Land Rovers historie og milepæle
Land Rover har som den eneste bilproducent i verden, udelukkende produceret 4-hjulstrukne biler i mere end 50 år, og de fire modelserier som Land Rover programmet består af er alle produceret på fabrikken i Solihull.
Land Rover har løbende investeret store beløb i produktudvikling. Dette har betydet at Land Rover igennem flere årtier har været først med nytænkning og udvikling af eller implementering af den nyeste teknik i 4-hjulstrukne biler. Ofte flere år før andre 4-hjulstrækkerproducenter. I teksten vil de mest betydende udviklingstrin hvor Land Rover var først være markeret med fed skrift.
1947: Prototypen færdig
1948: Den første Land Rover 80” Serie I introduceres, 1.6 l Rover P3 motor, Permanent 4-hjulstræk/friløbsnav, Aluminiumskarosseri
1950: Hardtopmodel som alternativ til canvastop, 2/4 hjulstræk
1952: 2.0 l motor
1954: 86” og 107” introduceres
1956: 88” og 109” introduceres
1957: Første diesel-motor på 2.0 l
1958: Serie ll afløser serie l, 2 ¼ l benzinmotor
1961: Serie ll A – 2 ¼ l diesel-motor
1962: 109” Forward control
1966: 110” Forward control – 2.6 række 6 benzin-motor
1968: Forlygterne flyttes ud i forskærmene
1970: Range Rover introduceres, Nyudviklet permanent 4-hjulstræk, Første luksus-4-hjulstrækker, Skruefjedre ved alle 4 hjul, Skivebremser ved alle 4 hjul
1971: Serie lll
1972: 101” Forward control – produktion startet 1974, 3.5 l V8 motor, Permanent 4-hjulstræk
1976: 1.000.000 Land Rover produceret
1979: Land Rover med 3.5 l V8 motor
1981: 4-dørs Range Rover
1982: Range Rover med automatgear
1983: 110” introduceres, Skruefjedre, 5 gear, Permanent 4-hjulstræk, Range Rover 5-gears
1984: 2.5 l diesel-motor, 90” introduceres
1985: 90” med V8 motor, De sidste serie lll bygges, 2.5 l 4 cyl. benzin-motor, Range Rover Vogue model m/165 HK V8 motor med indsprøjtning, ZF automatgearkasse afløser den 3 trins Chrysler gearkasse, 1.500.000 Land Rovere produceret
1986: Range Rover turbodiesel 2.4 VM motor, Land Rover 2.5 l turbo diesel
1989: Range Rover m/3.9 V8 m/katalysator og ABS bremser, Discovery 3-dørs introduceres, 3.5 V8/200 TDI motor, Range Rover med 4-kanals ABS-bremseanlæg der også er virksomt I terræn, Range Rover med varmetråde i forrude (1988), Dieselmotor med direkte indsprøjtning og katalysator – Discovery modellen
1990: Discovery 5-dørs
1991: Range Rover Vogue SE, Defender m/200 TDI motor
1992: Range Rover LSE m/4.2 V8 motor, Range Rover får luftaffjedring og ETC (elektronisk traction control)
1993: Defender skivebremser v/alle 4 hjul, Range Rover får dobbelt airbags
1994: Ny Range Rover m/4.0, 4.6 V8, 2.5 række 6 diesel, Discovery m/3.9 V8 automatgear, ABS bremser, Dobbelt airbags, 300 TDI motor, ES-model, Defender m/300 TDI motor, Ny Range Rover har chassisramme med deformerbare zoner
1995: Range Rover diesel – automatic, Discovery diesel – automatic
1997: Freelander udstilles første gang
1998: Freelander introduceres, 3- og 5-dørs, 1.8 l benzin og 2.0 l diesel, New Discovery serie ll introduceres med nye motorer, TD5 (STORM) dieselmotor med dyse/pumpe teknik og 4.0 V8 benzin (THOR), SLS – ACE – ETC, Hill Descent Control – Land Rover patent – først i Freelander og samme år i Discovery Serie II, Dieselmotor med dyse/pumpeelektronisk styret indsprøjtning – Discovery Serie II, Fuldt elektronisk styret 4-hjulstræk – Discovery Serie II, Elektronisk styret undervogn – Discovery Serie II
1999: Defender TD5 introduceres
2000: Teknisk og mekanisk ”Ny” Freelander med to nye motorer, TD4-ny 2.0 l. dieselmotor med common rail teknik, KV6- 2.5 l. V6 benzinmotor – leveres kun med ny Steptronic-gearkasse, Steptronic-gearkasse som tilvalg på dieselmodellen
2002: New Range Rover introduceres den 15. februar med to nye motorer, V8 4,4 l benzinmotor samt 6 cylindre turbo diesel med common rail. Begge motorvarianter leveres kun med ny Steptronic-gearkasse, som virker både i højt og lavt område. Selvbærende karosseri, hjelm døre og forskærme fremstillet i aluminium, resterende karosseripaneler er galvaniseret. Affjedring, motor og transmissionskomponenter er monteret på tre separate stålrammer, ny uafhængig affjedring på alle hjul. Avanceret bremsesystem og dynamisk stabilitetskontrol - 4WTC, EBA, EBD, HDC, DSC & CBC.
2002: Efter 32 år, den 1. maj, kørte Range Rover nummer 500.000 ud fra fabrikken i Solihull i England, bag rattet sag en kendt idrætspersonlighed, nemlig det engelske fodboldlandsholds og Arsenals målmand, David Seaman.
2002: Discovery II 03MY introduceres, face lifted udgave med over 700 forbedringer.
2003: Ny Freelander - Nu også en Sport model
Introduceres i Danmark foråret 2004
2004: Range Stormer koncept bilen vises på Detroit Motor Show
2004: Discovery 3 introduceres sidst i 2004 med to nye motorer, 2,7 TDV6 Common Rail dieselmotorsamt, 4,4 liters V8 benzinmotor. Den er specialudviklet af Jaguar og har hele 295 hestekræfter samt et højeste drejningsmoment på 425 Nm
2005: Range Rover Sport vises på Detroit Motor Show
2005: Range Rover Sport bliver i juni måned introduceret i Danmark