..... med store klagesyste­mer. Ryd i stedet op i de mange mærk­nings­­ord­nin­ger.

Mads Engberg"Forbrugerstyrelsen anbe­faler, at der oprettes bedre klage­forhold på føde­­vare­markedet. Hvis forbrugerne køber en for­dærvet fødevare, kan de i dag henvende sig til føde­vare­myndighe­der­ne for at få dem til at kontrollere butikken. Hvis det drejer sig om varernes kvalitet, er sagen en anden. Spørgs­målet er, hvor mange der reelt vil bruge et decideret klagesystem til at klage over, at en bøf ikke er så mør, som de havde forventet. Det vil i de fleste tilfælde være at skyde gråspur­ve med kanoner. De fleste vil nok synes, det er tilstrækkeligt at hen­ven­de sig i butikken og ordne sagen i min­de­lig­hed", siger økonom i Hånd­værks­rådet Mads Engberg.

Redegørelsen tegner en lys og spændende fremtid for special­føde­varebu­tik­kerne, idet over halvdelen af forbrugerne forventer at hand­le mere i special­butikker i fremtiden. Selvom det muligvis er en anelse for optimistisk, viser det, at special­butikkerne har et godt re­nommé i befolkningen. 

"Forbrugerredegørelsen anbefaler, at forholdene på fødevare­mar­kedet forbedres ved, at forbrugerne informeres bedre om de forskel­lige mærkningsordninger. Problemet er, at der er alt for mange mærk­­ningsordninger, som gør det svært for forbrugerne at orientere sig. Det kan også være svært for en lille butik at overskue alle ord­ningerne. Jeg synes i stedet, der burde ryddes op i de mange mærk­ningsordninger, så forbrugerne og butikkerne bedre kan forholde sig til dem", siger Mads Engberg. 

Det er et problem ved Forbrugerstyrelsens ForbrugerForholds­Indek­set, at vurderingen af en formel klageadgang vejer så tungt, som den gør. I nogle brancher giver en sådan formel klageadgang me­ning, mens det i andre brancher kan virke som at skyde gråspurve med kanoner. Skal vi have sådan et sam­mensat indeks, ville det der­for være rart med en model, der alene baserede sig på forbru­gernes vurdering og holdt de mere tekniske aspekter omkring klage­adgang ude. Det kommer til at veje uforholdsmæssigt tungt, om der er et kla­genævn, der lever op til myndighedernes krav eller ej, og det er synd, fordi det forplumrer billedet af, hvad forbrugerne mener. Derfor si­ger de enkelte bran­chers placering på listen ikke noget om forbru­gernes reelle vurdering af branchen.

Jeg bemærker desuden, at autoreparationer ligger nederst på For­brugersty­rel­sens liste, primært på grund af dårlige klageforhold. Siden Forbruger­rede­gørel­sen er skrevet, er organisationerne inden for autorepa­rationer gået sammen om at nedsætte et Ankenævn for biler på www.bilklage.dk, hvor forbrugerne kan klage over autorepa­rationer over 1.500 kr. og over køb af nye og brugte biler til mere end 100.000 kr. Jeg forventer derfor, at autoområdet vil rykke bety­deligt op ad listen til næste år, når de forbedrede klageforhold kom­mer med i opgø­relsen", siger Mads Engberg.