FDM vej­hjælp over­tager rollen som euro­pæisk vej­hjælps­sam­ar­­bejds­­part­ner på de dan­ske veje. Afta­len betyder, at det frem­over vil være FDM vej­hjælp, der skal servicere både danske og uden­landske bili­ster, som får behov for vejhjælp i Dan­mark.

Mange nye biler har tilknyttet en såkaldt mobilitetsaftale, der giver ret til gratis vejhjælp i en given periode, hvis bilen går i stå. En del af disse mobilitetsaftaler varetages af det europæiske bilklubsamar­bej­de, ARC. I forbindelse med etable­ringen af FDM vejhjælp, har ARC valgt FDM vejhjælp som ny samarbejdspartner. Det betyder, at man­ge nybilsejere fra ind- og udlandet, der får motorstop på en dansk vej, fremover vil blive transporteret og hjulpet af FDM vejhjælp.

”Det har stor betydning for os, at ARC har valgt FDM vejhjælp til at udføre denne opgave. Det viser, at ARC har tillid til vores kvalitet. Alene i Danmark har over 80.000 danske nybilsejere en aftale gen­nem ARC-samarbejdet”, siger FDMs adm. direktør Thomas Møller Thomsen.

I de fleste europæiske lande er det landets bilklub, der står for at yde assistance til de bilmærker, der indgår i mobilitets­samarbejdet. I Danmark har det hidtil været Falck, der har stået for opgaven, men med etableringen af FDM vejhjælp har det været naturligt for ARC, at lade FDM vejhjælp, som den danske bilklub­repræsentant, overtage denne funktion.

Det nyetablerede FDM vejhjælp daglige drift varetages af Dansk Autohjælp, som stiller assistancekøretøjer til rådighed, når bilisterne går i stå. Dansk Autohjælp har i forvejen en række mobilitetsaftaler med bilmærker, der ikke er med i ARC-samar­bejdet.

”Aftalen med ARC er med til at sikre vores position på det danske marked. Vi kan nu bryste os af at være den største leverandør af mobilitetsaftaler på det danske marked”, siger adm. direktør i Dansk Autohjælp Erik Rose-Andersen.
ARC- netværket indbefatter 43 europæiske lande, som årligt hjælper over 13 millioner bilister, der er gået i stå på de europæiske veje.