Søndag den 19. august tog deltagerne i dansk motorsports kongeklasse hul på anden halvdel af årets mesterskab i Danish Touringcar Championship på Padborg Park.
Efter en lang sommerpause, som mange havde benyttet til at teste og optimere bilerne, var det med stor spænding at de 27 kørere skulle teste resultatet af anstrengelserne.
Ikke mindst for Michel Nykjær og SEAT Racing Team, der efter en meget flot forårssæson holdt sommerpause på 1. pladsen i mesterskabsstillingen, med 34 points forspring til nærmeste konkurrent.
Ild og ekstra kilo i bilen gav SEAT teamet svære odds
En kraftig brand i motorrummet på SEAT Leon’en under en test i forrige uge var ellers tæt på at spolere muligheden for at forsvare føringen. Under branden, der opstod pga. en sprængt benzinslange og som raserede motorrummet, var Michel Nykjær så uheldig at rykke skulderen af led da han i hast måtte forlade bilen, men efter en kæmpe indsats af teamets mekanikere hjemme i værkstedet i Tappernøje, kunne både bil og kører meldes klar til kamp.
Succesen i forårssæsonen betyder dog at Michel Nykjær medbringer en anselig ekstraballast i bilen, 52,5 kg + yderligere 15 kg. grundet en reglementsændring.
Lørdagens fri træning gav det første fingerpeg om styrkeforholdet, og SEAT Racing Team var atter med helt fremme. Pga. en fejl i brændstofsystemet måtte teamet imidlertid afbryde træningen, for at udbedre fejlen, men sluttede alligevel med 7. hurtigste tid.
I eftermiddagens tidtagning sikrede Michel Nykjær sig 4. hurtigste tid, og dermed adgang til Super Pole, som afvikledes umiddelbart efter tidtagningen.
I kampen imod uret lykkedes det på trods af den store ekstravægt Nykjær at balancere SEAT Leon’en rundt i 5. hurtigste tid, i en tid der var mindre en 2/10 sekund langsommere end John Nielsens tid der sikrede ham pole position i søndagens første løb.
Hurtigst i warm-up
Himlen over Padborg Park lod alle vejrmuligheder stå åbne søndag, men warm-up’en kl. 12.30 blev afviklet i tørvejr, og Michel Nykjær kørte hurtigste tid af alle, en imponerende præstation set i lyset af den betydelige ekstravægt SEAT Leon’en var udstyret med.
En tur i sandkassen
I dagens første kvalifikationsheat var det dog tydeligt at den megen ekstravægt påvirkede bilen, efter de første omgange lå Michel Nykjær på 6. pladsen, en position han måtte kæmpe hårdt for at søge at forbedre. På 5. omgang for enden af langsiden måtte den hårdt kæmpende SEAT-kører sande at 67,5 kg ekstravægt ikke fremmer mulighederne for at foretage en af de udbremsninger han ellers er kendt for at mestre. Under nedbremsningen låste hjulene på SEAT’en, og Michel Nykjær endte i fangsandet, hvorefter han kunne betragte resten af løbet som tilskuer.
”Jeg føler egentlig ikke at jeg bremser for sent” udtaler en ærgerlig Michel Nykjær, ”men bremserne låser og det var umuligt at komme rundt i svinget. Den ekstra vægt betyder at jeg mangler fart i accelerationen ud på langsiden, og muligheden for at hente noget i indbremsningen til svingene er væk”.
Den manglende placering i første heat betød en startplacering bag i feltet i dagens andet heat. På trods af den ekstra vægt lykkedes det Michel Nykjær at kæmpe sig op og slutte på 12. pladsen i dagens 2. kvalifikationsheat.
I søndagens finaleheat skulle Michel Nykjær som følge af placeringerne i de 2 første heats starte som nr. 20, en meget svær opgave i feltets suverænt tungeste bil. Men på vanlig vis kæmpede SEAT-køreren med alt han havde, og da det ternede flag blev passeret lå han på 12. pladsen.
Tæt løb i mesterskabskampen
Weekendens resultat betyder at Michel Nykjær må se sig passeret af John Nielsen i den samlede stilling, således at veteranen med 3 heatsejre nu indtager 1.pladsen med 191 foran Michel Nykjær med 183 points.
”Den megen ekstra vægt har tydeligt påvirket os i denne weekend” udtaler teamchef Carsten Petersen efter løbet. ”Ikke blot de 52,5 kg. succesballast som vi ifølge reglementet skal have, det er ens for alle og dermed OK, men de ekstra 15 kg. som kun SEAT er pålagt i forhold til alle øvrige deltagere, de vejer tungt oveni.
Men nu er vi lettet for en masse vægt til næste løb, og vi vil kæmpe for at generobre føringen i mesterskabet.”
Næste løb er GP DK der afvikles d. 9. september på Jyllands-Ringen.
Top-10 stillingen i Danish Touringcar Championship:
1. John Nielsen - BMW 320si E90 - 191 points
2. Michel Nykjær - Seat Leon - 183 points
3. Jan Magnussen - BMW 320si E90 - 158 points
4. Casper Elgaard - BMW 320si E90 - 148 points
5. Michael Outzen - BMW 320si E90 - 144 points
6. Tom Pedersen - BMW 320i E46 - 116 points
7. Jens Edman - Honda Accord Euro-R -108 points
8. Philip Andersen - BMW 320si E90 - 105 points
9. Pontus Mörth - Chevrolet Lacetti - 101points
10. Henrik Lundgaard - Chevrolet Lacetti -97 points