LRX er Land Rover evolution til en ny tid og nye markeder.
Brede egenskaber, bæredygtighed, energieffektivitet og høj klasse er nøgleord for konceptet.
Land Rover LRX er en markant evolution af Land Rover’s design og signalerer brandets entré på nye markedsområder - uden at gå på kompromis med Land Rover’s kerneværdier.
- Markant udvikling af Land Rover designet - men stadig umiskendeligt en Land Rover
- Attraktiv, førsteklasses og mere kompakt 4x4, som udvider Land Rover’s definition af ”brede egenskaber”
- Udviklet som en 2,0 liters dieselhybrid med en potentiel CO2 udledning på blot 120 g/km og et brændstofforbrug på 21,3 km/l
- LRX demonstrerer, at Land Rover mener det alvorligt, når det gælder bæredygtighed - i form af nye teknologier, letvægtsdesign og miljøvenlige materialer
- Usvækket fokus på detalje og præcision i udførelsen understreger LRX’s førsteklasses baggrund
Samtidig er den 3-dørs LRX med sin mere kompakte størrelse, lettere vægt og teknologier, der fokuserer på bæredygtighed, et bud på at dække behovene i en verden, præget af forandring.
”LRX konceptet viser med al tydelighed, at vi er seriøse, når vi taler bæredygtighed, og at vi tror på, at vores biler fortsat vil være relevante og attraktive,” siger Land Rover’s administrerende direktør Phil Popham. ”LRX er i enhver forstand en Land Rover - men den er en meget anderledes Land Rover. Den har umiskendeligt Land Rover design og den brede palet af egenskaber, som man forventer af vores biler. Men den bærer disse grundtræk ind i et segment, hvor brandet ikke tidligere har været - og med en brændstofeffektivitet, der vil gøre den til en af de reneste i klassen. Det er Land Rover’s måde at bekræfte brandets ansvarlige tilgang til fremtidig produktudvikling på,” siger Phil Popham.
I første omgang udviklede designerne en hvid model med transparent tag. På biludstillingen i Geneve tidligere på året var der imidlertid premiere på en sort model med sølvfarvet tag. Denne model er udviklet for at vise bredden i en eventuel ny modelrække og byder på en række designelementer, som forstærker indtrykket af en bil, der har meget brede egenskaber.
Kompakt og førsteklasses
LRX beskrives som en ”Cross-Coupé”, og den er udtryk for en væsentlig udvidelse af Land Rover’s produktområde. Selv om LRX er 149 mm kortere og 205 mm lavere end Freelander 2, blev den ”født” som en førsteklasses bil, designet til at appellere til nye kunder i luksus- og eksekutivsegmentet - dem der gerne vil have alle fordelene ved en 4x4 og følelsen af en stor bil, men i en mere kompakt udførelse.
Som den første helt nyudviklede Land Rover siden Gerry McGovern tiltrådte som virksomhedens designdirektør, er LRX en naturlig forlængelse af Land Rover modelpaletten. Den kompletterer det eksisterende modeludbud og hjælper med at definere et nyt segment. Der er mange genkendelige Land Rover designelementer.
”Designet er skabt af lidenskab til brandet, men det er anderledes, relevant, engagerende og spændende - fordi Land Rover aldrig har bygget almindelige biler,” siger Gerry McGovern. ”LRX er meget attraktiv, og designet signalerer dens egenskaber. Samtidig understreger konceptet vores fremadrettede filosofi. Det er en Land Rover, som vil falde fint ind på Bond Street og Fifth Avenue - men ikke viger tilbage for at få beskidte hjul,” siger Gerry McGovern. Dens kompakte størrelse er en af dens store fordele, som vil appellere til enhver, der ønsker firehjulstrækkerens alsidige egenskaber og Land Rover navnets prestige. I tilgift giver den lavere vægt og bilens bedre aerodynamiske egenskaber som følge af den mindre front væsentligt bedre brændstofeffektivitet og reduceret CO2 emission.
Energieffektiv motorisering
LRX er udviklet som en yderst energieffektiv 2,0 liters turbodiesel hybrid, som kan køre på biodiesel. I kombination med andre Land Rover teknologier kan denne motorisering reducere brændstofforbruget med 30 procent i forhold til andre 4x4 af sammenlignelig størrelse og reducere CO2 emissionen til cirka 120 gram pr. kilometer.
LRX’s forbedrede effektivitet er resultatet af energibesparende mekaniske og elektriske elementer i en kombination, der skaber synergi på en lang række områder. Konceptets integrerede Electric Rear Axle Drive (ERAD) er en vigtig Land Rover feature, fordi den gør det muligt at benytte udelukkende elektrisk drift ved lave hastigheder med uændrede eller endda forbedrede 4x4 egenskaber under vanskelige forhold. Til forskel fra den hybridteknologi, der benyttes af nogle af 4x4 konkurrenterne, opretholder Land Rover’s løsning mekanisk træk på alle fire hjul.
Offroad leverer ERAD alene ekstra moment, når der er behov for det, og da det højeste drejningsmoment er til stede lige fra start, giver denne løsning forbedret kontrol og større trækkraft på glatte overflader - som pakket sne eller vådt græs.
På vejen trækker ERAD LRX op til en hastighed på 32 km/t alene ved hjælp af elektrisk kraft, og ISG (Integrated Starter-Generator) starter dieselmotoren automatisk, når der er behov for det. Det elektriske drev fortsætter imidlertid med at assistere det mekaniske, indtil motoren har nået sit mest effektive driftsniveau. Arbejdsdelingen mellem de to motorer medvirker også til at spare brændstof og minimere CO2 udledningen. ISG sørger endvidere for at slukke dieselmotoren, når bilen holder stille i trafikken, så den ikke kører nyttesløst - og starte den igen hurtigt, når der er behov.
Det elektriske system bruger et højeffektivt lithium-ion batteri, som er uafhængig af bilens almindelige 12 volts batteri. Det oplades af et energiregenereringssystem, som er integreret i ERAD.
LRX har endvidere Hill Descent Control og Land Rover’s roste og brugervenlige Terrain Response® system, der optimerer bilens køreegenskaber og komfort og maksimerer trækkraften. I LRX har det fem indstillinger inklusiv den nye energieffektive ”Eco”, som først og fremmest er til brug on-road og konfiguerer alle bilens systemer til optimeret brændstoføkonomi. De øvrige fire er Sport (som også er ny), Almindelig kørsel, Sand og Græs/mudder/sne (en indstilling til glatte overflader).
Udvidet palet af egenskaber
Positioneringen af LRX kan beskrives som traditionel SUV, der bevæger sig i retning af en ”cross over” - med dens mere personbilsagtige ydre og dynamiske egenskaber, der er mere sporty on-road. Men samtidig med at dens karakter understreges af excellent adræthed og håndtering samt excellente ydelser har den også den bredeste palet af egenskaber i sin klasse.
Designet af LRX er udelukkende udviklet af Gerry McGovern’s team, drevet frem af en lidenskab for at skabe en bil, der i sandhed reflekterer Land Rover’s fremtidstanker. Vinduesglas hele vejen rundt om LRX skjuler stolperne og skaber et markant grafisk design. Bilens øverste arkitektoniske struktur kan anes gennem vinduerne og taget, hvilket reflekterer det bedste af vor tids bygningsarkitektur.
Ved at skubbe hjulene ud i de fire hjørner får bilen karakter af et brugskøretøj, og designet af forenden er et kraftfuldt og umiddelbart genkendeligt statement om Land Rover identiteten. Der er nye tolkninger af Land Rover’s traditionelle muslingeskalformede kølerhjelm, karakteristiske forlygter og perforerede kølergrill med to ribber. Skærmbuerne er brede men harmonisk integreret med deres højglans 20 tommers letmetalfælge.
De fine detaljer omfatter fenderlister, side- og kølerhjelmsgæller samt ydre dørhåndtag, der er integreret i bilens skulderlinie, i poleret aluminium. Den ”frosne” hvide lakfarve er specielt udviklet til LRX. Dens visuelle dybde fremhæver bilens form.
Ulasteligt førsteklasses interiør
LRX konceptets interiør demonstrerer tydeligt, hvordan en kompakt Land Rover fortsat kan være rummelig, praktisk, alsidig og sofistikeret. Den ulasteligt udførte kabine har en kombination af gyldenbrunt og mørk chokoladefarvet blødt læder med detaljer i poleret aluminium. De synlige strukturer i sæderne, instrumentpanelet og loftarkitekturen tilfører ikke alene et distingveret look, men hjælper også med at holde vægten nede.
Det elektroniske display bruger ”flydende” LCD grafik til at skabe et tredimensionelt udtryk, som kan tilpasses den enkelte fører og er interaktivt i forhold til LRX’s touch-screen display.
Instrumenterne præsenterer deres data i lag, afhængigt af vigtighed - for at give et maksimum af relevante informationer og distrahere minimalt. Når det er belejligt, overføres de viste informationer fra hovedinstrumentbrættet til touch-screen’en. En yderligere detalje i LRX’s ”personlighed” er, at de forskellige Terrain Response® indstillinger af bilens fremdrift matches af skiftende baggrundsbelysning - grøn ved økonomikørsel, rød ved sportslig kørsel og blå i standardindstillingen.
Fornuftig brug af pladsen
Selv om LRX er kompakt, gør fornuftig brug af pladsen bilen imponerende rummelig, og mange smarte designdetaljer øger det praktiske islæt. Et yderligere touch-screen område med fuldt interaktivt display giver mulighed for at betjene LRX’s iPhone docking-facilitet.
På hver side af den horisontalt todelte, eldrevne bagklap er der aftagelige højttalere med lydstyrkeindstilling og en iPod docking-station. Der er også en køleboks og en flaskekøler, som kan sættes fast på den åbne bagklap. Denne har endvidere integrerede aluminiumskopholdere.
LRX’s karakteristiske sæder ”flyder” på individuelle plinter og har åbne rammer for at forstærke opfattelsen af et let og luftigt interiør - samtidig med, at det giver nyttig stuveplads. Den smarte eldrevne mekanisme på sæderyggene maksimerer interiørfleksibiliteten og medvirker til at skabe et stort, fladt bagageområde, når det er nødvendigt.
Med bagsæderne nedfældet forover er der plads til to opretstående mountain bikes - med forhjulene afmonteret og stuvet i dertil indrettede aflægningsrum i gulvet. Den generøse bagageplads og muligheden for at fylde bilen hele vejen igennem betyder også, at man kan have ski og surfboards med.
”Fleksibel bagagekapacitet er fundamental for LRX konceptet,” siger Gerry McGovern.
”Med denne bil har vi oversat Land Rover’s idé om bredde i egenskaberne til alsidighed og on-road dynamik i højere grad end ultimativ off-roading. Dermed imødekommer vi kravene fra de nye kunder, som vi tror, vil føle sig tiltrukket af denne type: De vil ikke alene værdsætte LRX’s fleksibilitet, de vil også anerkende, at den er blevet ”pakket” med den højeste grad af præcision.
Bæredygtigt produktdesign
Sædernes, loftet og instrumentpanelets synlige strukturer er kun et af de nye initiativer, som Land Rover designerne har taget for at reducere bilens vægt. Et andet eksempel er udskiftningen af vinduesglas i sideruderne og i taget med polycarbonat, som er cirka 40 procent lettere end glas. Polycarbonaten sørger også for at udelukke praktisk taget alt UV lys, hvilket forhindrer interiøret i at falme, mens speciel nanoteknologi i stoffet reducerer den infrarøde transmission, og det hjælper til at holde stoffet køligt.
Også valget af førsteklasses interiørmaterialer reflekterer Land Rover’s dybe engagement i bæredygtigthed: Læderet er indfarvet med vegetabilske farver, som er kromfri, så de bedre kan genbruges, der er udbredt brug af aluminium, som både vejer mindre og er let at genbruge, og tæpperne er af filt fra bæredygtige produktioner. Det luksuriøse vanillefarvede ”ruskind” på døre og en del af loftsbeklædningen er 100 procent genbrugsmateriale, som er lavet af brugte plasticflasker og fibre.
”Vi er fast besluttede på at gøre bæredygtighed til et centralt element i vores fremtidige produktdesign og i måden, vi driver forretning på, og samtidig skabe biler, der har en stærk følelsesmæssig appel og opfylder folks praktiske behov,” siger Phil Popham. ”Ingen enkelt teknologi giver alle svarene på livstidsbæredygtighed, men LRX konceptet samler nogle af fremtidens idéer, som interesserer os, og integrerer dem i en bil, som vi tror repræsenterer en spændende vej fremad for Land Rover.
Tekniske specifikationer:
Længde: 4.351 mm
Bredde, eksklusiv spejle: 1.895 mm
Bredde, inklusiv spejle: 2.083 mm
Højde: 1.535 mm
Akselafstand: 2.660 mm
Motor: 2.0 liter
Brændstoføkonomi (potentiel): 21,3 km/l ved blandet kørsel efter EU normen
CO2 udledning (potentiel): 120 g/km ved blandet kørsel efter EU-normen
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.