Regeringen har net­op fremlagt forslag om en om­læg­ning af bil­be­­skat­nin­gen for at redu­cere udled­ningen af CO2. Peugeot Dan­mark ser dette initi­ativ som et vigtigt skridt i den rigtige ret­ning for en mere miljøvenlig bilisme i Danmark, men bekla­ger samtidig den mini­male begun­stigelse af familieklassen.

Peugeot støtter CO2-reduktion
Peugeot har markedets bredeste udvalg af miljøvenlige biler med lav CO2-emission og derfor var det naturligt at indgå partnerskab med Miljøministeriet og Transport- og Energiministeriets omkring kampag­nen ”1 ton mindre”, der skal udbrede forståelsen af, hvor vigtig det er, at vi alle bidrager til at nedbringe udledningen af CO2.

Regeringens nye forslag om en omlægning af bilbeskatningen har bl.a. til formål at fremme markedet for mere brændstoføkonomiske biler og derved sikre en reduktion af CO2-emmission. Dette forslag falder helt i tråd med Peugeots miljøværdier og den udvikling Peu­geot gennem flere år har initieret for at ud­vikle bl.a. en miljø­venlig partikelfilter teknologi og effektive HDi-diesel­moto­rer med lavt brænd­stofforbrug.

Peugeots HDi dieselmotorer: En bonus for både miljøet og økono­mien
Peugeots HDi-dieselmodeller udleder 20-30 % mindre CO2 end gode benzinbiler og alene en udskiftning til HDi-dieselmotorer ville kunne spare Danmark 1.500.000 tons CO2 årligt.

Peugeot dominerer det voksende B-segment med de brændstof­økonomiske modeller 107, 206 og 207, der alle fås med HDi-diesel­motorer, som kører mindst 20,8 km/l og helt op til 24,4 km/l. Selv benzinudgaven af Peugeot 107 kører hele 21,7 km/l, og efter rege­ringens afgiftsomlægning vil dette belønnes med en pris på 98.021 kr. for en 107 Urban 1,0 liters med 68 hk, mens fraprisen for en 107 Trendy 1,4 HDi med 54 hk vil falde med cirka 23.000 kr. til 124.551 kr.
For klassikeren Peugeot 206 betyder ændringerne, at dieseludga­verne fremover vil være billigere end benzinudgaverne, hvilket giver en frapris på 136.699 kr. for en 206 Performance 1,4 HDi med 70 hk, mens prisen for benzinudgaven 1,4 75 hk vil starte fra 139.473 kr.
Peugeots flagskib i B-segmentet, Peugeot 207, der i dieseludgaven kører helt op til 22,2 km/l vil også falde i pris. En Peugeot 207 XR med 1,4 75 hk får en frapris på 155.645 kr., mens dieseludgaverne falder mærkbart i pris, således at 207 XR 1,4 HDi med 70 hk vil kunne fås fra 161.116 kr.

Billigere og mere sikre familiebiler
Regeringens målsætning er at fremme billigere og mere sikre familie­biler. Desværre vil afgiftsændringerne i høj grad negligere netop klassen af familiebiler, som bl.a. Peugeot 307 tilhører. Mens ændrin­gerne begunstiger den unge og ældre del af befolkningen, som er typisk målgruppe for B-segmentet, vil prisfaldet i 307-klassen være så minimal, at familierne rundt om i landet må føle sig forbigået. En 307 Performance med 1,4 88 hk falder med kun cirka 6.000 kr. på trods af et udmærket brændstofforbrug på 15,4 km/l, mens det også for 307-modellen er de effektive HDi-dieseludgaver, der falder mest i pris – eksempelvis vil en Peugeot 307 Performance 1.6 HDi med 90 hk få en frapris på 224.014 kr. efter afgiftsomlægningen.

Omlægningen af bilafgifterne har desuden til formål at styrke bilernes sikkerhedsniveau. Regeringen vil belønne 3. - 6. airbag samt de biler, der har opnået de maksimale 5 stjerner i EuroNCAP´s sikkerheds­test. Også på dette punkt har Peugeot et stærkt modelprogram, idet modellerne 1007, 207, 207 CC, 407, 407 Coupé og 807 alle har sco­ret 5 stjerner i crashtest, mens alle Peugeots personbiler (med und­tagelse af 107 og Partner) har hele seks eller syv airbags.

Med regeringens afgiftsomlægning er det nu blevet lettere at træffe det miljørigtige valg, uden at give køb på køreglæden. Det vi tilsyne­ladende stadig må vente på, som vil gøre en miljømæssig markant forskel her og nu, er biodiesel. Med indførslen af biodiesel ville man kunne spare op til 50 % CO2-udledning, og Peugeot Danmarks sam­arbejde med Statoil i efteråret om en gadetest af netop 30% biodie­sel viser, at det rent faktisk er muligt – hvis blot der var politisk opbakning bag.