En god trafikkultur hænger sam­men med at kende reg­­ler­ne i trafik­ken. En un­dersø­gelse fra FDM viser, at det især er flettereglen og afstand til for­an­kø­ren­de, som giver problemer blandt bilisterne.

Skal farten op eller ned, når to vej­baner bliver til en, og hvornår er det, at man skal blinke af i en rundkørsel? En undersøgelse fra FDM viser, at forskellige opfattelser af reglerne kan føre til irritation i tra­fikken.

”Grundlæggende kender bilisterne færdselsreglerne, men når man er midt i tra­fikken, er det ofte et spørgsmål om at kunne vurdere situa­tionen. Sammen­fletning og afstand til forankørende biler handler i høj grad om at have en forstå­else af, hvad medbilisternes næste træk er. Derfor er færdselsregler i frisk erindring en vigtig del af en god trafikkultur”, siger Casper Schad, jurist i FDMs juridiske og tek­niske rådgivning. 

FDMs rådgivning modtager hver dag mange spørgsmål om færdsels­reglerne, og især flettereglen og kørsel i rundkørsler skaber tvivl hos bilisterne. Dette skal ses i lyset af, at der gennem de senere år er kommet flere og flere rundkørsler på de danske veje.

”Vi får mange henvendelser om, hvordan man kører i en rundkørsel. Rund­kørs­ler er ofte en smidig måde at afvikle trafikken på, men det forud­sæt­ter, at man fx husker at blinke af, så andre biler kan komme ind i rundkørslen”, siger Casper Schad.

www.gotrafikkultur.dk har FDM samlet nogle af de regler, der vol­der bili­sterne problemer eller skaber irritation i trafikken.

Kend reglerne i trafikken

• Sammenfletning - ifølge færdselsloven har trafikanter i begge vognbaner lige meget ansvar for, at ’fletteriet’ lykkes. De kørende skal begge tage hensyn til de ændrede forhold, fx ved at ændre hastigheden, så der bliver plads til begge biler.

• Kørsel i en rundkørsel - sæt først blinklyset til, når du skal ud af rundkørslen. Skal du hele vejen rundt, så blink til venstre. Når din afkørsel er den næste, så placer dig i den yderste bane, så du let kan dreje fra. Husk at kigge efter cyklister. Du har pligt til at holde tilbage for cyklister.

• Lyskryds - kør kun ud i et kryds, når du er sikker på at komme over. Ellers risikerer du ikke at nå med over og spærrer derved vejen for den tværgående trafik. Gult signal betyder stop, og du må derfor ikke fortsætte ud i et vejkryds, hvor signalet er skiftet til gult - medmindre du er kommet så langt frem, at du ikke kan nå at standse, inden du kører over stoplinjen.

• Hold afstand - en tommelfingerregel lyder, at afstanden i meter skal svare til bilens halve speedometervisning. Kører du fx 100 km/t, bør du holde 50 meters afstand.

• Hold til højre - ifølge færdselsloven skal du holde så langt til højre som muligt og bruge blinklyset, når du skifter vognbane. Det er samtidig en god vejledning for medtrafikanterne.

• Udrykningskøretøjer - kør ind til siden, når der kommer et udryk­ningskøretøj og sørg for at holde vejen åben, så udrykningskøretøjet hurtigt kan passere. Er det ikke muligt at køre ind til siden, så slå havariblinket til, så udrykningskøretøjet let kan køre uden om. Du må ikke køre ud i nødsporet på motorvejen – det er netop forbeholdt udrykningskøretøjer.

• Fodgængerfelt - sæt farten ned, hvis du nærmer dig et fodgæn­ger­felt. Du har pligt til at holde tilbage for personer, der er på vej ud i et fodgængerfelt. Ved at bruge et fodgængerfelt undgår fodgæn­gere at skulle zigzagge henover vejbanen, og bilisterne skal ikke bryde køre­rytmen pga. personer på vejbanen.