Sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren. Rådet for Større Dæksikkerheds talsmand Torben Skovgaard og Dækimportør-Foreningens formand Kenneth Saust er måske ikke helt enige om påklædningen på denne milde efterårsdag. Til gengæld står de begge fast på én ting: Fra 1. november peger vejrudsigten klart på vinterdæk.Når sne og is lig­ger på vejene, kører man sikrere på et sæt go­de vin­ter­dæk.

Sid­ste vinter var mild. Bliver den kommende vin­ter så også mild, eller bliver den hård? Og hvad med den glo­bale op­varm­ning, har den snart af­skaffet vinteren?

Rådet for Større Dæksikkerheds talsmand Torben Skovgaard smiler stort af spørgsmålet: "Vinteren har ingen hukommelse. Og med hensyn til klodens svingende temperatur, så bliver det altså stadig vinter hvert år, spørgsmålet er blot hvornår og i hvilket omfang," siger Torben Skovgaard.

Sidste vinter begyndte og sluttede med voldsomme snefald, og ind i mellem fulgte en lang periode, der nærmest mindede om efterår.

"Vil man kunne køre sikkert gennem det aktuelle føre, er det klogt at have vinterdækkene på fra 1. november til midten af april. Så er man nogenlunde helgarderet," siger Torben Skovgaard.

Den milde vinter 2005/06 blev trist rent trafiksikkerhedsmæssigt. Det mang­lende vinterføre fik bilisterne til at køre vinteren igennem som om, det var efterår, og det gav flere trafikdræbte end sædvanligt, noget der vakte offentlig debat.

"I bund og grund handler det om, at man må tilpasse hastigheden til de faktiske forhold, uanset om vejen er snedækket eller tør, og uan­set om man kører på vinterdæk eller sommerdæk," fastslår Torben Skovgaard.

Naturlovene gælder også for en firehjulstrækker

Det relativt hårde sommerdæk til venstre har store, sammenhængende kontaktflader beregnet til at klæbe mod den tørre asfalt om sommeren. Det bløde vinterdæk til højre har små lameller beregnet på at vriste sig ned i sneen og overføre kræfter, hvor der næsten ingen friktion er.At tilpasse hastig­he­den er også blevet et emne for de store fire­hjuls­trukne biler af SUV-typen. Nogle eje­re af disse biler mener, at man kan nøjes med sommer­dæk om vinteren, fordi bilen er firehjuls­truk­ken.

"Det er helt forkert," siger dækimportørernes formand Kenneth Saust. "Med sommerdæk er bremselængden på snedækket vej op til 2½ gang så lang, og den mulige svinghastighed er halvt så høj. Det gælder også for firehjulstrækkere."

Kenneth Saust peger på, at en firehjulstrukken bil på sommerdæk måske nok kan accelerere lige så hurtigt som en forhjulstrukken bil kan på vinterdæk, når der startes på snedækket vej, men allerede i første sving venter sandhedens øjeblik. "Og så er der kontant afreg­ning, hvis man ikke kører på vinterdæk. Naturlovene gælder også for firehjulstrukne biler," fastslår dækimportørernes formand.

Lige som FDM anbefaler Dækimportør-Foreningen alle bilister at mon­tere vinterdæk på bilen, hvis man har tænkt sig at benytte bilen hen over vinteren: "Vil man køre sikkert gennem vinterens kombination af is, sne, slud, sjap, regn, rim og tørre veje, så er vinterdæk den abso­lut bedste løsning," slutter dækim­portørernes formand.