SEAT skriver historie med den første WTCC sejr i en dieseldrevet Leon racer.
Den spanske bilproducent SEAT skrev forleden historie ved at blive den første bilproducent nogensinde til at vinde et løb i WTCC (World Touring Car Championship) med en dieseldrevet Leon TDI.
Den overraskende sejr blev kørt hjem i et benhårdt WTCC felt på Oschersleben Motor-sports Arena i Tyskland, af SEAT Motorsports franske fabrikskører Yvan Muller.
”Jeg er stolt over at kunne hente den første sejr til SEAT i en Leon diesel, i kampen om verdensmesterskabet for standardvogne. Vi tog en stor risiko ved at indsætte den nye dieselbil midt i WTCC sæsonen, men vores grundige forarbejde har båret frugt og jeg er meget tilfreds med den uventede sejr i dag”, udtalte Yvan Muller efter løbet i Tyskland.
De nye dieseldrevne SEAT racere satte igen senere på dagen en streg under deres vinderpotentiale, da de begge sluttede i top-5 i dagens andet løb, med Spanieren Jordi Gené på en flot tredjeplads i Leon TDI.
SEAT ligger p.t. på andenpladsen i konstruktørernes verdensmesterskab og dagens helt i dieselolie - Yvan Muller, ligger efter denne afdeling af WTCC på en fjerdeplads med 56 points.
WTCC racer med miljøvenligt ophav
Den imponerende Leon WTCC dieselmotor, der yder 280 hk og 450 Nm er baseret på den velkendte 2,0 liter turbodiesel, som ligger under motorhjelmen på den Leon FR der nu kan fås hos danske SEAT forhandlere.
FR (Formula Racing) betegnelsen dækker i dette tilfælde over en 170 hk stærk turbodiesel maskine med partikelfilter og en brændstoføkonomi på knapt 17 kilometer pr. liter.
Til trods for sit miljøvenlige sind accelererer den dieseldrevne Leon FR fra 0-100 km/t på bare 8,2 sekunder og runder let en tophastighed på 214 km/t. (hvor det er tilladt).
SEAT Leon FR 170 hk TDI koster 351.238,- kroner inklusive 17” alufælge, et bizone klimaanlæg der holder hovedet koldt, et par velformede sportssæder samt en fartpilot, der er en nødvendighed for at holde kørekortet fri for ubehagelige klip.