Ved hjælp af de nyeste udviklingsprogrammer er det lykkedes teamet at få R57 til at yde mere, og få medlemmerne af ING Renault F1 Team til se positivt på de kommende løb.Da de 65 action­mæt­tede om­gange på Bar­celona's Circuit de Cata­lunya var kørt, var det primært fru­stration, der præ­gede med­lemmerne af  ING Re­nault F1' Team. En frustration, der kun blev mildnet af det glimt af håb, der skyld­tes den forbed­rede ydelse, det er lykkedes tea­met at arbejde ind i R27 ved hjælp af de ny­este udvik­lings­pro­grammer.

For begge kørere blev løbet vanskeliggjort af problemer med brænd­stof-forsy­ningen, som fik indflydelse på Heikki's første og andet pit stop og på Gian­carlo's andet stop, eftersom ingen af de to kørere fik brændstof nok til at fuldføre de omgange, de havde planlagt mellem stoppene. Resultatet blev, at begge kørere var nødt til at foretage et pit stop mere, end de havde planlagt i løbsstrategien, og det betød, at tea­met ikke opnåede de points, de ellers kunne have opnået. Alligevel lykkedes det Heikki Kovalainen at redde en syvende plads hjem til teamet, den bedste placering i hans karriere til nu, mens Giancarlo Fisichella sluttede lige uden for pointrækken på niende­pladsen.

Positivt var imidlertid, at R27 bilens grundlæggende ydelse bekræf­tede, at tea­met har gjort fremskridt siden sidste løb, hvad kon­kur­rencekraften angår, og  det lover godt for de kommende uger, hvor teamet arbejder videre med udviklingsprogrammet, samtidig med at der foregår et intensivt research- og analysearbejde med henblik på at komme de problemer til livs, der for øjeblikket hæmmer bilens ydel­sespotentiale.

Heikki Kovalainen, syvendeplads
Dette er mit bedste resultat til nu i F1, og det er selvfølgelig positivt for mig personligt, men i teamet ved vi, at jeg var hurtig nok til at kunne være sluttet på en femteplads i dag. Jeg er dog stadig tilfreds, først og fremmest fordi det lykkedes mig at få mest muligt ud af bilen hele løbet igennem. Vi havde pro­blemer ved første og andet pit stop, og det betød, at vi måtte skifte strategi  til tre stop og køre meget aggressive, korte perioder på de bløde dæk. Under den del af løbet kørte bilen virkelig godt, og det fortsatte i den sidste periode på de hårde dæk. Så samtidig med at vi er frustrerede over problemerne, er jeg glad over at score flere points, og vi har vist, at vi bevæger os i den rigtige retning. Bilen bliver hurtigere, og selv om det stadig er meget at gøre, tror vi på, at vi finder vores rette plads.

Giancarlo Fisichella, niendeplads
Det var en virkelig hård eftermiddag for mig, hvor min strategi blev kørt overende bl.a. af pit stop problemerne til slut. Jeg kom godt fra start, men blev klemt ud i mylderet hen mod det første sving. Derefter havde jeg problemer i sving ni, hvor jeg faldt tre pladser tilbage og lå bag Barrichello. Jeg var meget hurtigere end han, hvad omgangstid angik, men havde ikke fart nok til at overhale på de lige strækninger. Først efter andet pit stop lysnede det, og bilen føltes virkelig god. Jeg kørte helt til grænsen i et forsøg på at opbygge et forspring i forhold til Sato før det sidste korte stop, men der kom til at mangle nogle få meter. Det er frustrerende at slutte så tæt på pointrækken efter sådan en dag, men det var ikke en ubetinget negativ dag, for vi ved, at vores bil var hurtig nok til at kunne være sluttet på en femteplads. Det er opmuntrende efter de første tre løb, og jeg tror, vi kan blive ved at forbedre os.

Flavio Briatore, teamchef
I dag skylder teamet kørerne en undskyldning for de problemer, vi havde. Bilen var bedre end i de første løb. Heikki kørte en meget stabil weekend, som viste, hvad han formår, og Fisico kæmpede hele vejen på trods af nogle vanskelige forhold. Men nu skal vi i gang med at undersøge de problemer, vi havde med brændstofforsyningen for at sikre, at det ikke gentager sig. Vi har gjort frem­skridt, og det er positivt, men det er stadig sådan, at hvert point tæller, og vi er nødt til at være sikre på at få det mest mulige ud af hvert løb på dette tidspunkt i sæsonen.