..... med store klagesystemer. Ryd i stedet op i de mange mærkningsordninger.
"Forbrugerstyrelsen anbefaler, at der oprettes bedre klageforhold på fødevaremarkedet. Hvis forbrugerne køber en fordærvet fødevare, kan de i dag henvende sig til fødevaremyndighederne for at få dem til at kontrollere butikken. Hvis det drejer sig om varernes kvalitet, er sagen en anden. Spørgsmålet er, hvor mange der reelt vil bruge et decideret klagesystem til at klage over, at en bøf ikke er så mør, som de havde forventet. Det vil i de fleste tilfælde være at skyde gråspurve med kanoner. De fleste vil nok synes, det er tilstrækkeligt at henvende sig i butikken og ordne sagen i mindelighed", siger økonom i Håndværksrådet Mads Engberg.
Redegørelsen tegner en lys og spændende fremtid for specialfødevarebutikkerne, idet over halvdelen af forbrugerne forventer at handle mere i specialbutikker i fremtiden. Selvom det muligvis er en anelse for optimistisk, viser det, at specialbutikkerne har et godt renommé i befolkningen.
"Forbrugerredegørelsen anbefaler, at forholdene på fødevaremarkedet forbedres ved, at forbrugerne informeres bedre om de forskellige mærkningsordninger. Problemet er, at der er alt for mange mærkningsordninger, som gør det svært for forbrugerne at orientere sig. Det kan også være svært for en lille butik at overskue alle ordningerne. Jeg synes i stedet, der burde ryddes op i de mange mærkningsordninger, så forbrugerne og butikkerne bedre kan forholde sig til dem", siger Mads Engberg.
Det er et problem ved Forbrugerstyrelsens ForbrugerForholdsIndekset, at vurderingen af en formel klageadgang vejer så tungt, som den gør. I nogle brancher giver en sådan formel klageadgang mening, mens det i andre brancher kan virke som at skyde gråspurve med kanoner. Skal vi have sådan et sammensat indeks, ville det derfor være rart med en model, der alene baserede sig på forbrugernes vurdering og holdt de mere tekniske aspekter omkring klageadgang ude. Det kommer til at veje uforholdsmæssigt tungt, om der er et klagenævn, der lever op til myndighedernes krav eller ej, og det er synd, fordi det forplumrer billedet af, hvad forbrugerne mener. Derfor siger de enkelte branchers placering på listen ikke noget om forbrugernes reelle vurdering af branchen.
Jeg bemærker desuden, at autoreparationer ligger nederst på Forbrugerstyrelsens liste, primært på grund af dårlige klageforhold. Siden Forbrugerredegørelsen er skrevet, er organisationerne inden for autoreparationer gået sammen om at nedsætte et Ankenævn for biler på www.bilklage.dk, hvor forbrugerne kan klage over autoreparationer over 1.500 kr. og over køb af nye og brugte biler til mere end 100.000 kr. Jeg forventer derfor, at autoområdet vil rykke betydeligt op ad listen til næste år, når de forbedrede klageforhold kommer med i opgørelsen", siger Mads Engberg.