Første afdeling af Danish Touringcar Championship løb af stablen den 6. maj i strålende solskin på FDM Jyllands-Ringen. SEAT køreren Michel Nykjær var i forårshumør og kunne efter en imponerende sejr i andet kvalifikationsheat, køre sig ind på en fornem fjerdeplads i årets første DTC afdeling.
Rullestart med succes
Kongeklassen i dansk motorsport har igennem de seneste år udviklet sig til Europas største standard-vognsklasse med international høj klasse. De seneste års fortættede spænding til og med sidste løb skabte en naturlig høj forventning til åbningsløbet i år, forventninger der til fulde blev indløst.
Afviklingsformen er i år ændret og består nu af to kvalifikationsheats og et finaleheat i modsætning til sidste år, hvor der kun afvikledes to heat. Den ændrede løbsform betyder også et gensyn til Super Pole, hvor de 12 hurtigste kørere i lørdagens tidtagning skal køre om startplaceringen i søndagens 1. kvalifikationsheat.
Begge kvalifikationsheats køres således med den nye rullestart, mens finaleheatet stadig afvikles med stående start.
SEAT Racing Team brugte lørdagens træning til at teste bilens opsætning og kunne samtidig notere den femte hurtigste tid i kvalifikationen. I eftermiddagens tidtagning hvor det gjaldt om at komme iblandt de 12 hurtigste, sikrede Michel sig den niende hurtigste tid, og var dermed klar til den flyvende omgang i Super Pole der afgjorde startplaceringen i søndagens første kvalifikationsheat.
Med tiden 1.11.657 opnåede Michel 6.hurtigste tid, og dermed en plads i 6. startposition.
”Vi mangler lige at finde det sidste i opsætningen” udtaler chefmekaniker Jens Nykjær. ”Banen er varmere end under vore tests, så vi skal have foretaget nogle ændringer inden løbet i morgen.”
SEAT sejr i kvalifikationsheat lover godt
Søndag smilede solen atter til de mange tusinde tilskuere på Jyllandsringen og de afslørede en tændt Michel Nykjær der havde taget et stort skridt i den rigtige retning under søndag formiddags warm-up.
”Det er klart bedre nu” udtalte Michel Nykjær efter warm-up testen. ”Bilen understyrede meget i går, det er væsentligt bedre nu, spørgsmålet er så hvorledes det holder over en løbsdistance, det må vi se.”
Dagens første kvalifikationsheat betød samtidig premieren for den nye rullestart, der var imødeset med stor spænding. Det skulle dog vise sig at der ikke var grund til at have bange anelser, da den nye startform blev afviklet perfekt med alle biler samlede rundt i første sving.
For Michel Nykjær betød placeringen i yderste startspor dog at han blev presset lidt ud i første sving, og havnede på ottende pladsen. I løbet af få omgange passerede han Pontus Mörth og Tom Pedersen og endte på en sjette plads i dagens første kvalifikationsheat.
”I warm-up’en føltes det rigtigt godt, men bilen blev hurtigt svær at dreje. Vi foretager nogle justeringer inden næste løb for at rette det. Jeg skal starte 3’er, så må jeg prøve at komme fri og se om jeg kan lave lidt afstand.”
Ændringerne havde tydelig effekt. Michel holdt sin startposition som tredje bil rundt igennem første sving, og indledte straks et hårdt pres på Philip Andersen, der allerede på anden omgang måtte se SEAT’en smutte indenom i svinget for enden af langsiden. Kurt Thiim var næste mål, og efter at han over en omgang havde haft den gule SEAT front i alle sine spejle, måtte også han for enden af langsiden lade Michel slippe forbi, efter en af de suveræne udbremsninger SEAT-køreren er kendt for. Michel øgede hurtigt forspringet, imens der blev kæmpet om placeringerne bag ham i feltet. Midt i løbet var dækkene dog tydeligt mærkede af kampen og det høje tempo, og Michael Outzen arbejdede sig op bag den grå/gule SEAT-racer. Trods et massivt pres havde Michel dog overskuddet til at holde BMW-køreren bag sig og kørte en velfortjent sejr i hus.
”Det var et godt race og bilen kørte rigtigt godt, men midt i løbet var dækkene brugt. De sidste omgange var en hård kamp, men det lykkedes at holde hjem. Nu skal vi prøve at ændre lidt, for at se om vi kan øge holdbarheden på dækkene en smule.”
Flot fjerdeplads til Michel i finalen
I finaleheatet, der foregik med stående start, skulle Michel starte i 4. startposition, omgivet af de traditionelt hurtigtstartende baghjulstrukne BMW’er. Michel fik en rigtigt god start og kom rundt i første sving på 3.pladsen. I spidsen lå Casper Elgaard og John Nielsen, men Michel var godt med og skyggede John Nielsen på 2.pladsen. Bag sig havde han dog en stærkt kørende Jan Magnussen, og da dækkene midt i løbet atter mistede effektiviteten måtte Michel kæmpe for at bevare 3.pladsen. På 9. omgang måtte han lade Magnussen passere i svinget efter den korte langside, og kunne trods pres fra Philip Andersen køre en flot 4.plads hjem.
”Det går rigtigt godt i løbets første del” udtaler en alligevel tilfreds Michel Nykjær efter løbet. ”Jeg kunne sagtens følge BMW’erne, og også presse dem hvis dækkene holdt, men bilen begynder at understyre når de bliver varme. Men det var godt race, og jeg er tilfreds med weekenden.”
Også chefmekaniker Jens Nykjær var tilfreds efter løbet. ”Vi arbejder med opsætningen for at få længere holdbarhed på dækkene. Opsætningen fungerer perfekt i starten af løbet, men når dækkene bliver varme understyrer bilen, hvilket igen forstærker sliddet på forhjulene. I vore næste tests skal vi arbejde på at finde en bedre balance, og dermed begrænse sliddet på fordækkene.”
”Tommelen op for weekendens resultat” udtaler teamchef Carsten Petersen. ”Vi har god fart i bilen, og det bliver bedre og bedre. Bilen er meget hurtig, og Michel er en fantastisk chauffør der i dag viste at han både evner at angribe men også at forsvare sin position når han er under pres. Jeg ved at mekanikerne vil fortsætte arbejdet med opsætningen af undervognen, og vil finde den bedst mulige opsætning til næste løb på Sturup Raceway. Løbet i dag viste tydeligt at forhjulstrækkerne får det vanskeligt hen i løbet. Vi har i dag vist at vi på Jyllands-Ringen er den eneste alvorlige udfordrer til BMW’erne, og den udvikling vil vi fortsætte.”
Efter 1. afdeling ligger Michel Nykjær og SEAT Racing Team på 3. pladsen i den samlede stilling. Næste løb afvikles på Sturup Raceway i Sverige den 27.maj.