Ni ud af ti bili­ster ser ger­ne, at man ind­fører intel­ligente vej­skilte. Dan­mark er et af de lande i Europa, hvor der er fær­­rest intelligente trafik­systemer.

Langt størstedelen af de danske bilister mener, at det er tid til at indføre intel­li­gente vejskilte på de danske veje. Det viser en under­søgelse som Catinét har foretaget blandt 710 bilister for FDM. Her svarer 88 %, at de gerne så, at der blev indført differentierede fart­grænser - altså fartgrænser, der tager hensyn til vejens tilstand, oversigtsforhold og trafikmængde. Dette kræver, at man ind­fø­rer intelligente trafiksystemer også forkortet ITS. 

”Der bør sættes penge af til ITS, da det kan sikre, at vi får større gavn af de veje, vi allerede har. Samtidig skaber ITS mere respekt for hastighederne og et bedre trafikflow”, siger Thomas Møller Thom­sen, adm. direktør i FDM.

Synes du, at det vil være en god eller dårlig idé at indføre differentierede fartgrænser – altså fartgrænser, der tager hensyn til vejens tilstand, oversigtsforhold, trafikmængde osv?ITS handler i al sin enkelhed om at bruge den moderne informations­tek­no­logi til at afvikle trafikken så glidende som muligt til gavn for både bili­sterne og miljøet. Erfaringerne fra bl.a. Holland viser, at man kan spare op imod hver fjerde ulykke ved at indføre intelligente tra­fik­systemer. Andre erfaringer viser, at vejkapaciteten kan øges med 5-10 % ved brug af ITS.

I Danmark kører man blandt andet forsøg med intelligent skiltning i for­bindelse med vejarbejder, og her har erfaringerne været positive. Dette underbygges også af, at 67,9 % bilister svarer, at de har posi­tive erfaringer med ITS i FDMs undersøgelse.

”ITS er en nem og billig måde at give de hårdt belastede veje større ka­pacitet. Desuden kan miljøet skånes og tid spares, fordi bilisterne kan vælge alternative ruter, og fordi man kan undgå miljøbelastende kø-kør­sel. Fordelene ved at indføre ITS vil være langt større end ud­gifterne, så der er ingen grund til at vente længere”, siger Thomas Møller Thomsen.

Danmark er et af de lande i Europa, hvor udbredelsen af ITS er mindst. Herhjemme bruges ITS stort set kun i forbindelse med større vejar­bej­der.