Vi hører dem alle - historierne om dan­ske forbrugere, der har haft en håb­løs ople­velse med en hånd­værker. Man hører også mange histo­rier om forbru­gere, der bare er irriteret over en fejl eller to, som hånd­værkeren da burde have set eller udbedret. Alligevel er det me­re reglen end undtagel­sen, at for­brugeren aldrig får klaget til hånd­værkeren. I stedet vælger for­bru­ge­ren en ny hånd­værker næste gang. Det er skidt for både kunde og håndværksvirksomhed.

"Som et svar på problemet åbner vi i dag Håndværkets Evaluerings­center, som vil gøre det muligt for kunderne at evaluere deres hånd­værksvirk­som­hed på nettet. Her kan kunden fortælle mester, hvis der er fejl og mangler, hvis aftaler ikke er blevet overholdt, eller hvis sven­­dene har svinet for me­get, røget i et ikke-ryger hjem eller har glemt at rydde op. Med den nye viden i hånden kan virksomhederne tage initiativ til at udbedre fejlene, videreudvikle virksomheden og oplære de ansatte til at blive bedre til at sikre kvalitet og service", siger Hånd­værksrådets cheføkonom Jakob Brandt.

Fra myndighedsside er der også opbak­ning til det nye evaluerings­center. "Det er klart i byggesekto­rens interesse at give kunderne bedre kvalitet og service. Bygge­sektorens image har brug for et løft. Derfor er Håndværkets Evalue­rings­center et godt initiativ. Jeg håber, at mange forbrugere vil be­nytte sig af mulig­heden for at give løben­de og hurtige tilbagemel­dinger, og at mange virk­somheder vil værd­sætte dette. Jeg tror, at de virk­som­heder, der tør det, vil stå godt i konkurrencen", siger di­rek­tør i Erhvervs- og Byggestyrelsen Finn Lauritzen.

5 virksomheder har testet Håndværkets Evaluerings­centers system med kunder gennem det sidste halve år. Virksomhederne er alle begejstrede for den nye mulighed for systematisk at få tilbage­mel­dinger fra deres kunder.

Evalueringen samler op på alle de småting, som man ikke altid får talt med kunden om. Jeg får derfor mulighed for at gøre min service endnu bedre", siger VVS-installatør Morten Kühlmann, fra Triton VVS i Valby.

"Det er altid rart at få kundernes mening - også selvom den måske er knap så positiv. Så får vi i det mindste chancen for at rette op på det. Evalueringssystemet er en god rettesnor til at holde øje med vores kunders tilfredshed", lyder det fra tømrermester Henning Han­sen fra Gelsted.

Efterhånden som flere håndværkere tilmelder sig systemet, vil kun­derne få mulighed for at udvælge håndværkeren på baggrund af, om han er tilmeldt Håndværkets Evalueringscenter. For virksomhederne vil markedsføre sig med, at de er tilmeldt evalueringscenteret. "Vi vil målrettet markedsføres os med, at vi er tilmeldt Håndværkets Eva­lue­ringscenter, da det viser, at vi er en virk­somhed, der tager kun­detilfredshed alvorligt", siger VVS-installatør John Thomsen fra Jotar A/S i Holstebro.

Se mere om Håndværkets Evalueringscenter på www.hvec.dk