Det nye Folketing skal sikre miljøvenlige biler

Det bliver en udfordring for det nye Folketing at sikre, at Danmark lever op til internationale mil­jø­målsætninger. Det gæl­der særligt på trans­port­om­rådet. Hvis Danmark skal have en mere miljø­ven­lig bil­park, er det bydende nødvendigt med en reform af bilafgifterne, der er langt mere visionær end forårets justeringer af afgifterne, mener De Danske Bilimportører (DBI).

”En af udfordringerne for de nye Folketing bliver at sikre, at Danmark lever op til målsætningerne på miljøområdet. Den nye regering bliver vært for FN klima­konferencen i 2009, og dermed har Dan­mark også en særlig forpligtigelse til at leve op til de internationale miljø­målsæt­ninger,” udtaler Bent Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilim­portører.

Transportsektoren spiller en hel central rolle i forhold til miljø- og kli­ma­for­­an­dringer. I Danmark tegner vejtransportsektoren sig for en fjerdedel af energi­forbruget, og den danske bilpark er ikke særligt miljøvenlig. 40 % af bilerne er mere end 10 år gamle og ikke engang hver tiende af de nye benzin­biler tilhører energiklasse A.

”Hvis Danmark skal have en mere miljøvenlig bilpark, er det bydende nødven­digt med en visionær reform af bilbeskatningen. Som sidege­vinst, vil en sådan reform kunne give danskerne mere trafiksikre bi­ler,” siger Bent Mik­kelsen.

”I foråret blev der gennemført en mindre justering af bilafgifterne, men det er fortsat bilens værdi og ikke dens miljøegenskaber, der afgør, hvor meget der skal betales i afgift. Forårets lappeløsning er ikke nok, hvis Danmark for alvor skal have en mere miljøvenlig bil­park,” udtaler Bent Mikkelsen.