Da Danske Fragt­mænds informa­tik­direktør Carsten D. Appelt for 14 år siden lancerede den visionære idé om et fælles elek­tronisk arkiv for virksom­hedens mange doku­menter, var de typiske svar ”Hvad skal det til for?” og ”Er det nu nød­vendigt?”. Men med tiden er den udbredte skepsis og mod­vilje imidlertid forduftet. I dag er der ikke længere nogen, der stiller spørgs­målstegn ved arkivløsningens vær­di. Hverken de 143 fragt­mænd som tilsammen ejer selskabet, de ca. 3000 medarbejdere eller de titusindvis af kunder kunne forestille sig at leve uden.

Siden starten er arkivet blevet udviklet løbende, så det i dag rummer stort set alle typer dokumenter i den store transportvirksomhed. Derfor er der nu intet mindre end 250 mill. dokumenter i firmaets gi­gantiske elektroniske arkiv. De 100 mill. dokumenter er fragtbreve, som bliver scannet ind i systemet gennem de mere end 70 scannere, som døgnet rundt fodrer arkivet med svimlende mængder af doku­menter. På en travl dag vokser arkivet således med 100.000 doku­menter.

Hvis Danske Fragt­mænd ikke havde besluttet at overgå til et elek­tronisk arkiv den gang for 14 år siden, havde man i dag stået med et totalt uover­sku­eligt arkiv, som ville udgøre et svimlende bjerg på 25 km i højden, hvis man forestiller sig at alle dokumenter blev stablet oven på hin­anden. Hvis papirerne skulle opbevares i ringbind, ville det fylde endnu mere omregnet til hyldemeter. Et sådant arkiv ville veje over 1.200 tons, og dokumenterne ville fylde mere end 100 store lastbiler, hvis det skulle flyttes.

I dag er det hele lagret digitalt og fylder næsten ingenting. ”Det helt fantastiske ved denne løsning er, at vi har kunnet opnå tre fordele, som normalt er ufor­enelige: Nemlig kæmpe besparelser på admini­strationsomkostningerne, langt bedre kundeservice og meget højere medarbejdertilfredshed” forklarer informatikdirektør Carsten D. Ap­pelt. ”Tidligere var det en meget stressende og tidskrævende proces at behandle en telefonisk forespørgsel på en faktura eller et fragt­brev. Efter en henvendelse skulle det fysiske dokument fremfindes i arkivet, kopieres og efterfølgende faxes til kunden. Herefter var det ofte nødvendigt med endnu en opringning. I dag kan en sådan hen­vendelse klares meget hurtigt, da medarbejderne kan trække doku­mentet frem på skærmen på få sekunder og sende en fax eller PDF til kunden om nødvendigt – hvis altså ikke kunden bare selv finder do­ku­mentet på Nettet.”

Hjertet i løsningen er et såkaldt MultiArchive fra den danske IT virk­somhed Multi-Sup­port. Multi-Support Group er en førende, interna­tional aktør inden for udvik­ling af løsninger til Intelligent Document Management (IDM). Mere end 3.000 virksomheder over hele verden har allerede imple­menteret Multi-Supports løsninger. ”Selvom det er vores produkt de har brugt, kan vi ikke tage æren for dette kæmpe arkiv. Det er resul­tatet af stor flid og visionær tænkning. Vi har blot leveret værktøjet. Det er Danske Fragtmænd der har bygget slottet,” slutter koncern­direktør Kim Hellum, fra Multi-Support Group.
 
Faktabox om Danske Fragtmænd

Rent organisatorisk ejes Danske Fragtmænd a.m.b.a. af 143 selv­stændige fragtmænd. Ledelsen varetages af en bestyrelse som er sammensat med repræsentanter valgt blandt andelshaverne.
Kun i kraft af Danmarks mest udbyggede netværk af fragtruter og terminaler kan ??Danske Fragtmænd leve op til sin målsætning om altid at kundernes varer uskadte og til tiden!

• 3.000 medarbejdere
• 2.400 køretøjer
• 40.000 forsendelser pr. dag
• 23 fragtterminaler
• 20 lagerhoteller
• 2 mia. kr. i omsætning (2004)
• Danmarks største stykgodstransportør
• Mere end 100 års erfaring
• 40.000 erhvervskunder

www.fragt.dk

Faktabox om Multi-Support Group

Multi-Support har mere end tyve års erfaring med at automatisere dokumentorienterede forretningsprocesser baseret på vores kon­cept for „intelligent document management” (IDM).  Målet er at gøre organisationer mere fleksible, skalerbare og effektive, for på den måde at spare dem værdifuld tid og penge. 24 timer i døgnet, syv dage om ugen – ja så effektiv at man kunne sige 25/7.

IDM konceptet er i dag implementeret hos mere end 3.000 virksom­heder over hele verden, i enhver branche og enhver virksomheds­størrelse. Multi-Support Group har egne implementeringsselskaber i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Schweiz, Tyskland og UK, samt en række certificerede business partners i hele verden.

Multi-Support er IBM Advanced Business Partner.