På søndag afgøres det, om Michel Nykjær i SEAT Leon bliver vinder af årets DTC mesterskab.
En lang og spændende sæson i Danish Touringcar Championship nærmer sig sin afslutning. På søndag kommer det sidste slag til at stå ved Valvoline DM-finalen på FDM Jyllandsringen. Her bliver det afgjort, om årets mester bliver Michel Nykjær, Tappernøje, Jan Magnussen, England, eller John Nielsen, Horsens.
Det er mellem disse tre kørere, at kampen står, og hvis bare årets finale følger det mindste i tråd med de syv DTC-afdelinger, der er gået forud, så er der lagt op til en gyser, hvor magtbalancen mellem de tre kombattanter vil bølge frem og tilbage igennem de to indledende kvalifikationsheats og helt frem til finalen, hvor de fleste eksperter først forventer, at afgørelsen vil falde.
”Det er lidt lige som juleaften. Jeg går og glæder mig og venter på, at vi snart kommer i gang, for tiden går langsomt,” siger Michel Nykjær. Han har 27 points mere end den nærmeste rival og ligner derfor en favorit på papiret, men sammen med Pontus Mörth, bliver han også køreren med den største succesballast i feltet. 50 kg skal han have med i bilen.
”Jeg kommer til løbet med et forspring, og det er naturligvis bedre, end hvis vi stod lige alle sammen,” siger den mesterskabsførende. ”Men alt kan ske. Det afhænger også af, hvordan de 50 kg tager på bilen, for farten vil nok falde under løbene. Magnussen bliver nok min værste konkurrent, men hvis man bruger hovedet fornuftigt, så tror jeg, at det kan lykkes. De andre skal jo også have gode placeringer i alle tre heats for at nå mig. Det ser da lyst ud, men jeg tør ikke love noget.”
Et forhold, der måske kan gøre tingene svære for Michel Nykjær, er FDM Jyllandsringens mange skarpe sving og accelerationer, som typisk giver de baghjulstrukne biler nogle fordele. Og netop sådanne biler sidder både Jan Magnussen og John Nielsen bag rattet af.
”Jeg får mindre ballast i bilen end Michel, og så bliver min bil også lettere end på Padborg Park, fordi vi denne gang ikke kører med en 6-trins gearkasse. Samtidig har vi også en god dæksituation,” siger Jan Magnussen. Han var den store triumfator, da Danish Touringcar Championship sidste gang gæstede FDM Jyllandsringen, men kan han gentage præstationen? ”Det bliver svært, men ikke helt umuligt at køre den hjem.”
John Nielsen er sidste titelkandidat, og han bliver den kører, som skal score flest point i trioen, hvis han skal gøre sig forhåbninger om at vinde sin første DTC-titel.
Korte fakta:
Der er hele 60 points at køre om ved Valvoline DM-finalen.
En kører kan til den endelige mesterskabsstilling medregne alle sine scorer på nær de tre dårligste.
Hvis John Nielsen kommer i top 10 i samtlige tre løb ved Valvoline DM-finalen, skal han trække fem points fra sin samlede score.
Hvis Michel Nykjær gør det samme, skal han fratrække fire points.
Jan Magnussen er derimod i år sluttet så mange gange udenfor pointene, at han ikke skal trække noget fra.
I kørernes mesterskab nedenfor fremgår kørernes aktuelle bruttoscorer uden fratræk af points.
Top-5 stillingen i DTC før sidste løb
1. Michel Nykjær - Seat Leon - 273 points
2. Jan Magnussen -BMW 320si E90 - 246 points
3. John Nielsen - BMW 320si E90 -239 points
4. Michael Outzen - BMW 320si E90 - 206 points
5. Casper Elgaard - BMW 320si E90 - 191 points
Tidsplan for DTC finalen - søndag den 14. oktober. (løbet vises direkte på TV Kanal 5)
12:00 Danish Touringcar Championship Opvarmning - Last Chance
13:15 Danish Touringcar Championship Kvalifikationsheat 1
15:35 Danish Touringcar Championship Kvalifikationsheat 2
16:25 Danish Touringcar Championship Finale