direktør Peter GrøftehaugeBilauktionshuset Autocom.dk samt Bilpriser.dk i Oden­se vokset fra 60 til 125 ansatte på et år. På erob­ringstogt i Europa.

Skrivebordene må rykke tættere og tættere på hinanden hos Auto­com.dk og Bilpriser.dk på Tolderlundsvej i Oden­se C. Så sent som i mandags trådte fire nye medarbejdere ind ad døren, og på et års tid er antallet af medarbejdere vokset fra 60 til 125.

Den største del af væksten er imidler­tid foregået i udlandet, idet bil­auktions­huset Autocom.dk har åbnet afdelinger i Spanien, Italien og Frankrig under nav­net Autorola. Tjekkiet følger i ja­nu­ar 2008. Der­med vil der være 12 online-auktionshuse i alt i koncernen. Og der er ingen planer om at stoppe væksten, tværtimod er der planer om at åbne seks udenlandske filialer i de kommende otte måneder, for­tæl­ler direktør Peter Grøftehauge.

Han peger på, at succesen er kommet i hus, fordi aktørerne på mar­kedet – leasingselskaber, forhandlere og forbrugere - har taget be­grebet online-bilauk­tioner til sig.

- Forbrugerne slipper for at køre rundt til mange forskellige forhand­lere. De kan melde deres bil til auktionen og få op til 2000 forhand­lere til at byde på den. I mange tilfælde er bilen solgt på 24 timer, siger han.
Dagligt er der på Autocom.dk 150-200 biler til salg. Antallet af solgte biler og omsætningen oplyses af konkurrencemæssige hensyn ikke.
Det næste mål er som sagt at erobre Europa. I dag er der afdelinger i Danmark, Sverige, Tyskland, Østrig, Spanien, Holland, Storbritan­nien, Belgien, Frankrig, Spanien og Italien. Desuden er der en hjem­meside for Luxembourg. Tjekkiet kommer med i midten af januar 2008.

Morten HolmstenDer er desuden sket en forøgelse af for­retningsomfanget og en vækst i antal­let af ansatte ved købet af Bilsalg.dk i Gre­ve. Bilsalg.dk er et internet­auk­tions­hus, som sælger biler fra finan­sie­rings­sel­ska­ber og leasing­selskaber til for­hand­lere. Købet skete i juni 2007, og siden har også Bilsalg.dk været i vækst med til­gang af flere nye stor­kunder, fortæller salgs­direktør Morten Holmsten.

Holdingselskabet bag de øvrige selskaber i koncernen, PMG Europe Holding A/S, har i regnskabsåret 2006-2007 opnået et resultat på 3,7 mio. kr. før skat.

Bilpriser.dk har under selskabsnavnet Autobudget Europe A/S i regn­skabsåret 2006-2007 realiseret et resultat før skat på 584.374 kroner og 437.912 kroner efter skat. Det er en smule over niveauet fra regnskabsåret 2005-2006.

- Vi mærker en stigende interesse for vore vurderingsværktøjer, Bilpriser.dk og BilpriserPro, siger salgs- og marketingchef Steen Kri­stensen, der også har kun­net sige velkommen til en stribe nye med­arbejdere i det seneste års tid.

- Forbrugerne anvender den gratis mulighed for at få forhåndsvur­deret deres brugte eller kommende bil anonymt på vores hjemme­side, inden de selv skal ud til bilhandleren. Det er der flere der finder ud af og hjemmesiden vokser derfor konstant. Det betyder også at Bilpriser.dk hver dag har over 30.000 brugte biler til salg på siden, tilføjer han.

Autocom.dk A/S har i 2006-2007 realiseret et overskud på 1.393.169 kroner før skat og 1.134.758 kroner efter skat. Investeringerne i de udenlandske auktionshuse gør, at resultatet her er mindre end i regn­skabsåret 2005-2006.

Resultaterne betragtes som tilfredsstillende, især i betragtning af de betydelige omkostninger, der har været ved virksomhedskøb samt etablering og igang­sætning af egne, udenlandske datterselskaber.