Miljørigtige og sikre biler er alt for dyreRegistre­ringsaf­gif­ten hæm­mer dan­sker­nes mu­lighed for at købe en miljø­venlig og sikker bil. Den nuværende lovgiv­ning er ude af trit med samfun­dets fokus på mobilitet, miljø og sik­ker­hed.

På trods af en mindre omlægning af regi­stre­ringsafgiften i foråret, må langt størstedelen af danskere stadig betale tre gange for en bil, hver gang de køber én. Den nuværende afgiftsmodel er et resultat af for mange lap­pe­løs­ninger og tager ikke nok hensyn til almindelige familiers trans­portbehov, lyder kritikken fra bilisternes organisation FDM.

”Det er problematisk, at politikerne bliver ved med at lappe på en uholdbar løsning. Der er behov for én gang for alle at få omlagt og afviklet registre­ringsafgiften, så danske familier får råd til at købe både en miljøvenlig og sikker bil,” siger FDMs adm. direktør, Thomas Møller Thomsen.

FDM peger på, at den nye regering nu har fire år til at få udviklet og vedtaget en holdbar løsning, som ikke baserer sig på gårsdagens teknologi. Bilprodu­cen­ter­ne er alle i gang med at udvikle mere ener­gieffektive og sikre biler. Problemet er, at mange af bilerne ikke en­der hos de danske bilister grundet registre­rings­afgiften, der effektivt brandbeskatter ny teknologi.

”Vores nuværende system bygger på en fortidig tankegang om, at bilen skal brandbeskattes som et luksusgode, og systemet holdes sammen af lappeløs­ninger. Det er vigtigt, at vi får gjort op med den­ne brandbeskatning. Man skal lave et system, som skaber incitament til at købe både miljøvenlige og sikre biler mange årtier frem. Derfor må en fremtidig løsning heller ikke alene basere sig på én teknologi eller én type bil,” siger Thomas Møller Thomsen.

FDM frygter, at det nuværende system vil fastholde Danmark som et uland i forhold til at gøre brug af det udstyr, der kan fremme sikker­hed og miljø, og at det vil få konsekvenser for både trafiksik­kerhe­den og miljøet.

Den danske stat indkasserer hvert år næsten 50 mia. kr. + moms i bilafgifter fra bilejerne i Danmark. Alligevel må danskerne leve med, at bilerne i gennem­snit er over 9 år gamle og 40 pct. er mere end 10 år.