr. bruger på henholdsvis Bilbasen, DBA Biler og Bilzonen tegner der sig et meget klart billede af, at bilkøberne på ingen måde forhaster sig.

I december måned 2007, der vel at mærke er absolut lavsæson i bil­branchen, blev der således brugt ikke mindre end 567.000 timer på at søge efter ny eller brugt bil på de tre sites (Kilde: FDIM, Gemius Explorer, december 2007).

Tallet er enormt, og det kan være svært at forholde sig til. Men ser man det fra en lidt anden vinkel, giver det mere mening. Omregnet svarer det nemlig til, at over 15.000 mennesker bruger en hel ar­bejds­uge fra morgen til aften på at surfe på de tre bilsites - en klar indikation af at nutidens bilhandel i meget høj grad foregår via in­ternettet.

Graver man et spadestik dybere ned i tallene, er der stor indbyrdes forskel på, hvor længe den enkelte dansker bruger på hvert af de tre bilsites. Gennemsnittet viser, at der hver måned bruges omkring 40 minutter. Topscoren er klart Bilbasen med 54 minutter, mens Bilzo­nen til gengæld trækker gennemsnittet ned. Her bruges der blot små 20 minutter pr. måned. DBA Biler ligger pænt over gennemsnit­tet med 48 brugte minutter pr. bruger om måneden.

De to giganter
Sammenligningen er interessant, når det samlede tidsforbrug opde­les på siderne. De to store bilsites, Bilbasen og DBA Biler står totalt set for ikke mindre end 89 % af alle de timer, der i december sidste år blev brugt på at se efter biler på internettet.

Hos DBA Biler glæder man sig naturligvis over de gode tal og ser desuden placeringen som en tydelig markering af, at DBA Biler i sti­gende grad appellerer til bilkøberne.

”Vi har fokuseret meget på at forbedre vores bilsite og tilbyde bil­køberne de bedste muligheder, når de skal finde den næste bil. Vi vil have så mange biler som overhovedet muligt, og vi vil tilbyde bru­gerne de bedste søgefunktiona­liteter på markedet. Det arbejde bli­ver vi nu belønnet for, og det giver os selvfølgelig bare mere blod på tanden,” udtaler direktør på Den Blå Avis, Frank Ludvigsen. 

Tallene i undersøgelsen er ret opsigtsvækkende. Mange danskere lever i en fortravlet hverdag, hvor især fritidsinteresser og diverse huslige pligter er nogle af de store tidsrøvere. Men til trods for dette bliver der åbenbart ikke sparet på tidsforbruget, når man skal finde ny eller brugt bil. Markedet bliver undersøgt til bunds, og her fore­trækker 9 ud af 10 brugere altså at lave deres research på Bilbasen og DBA Biler.