LRX er Land Rover evo­lu­tion til en ny tid og nye mar­keder.

Bre­de egen­skaber, bære­dyg­tighed, ener­gieffektivitet og høj klasse er nøgle­ord for konceptet.

Land Rover LRX er en mar­kant evo­lution af Land Rover’s design og signa­lerer brandets entré på nye markeds­områder - uden at gå på kompro­mis med Land Rover’s kerneværdier.

  • Mar­kant udvikling af Land Rover designet - men stadig umiskendeligt en Land Rover
  • Attraktiv, førsteklasses og mere kompakt 4x4, som udvider Land Rover’s definition af ”brede egenskaber”
  • Udviklet som en 2,0 liters dieselhybrid med en potentiel CO2 udledning på blot 120 ­g/km og et brændstofforbrug på 21,3 km/l
  • LRX demonstrerer, at Land Rover mener det alvorligt, når det gælder bæredygtighed - i form af nye teknologier, letvægtsdesign og miljøvenlige materialer
  • Usvækket fokus på detalje og præcision i udførelsen understreger LRX’s førsteklasses baggrund

Samtidig er den 3-dørs LRX med sin mere kompakte størrelse, lettere vægt og teknologier, der fokuserer på bære­­dygtighed, et bud på at dække beho­vene i en verden, præ­get af forandring.

”LRX konceptet viser med al tydelighed, at vi er seriøse, når vi taler bæredyg­tighed, og at vi tror på, at vores biler fortsat vil være rele­vante og attrak­tive,” siger Land Rover’s admini­stre­rende direktør Phil Popham. ”LRX er i enhver forstand en Land Rover - men den er en meget anderledes Land Rover. Den har umiskendeligt Land Rover de­sign og den brede palet af egenskaber, som man forventer af vo­res biler. Men den bærer disse grundtræk ind i et segment, hvor bran­det ikke tidligere har været - og med en brændstofeffektivitet, der vil gøre den til en af de reneste i klassen. Det er Land Rover’s må­de at bekræfte brandets ansvarlige tilgang til fremtidig produkt­udvikling på,” siger Phil Popham.

I første omgang udviklede designerne en hvid model med transpa­rent tag. På biludstillingen i Geneve tidligere på året var der imidler­tid premiere på en sort model med sølvfarvet tag. Denne model er udviklet for at vise bredden i en eventuel ny modelrække og byder på en række designelementer, som forstærker indtrykket af en bil, der har meget brede egenskaber.   

Kompakt og første­klasses 

LRX beskrives som en ”Cross-Coupé”, og den er udtryk for en væ­sentlig udvidelse af Land Rover’s produkt­område. Selv om LRX er 149 mm kortere og 205 mm lavere end Free­lander 2, blev den ”født” som en første­klasses bil, designet til at appellere til nye kunder i luksus- og eksekutiv­segmentet - dem der gerne vil have alle fordelene ved en 4x4 og følelsen af en stor bil, men i en mere kompakt udførelse.

Som den første helt nyudviklede Land Rover siden Gerry McGovern tiltrådte som virksomhedens designdirektør, er LRX en naturlig for­længelse af Land Rover modelpaletten. Den kompletterer det eksi­sterende modeludbud og hjælper med at definere et nyt seg­ment. Der er mange genkendelige Land Rover designelementer.

”Designet er skabt af lidenskab til brandet, men det er anderledes, relevant, engage­rende og spændende - fordi Land Rover aldrig har bygget almin­de­lige bi­ler,” siger Gerry McGovern. ”LRX er meget at­trak­tiv, og de­sig­net signalerer dens egenskaber. Samtidig under­stre­ger konceptet vores fremadrettede filosofi. Det er en Land Rover, som vil falde fint ind på Bond Street og Fifth Avenue - men ikke viger tilbage for at få beskid­te hjul,” siger Gerry McGovern. Dens kompakte størrelse er en af dens store fordele, som vil appellere til enhver, der ønsker fire­hjuls­trækkerens alsidige egenskaber og Land Rover nav­nets presti­ge. I tilgift giver den lavere vægt og bilens bedre aero­dyna­miske egen­skaber som følge af den mindre front væsentligt bedre brænd­stof­effektivitet og reduceret CO2 emission.

Energieffektiv moto­risering

LRX er udviklet som en yderst energieffektiv 2,0 liters turbodiesel hybrid, som kan køre på biodiesel. I kombi­nation med andre Land Rover teknologier kan denne motorisering reducere brændstoffor­bruget med 30 procent i forhold til andre 4x4 af sammenlignelig stør­relse og reducere CO2 emissionen til cirka 120 gram pr. kilome­ter.

LRX’s forbedrede effektivitet er resultatet af energibesparende me­kaniske og elektriske elementer i en kombi­­nation, der skaber synergi på en lang række områder. Konceptets integrerede Electric Rear Axle Drive (ERAD) er en vigtig Land Rover feature, fordi den gør det muligt at benytte udelukkende elektrisk drift ved lave hastighe­der med uændrede eller endda forbedrede 4x4 egenskaber under vanskelige forhold. Til forskel fra den hybridteknologi, der benyttes af nogle af 4x4 konkurrenterne, opretholder Land Rover’s løsning me­ka­­nisk træk på alle fire hjul.

Offroad leverer ERAD alene ekstra moment, når der er behov for det, og da det hø­jeste drejningsmoment er til stede lige fra start, giver denne løsning for­bedret kontrol og større trækkraft på glatte over­flader - som pak­ket sne eller vådt græs.  

På vejen trækker ERAD LRX op til en hastighed på 32 km/t alene ved hjælp af elektrisk kraft, og ISG (Integrated Starter-Generator) starter dieselmotoren automatisk, når der er behov for det. Det elektriske drev fortsætter imidlertid med at assistere det mekaniske, indtil mo­toren har nået sit mest effektive driftsniveau. Arbejdsdelingen mel­lem de to motorer medvirker også til at spare brændstof og minimere CO2 udledningen. ISG sørger endvidere for at slukke dieselmotoren, når bilen holder stille i trafikken, så den ikke kører nyttesløst - og starte den igen hurtigt, når der er behov.

Det elektriske sy­stem bruger et højeffektivt lithium-ion batteri, som er uafhængig af bilens almindelige 12 volts batteri. Det opla­des af et energirege­nererings­system, som er integreret i ERAD.      

LRX har endvidere Hill Descent Control og Land Rover’s roste og bru­gervenlige Terrain Response® system, der optimerer bilens køre­egenskaber og komfort og maksimerer trækkraften. I LRX har det fem indstillinger inklusiv den nye energieffektive ”Eco”, som først og fremmest er til brug on-road og konfiguerer alle bilens systemer til optimeret brændstoføkonomi. De øvrige fire er Sport (som også er ny), Almindelig kørsel, Sand og Græs/mudder/sne (en indstilling til glatte overflader).

Udvidet palet af egenskaber

Positioneringen af LRX kan beskrives som traditionel SUV, der bevæ­ger sig i retning af en ”cross over” - med dens mere personbils­agtige ydre og dyna­miske egenskaber, der er mere sporty on-road. Men samtidig med at dens karakter understreges af excellent adræthed og håndtering samt excellente ydelser har den også den bredeste palet af egen­skaber i sin klasse.

Designet af LRX er udelukkende udviklet af Gerry McGovern’s team, drevet frem af en lidenskab for at skabe en bil, der i sandhed reflek­terer Land Rover’s fremtidstanker. Vinduesglas hele vejen rundt om LRX skjuler stolperne og skaber et markant grafisk design. Bilens øverste arkitektoniske struktur kan anes gennem vinduerne og ta­get, hvilket reflekterer det bedste af vor tids bygningsarkitektur.

Ved at skubbe hju­le­ne ud i de fire hjørner får bilen karakter af et brugskøretøj, og designet af forenden er et kraftfuldt og umid­delbart genken­deligt state­ment om Land Rover identi­teten. Der er nye tolk­ninger af Land Rover’s traditio­nelle muslinge­skal­for­mede kølerhjelm, karakteristiske forlygter og perforerede kølergrill med to ribber. Skærmbuerne er brede men harmonisk integreret med deres høj­glans 20 tommers letmetalfælge.

De fine detaljer omfatter fenderlister, side- og kølerhjelmsgæller samt ydre dørhåndtag, der er integreret i bilens skulderlinie, i poleret aluminium. Den ”frosne” hvide lakfarve er specielt udviklet til LRX. Dens visuelle dybde fremhæver bilens form.

Ulasteligt førsteklasses interiør

LRX konceptets interiør demonstrerer tydeligt, hvordan en kompakt Land Rover fortsat kan være rummelig, prak­tisk, alsidig og sofisti­ke­ret. Den ulasteligt udførte kabine har en kom­bination af gyldenbrunt og mørk chokoladefarvet blødt læder med detaljer i poleret alumini­um. De synlige strukturer i sæderne, instrumentpanelet og loftarki­tekturen tilfører ikke alene et distingveret look, men hjælper også med at holde vægten nede.

Det elektroniske display bruger ”flydende” LCD grafik til at skabe et tredimensionelt udtryk, som kan tilpasses den enkelte fører og er interaktivt i forhold til LRX’s touch-screen display.

Instrumenterne præsenterer deres data i lag, afhængigt af vigtighed - for at give et maksimum af relevante informationer og distrahere minimalt. Når det er belejligt, overføres de viste informationer fra hovedinstrumentbrættet til touch-screen’en. En yderligere detalje i LRX’s ”personlighed” er, at de forskellige Terrain Response® ind­stillinger af bilens fremdrift matches af skiftende baggrundsbelysning - grøn ved økonomikørsel, rød ved sportslig kørsel og blå i standard­indstillingen.

Fornuftig brug af pladsen

Selv om LRX er kom­pakt, gør fornuftig brug af pladsen bilen impo­­nerende rummelig, og mange smarte design­­detaljer øger det prak­tiske islæt. Et yder­ligere touch-screen område med fuldt interaktivt display giver mulig­hed for at betjene LRX’s iPhone docking-facilitet.

På hver side af den horisontalt todelte, eldrevne bagklap er der aftagelige højttalere med lydstyrkeindstilling og en iPod docking-station. Der er også en køleboks og en flaskekøler, som kan sættes fast på den åbne bagklap. Denne har endvidere integrerede alumi­niumskopholdere.

LRX’s karakteristiske sæder ”flyder” på individuelle plinter og har åbne rammer for at forstærke opfattelsen af et let og luftigt interiør - samtidig med, at det giver nyttig stuveplads. Den smarte eldrevne mekanisme på sæderyggene maksimerer interiørfleksibiliteten og medvirker til at skabe et stort, fladt bagageområde, når det er nød­vendigt.

Med bagsæderne ned­fæl­det forover er der plads til to opret­stå­ende mountain bikes - med forhjulene afmonteret og stuvet i dertil indret­tede aflæg­nings­rum i gulvet. Den generøse bagage­plads og mulig­heden for at fylde bilen hele vejen igennem betyder også, at man kan have ski og surfboards med.

”Fleksibel bagagekapacitet er fundamental for LRX konceptet,” siger Gerry McGovern.
”Med denne bil har vi oversat Land Rover’s idé om bredde i egen­skaberne til alsidighed og on-road dynamik i højere grad end ultima­tiv off-roading. Dermed imødekommer vi kravene fra de nye kunder, som vi tror, vil føle sig tiltrukket af denne type: De vil ikke alene værdsætte LRX’s fleksibilitet, de vil også anerkende, at den er blevet ”pakket” med den højeste grad af præcision.

Bæredygtigt produktdesign

Sædernes, loftet og instrumentpanelets synlige strukturer er kun et af de nye initiativer, som Land Rover designerne har taget for at reducere bilens vægt. Et andet eksempel er udskift­ningen af vindu­esglas i sideruderne og i taget med polycarbonat, som er cirka 40 procent lettere end glas. Polycarbonaten sørger også for at udelukke praktisk taget alt UV lys, hvilket forhindrer interiøret i at falme, mens speciel nanoteknologi i stoffet reducerer den infrarøde transmission, og det hjælper til at holde stoffet køligt.

Også valget af førsteklasses interiørmaterialer reflekterer Land Ro­ver’s dybe engagement i bæredygtigthed: Læderet er indfarvet med vegetabilske farver, som er kromfri, så de bedre kan genbruges, der er udbredt brug af aluminium, som både vejer mindre og er let at genbruge, og tæpperne er af filt fra bæredygtige produktioner. Det luksuriøse vanillefarvede ”ruskind” på døre og en del af loftsbeklæd­ningen er 100 procent genbrugsmateriale, som er lavet af brugte plasticflasker og fibre.

”Vi er fast besluttede på at gøre bæredygtighed til et centralt ele­ment i vores fremtidige produktdesign og i måden, vi driver forret­ning på, og samtidig skabe biler, der har en stærk følelsesmæssig appel og opfylder folks praktiske behov,” siger Phil Popham. ”Ingen enkelt teknologi giver alle svarene på livstidsbæredygtighed, men LRX konceptet samler nogle af fremtidens idéer, som interesserer os, og integrerer dem i en bil, som vi tror repræsenterer en spændende vej fremad for Land Rover.


Tekniske specifikationer:

Længde: 4.351 mm

Bredde, eksklusiv spejle: 1.895 mm

Bredde, inklusiv spejle: 2.083 mm

Højde: 1.535 mm

Akselafstand: 2.660 mm

Motor: 2.0 liter

Brændstoføkonomi (potentiel): 21,3 km/l ved blandet kørsel efter EU normen

CO2 udledning (potentiel): 120 g/km ved blandet kørsel efter EU-normen

annonce - klik på logo
Klik her og gå til Autocoms hjemmeside

Glæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.