Et benzinkort be­tyder ikke nød­ven­dig­vis, at du sparer penge. Det viser en un­der­sø­gelse, som FDMs blad Motor har foretaget.

Hører du til dem, der troligt kører hen til den sam­me tankstation, når du skal tanke, fordi du har et benzinkort, som skulle give dig rabat, bør du un­der­søge, om du i virkeligheden sparer penge. Det kan langt fra altid betale sig at købe benzin med et benzin­kort. For en gen­nem­snitsbilist, der årligt tanker benzin for 15.000 kr., kan der maksi­malt opnås en rabat på omkring 250 kr., og i nogle tilfælde taber for­bru­ge­ren penge, hvis kortet kun bruges til at tanke benzin. Det viser en undersø­gelse, som FDMs blad Motor har foretaget.

”Det er ugennemskueligt for forbrugerne, hvornår det kan betale sig at benytte disse kort, og hvornår de sætter penge til. Det er proble­matisk, hvis kunderne får en forestilling om, at de får rabat, hvis de bruger deres kort til at tanke benzin, når det ikke forholder sig så­dan i praksis. Som forbruger skal man være meget opmærksom på, om der reelt er tale om en rabat,” siger juridisk chef i FDM, Per Alke­strup.

Undersøgelsen har kigget nærme­re på Shell, Statoil og YX, som alle tilbyder et kort med indbygget rabat. Beregningerne er foretaget med ud­gangspunkt i en gen­nem­snitsbilist, der kører 20.000 km. om året i en bil, der kører 13,1 km/l.

Den største besparelse, en gennem­snits­bi­list årligt kan opnå på benzin, er 129 kr. hos Shell, mens en gennem­snistbi­list, der tanker benzin hos YX, taber 33 kr. Bilister, der tanker diesel, kan opnå en besparelse på omkring 255 kr. hos Statoil, mens den laveste bespa­relse opnås hos Shell. Samtidig skal bilister, der benytter YX-statio­nerne, være opmærksomme på, at rabatten beregnes ud fra benzin­selskabernes listepris, hvilket betyder, at hvis pumpeprisen er lavere end listeprisen pga. en benzin­krig, får de ikke rabat ved at bruge deres benzinkort.

”Som forbruger kan du let spare penge, når du tanker. Men benzin­kort er ikke altid den bedste løsning. Det er derimod fornuftigt at holde øje med priserne fx via FDMbenzinpriser.dk og tanke, når pri­ser­ne er i bund. Ofte vil det være billigst at tanke på de ubemandede tankstationer, mens det er dyrest på motor­vejstankene. Og så skal man huske på, at hvad de store kæder sætter til på benzinen, tjener de på salg i kiosken,” siger Per Alkestrup.

Udover de såkaldte rabatkort, tilbyder de fleste benzinselskaber også kundekort, hvor forbrugeren får gebyrfri kredit i en måned. Her skal bilisterne dog være opmærksomme på, at det kun er en fordel, hvis udeståender betales til tiden. Sker det ikke, opkræver benzin­selskaberne et gebyr.