Regeringen har netop præsen­teret en omlægning af regi­stre­rings­afgiften, men forslaget er ikke ambitiøst nok og vil ikke få dan­skerne til at ændre vaner, lyder kritikken fra bilisternes orga­ni­sa­tion, FDM.

Regeringens omlægning af bilafgifterne vil ikke få danske bilister til at ændre vaner, når der skal købes ny bil. Afgiftslettelserne er for små for størstedelen af de sikre og miljøvenlige biler og vil derfor ikke have nogen praktisk betydning for langt de fleste danskere, kriti­se­rer FDM.

”Regeringens omlægning er uambitiøs. Deres hensigt om at satse på miljø og sikkerhed er interessant, men deres løsning er ikke gennem­ført. Derfor får det karakter af en lappeløsning, som ikke får nogen praktisk betydning for langt størstedelen af danskerne. Den her om­lægning vil ikke gavne sikkerheden, miljøet og mobiliteten i samfun­det”, siger FDMs adm. direktør, Thomas Møller Thomsen.

FDM påpeger bl.a., at omlægningen er så lille, at det ikke vil få dan­skerne til at skifte deres gamle bil ud med en ny, sikker og miljø­venlig udgave, ligesom børnefamilierne stadig ikke vil have råd til at investere i en moderne bil.

”Man favoriserer små biler og glemmer, at langt størstedelen af dan­skerne har behov for en mellemklassebil, hvis der skal være plads til hele familien. Mellemklassebilerne falder så lidt, at det ikke vil have nogen praktisk betydning. Omlægningen vil kun få meget få dan­skere til at ændre bilvaner”, siger Thomas Møller Thomsen.

FDM er også skuffede over, at ekstraudstyr stadig vil være pålagt en afgift på 180 %. Det vil fastholde Danmark som et uland i forhold til at gøre brug af det udstyr, der kan fremme sikkerhed og miljø. Samti­dig vil omlægningen ikke betyde, at den høje gennemsnitsalder på den danske bilpark vil falde væsentligt. I dag er der indregistreret 800.000 personbiler, som er over 10 år gamle.