SEAT skri­ver hi­sto­rie med den før­ste WTCC sejr i en die­sel­dre­vet Leon racer.

Den spanske bil­pro­ducent SEAT skrev for­leden historie ved at bli­ve den første bil­pro­ducent nogensinde til at vinde et løb i WTCC (World Tou­ring Car Cham­pi­on­ship) med en dieseldrevet Leon TDI.

Den overraskende sejr blev kørt hjem i et benhårdt WTCC felt på Oschersleben Motor-sports Arena i Tyskland, af SEAT Motorsports franske fabrikskører Yvan Muller.

”Jeg er stolt over at kunne hente den første sejr til SEAT i en Leon diesel, i kampen om verdensmesterskabet for standardvogne. Vi tog en stor risiko ved at indsætte den nye dieselbil midt i WTCC sæso­nen, men vores grundige for­arbejde har båret frugt og jeg er meget tilfreds med den uventede sejr i dag”, udtalte Yvan Muller efter løbet i Tyskland.

Den overraskende sejr blev kørt hjem i et benhårdt WTCC felt på Oschersleben Motor-sports Arena i Tyskland, af SEAT Motorsports franske fabrikskører Yvan Muller.De nye dieseldrevne SEAT racere satte igen senere på dagen en streg under deres vin­derpotentiale, da de begge sluttede i top-5 i dagens andet løb, med Spanieren Jordi Gené på en flot tredjeplads i Leon TDI.

SEAT ligger p.t. på andenpladsen i kon­struktørernes verdensmester­skab og dagens helt i dieselolie - Yvan Muller, ligger efter denne af­de­ling af WTCC på en fjerdeplads med 56 points.

WTCC racer med miljøvenligt ophav
Den imponerende Leon WTCC dieselmotor, der yder 280 hk og 450 Nm er baseret på den velkendte 2,0 liter turbodiesel, som ligger un­der motorhjelmen på den Leon FR der nu kan fås hos danske SEAT forhandlere.

FR (Formula Racing) betegnelsen dækker i dette tilfælde over en 170 hk stærk turbo­diesel maskine med partikelfilter og en brænd­stoføko­nomi på knapt 17 kilo­meter pr. liter.

Til trods for sit miljø­venlige sind accelererer den dieseldrevne Leon FR fra 0-100 km/t på bare 8,2 sekunder og runder let en tophastig­hed på 214 km/t. (hvor det er tilladt).

SEAT Leon FR 170 hk TDI koster 351.238,- kroner inklusive 17” alu­fælge, et bizone klimaanlæg der holder hovedet koldt, et par velfor­mede sportssæder samt en fartpilot, der er en nødvendighed for at holde kørekortet fri for ube­hagelige klip.