Volvo's tekniske eksperter står over for nye udfordringer, når lydløs el-drift ændrer en bils akustik både i kabinen og i den omgivende trafik. Hos Volvo foregår jagten på den perfekte lyd i et af bilindustriens mest moderne akustiske laboratorier.

"Målet er at fintune bilens støjniveau, så man får en harmonisk og behagelig lydoplevelse," siger Peter Mertens, direktør for forskning og udvikling hos Volvo Car Corporation.

I mange testkørselsrapporter står, at el-biler er helt lydløse. Ifølge eksperter med forstand på akustik er det  imidlertid ikke helt korrekt. "Lyden fra en forbrændingsmotor får os instinktivt til at tænke på det at køre bil. Motorlyd fungerer som et akustisk filter, der udvisker andre lyde. Disse lyde bliver man pludselig  opmærksom på, når filteret er væk," forklarer Martin Spång, der arbejder i Volvo Cars'' lydlaboratorium.

Ændret akustisk miljø
En plug-in hybrid bil kombinerer almindelig dieseldrift på forakslen med el-drift på baghjulene, og når den kører på ren el-drift, lægger føreren pludselig mærke til lyde som f.eks. dieselolie, der skvulper i brændstoftanken. Det samme gælder lyde fra vejbanen, vind, pumper, ventilatorer og relæer. Når dieselmotoren starter igen, lyder bilen på ny, som vi er vant til.

For at finde den rigtige akustiske profil til Volvo V60 Plug-in Hybrid, bruger Volvo''s eksperter deres computer til at skabe en ideel, ensartet lyd. Udfordringen er at justere de forskellige støjkilder, så bilen gengiver denne ensartede lyd, lige meget hvad der driver den.

"Det, der er vigtigt, er at ramme den rigtige balance mellem traditionelle og nye støjkilder. Nogle lyde kan isoleres og fjernes. I andre tilfælde er det op til vores leverandører i samarbejde med os at udvikle mere støjsvage komponenter. Kunderne vil også vænne sig til, at el-biler lyder anderledes - det bliver en del af disse bilers personlighed - deres appeal og kendetegn," fortsætter Martin Spång.

Et af bilverdenens mest moderne akustiske labotaroier
Volvo''s nye, akustiske laboratorium for biler, der blev indviet i 2009, er et af de mest moderne i bilindustrien. I det 2.500 kvadratmeter store betonrum er stilheden så intens, at man næsten kan høre den. De lydabsorbenter, der dækker vægge og loft, er udviklet til at dæmpe reflekteret lyd. Laboratoriet er helt isoleret fra resten af bygningen for at forhindre, at baggrundsstøj trænger derind.

"Da vi tog det nye laboratorium i brug, målte vi et støjniveau på 17 decibel. Det er så lavt, at man kan høre, hvis en person gnider fingrene mod hinanden i den anden ende af kammeret," siger Martin Spång. Til sammenligning ligger normal samtale på 60-70 dB.

Gulvet er hårdt og glat, så det minder om og gengiver lyd på samme måde, som en vejbane. Testbiler kan køres på ruller med varierende overfladebehandling, der simulerer forskellige vejtyper.

"En bils lydniveau er tæt forbundet med, om den opleves som en luksusbil. Adgang til dette enestående akustiske laboratorium er særlig værdifuldt nu, hvor vi er i gang med finde ud af, hvad betydning el-drift har for vores lydoplevelse," slutter Peter Mertens.