Siden Euro NCAP indledte sine skrappe kollisionstests i 1997 har bilfabrikanterne oppet sig gevaldig. Frygten for en dårlig Euro NCAP karakter og ønsket om en femstjernet topkarakter, har nu gjort bilerne så sikre, at 97 % af de testede biler nu opnår fire eller fem stjerner.
Der er derfor nu grund til at skærpe testen, bilfabrikkerne får ikke lov til at hvile på laurbærrene.
Et kritikpunkt er, at for mange biler er unødvendig hårde mod bløde trafikanter, der måtte komme i vejen for bilen. Euro NCAP-testen har en specialtest, hvor der maks. kan gives fire stjerner. Blandt årets testede biler har kun 67 % opnået to stjerner.
Topkarakteren, fire stjerner, har kun én bil nogensinde opnået, nemlig Citroën C6, der har en speciel aktiv frontbeskyttelse. Fodgængertesten kommer fremover til at blive en del af den samlede karakter.
Det samme sker med bilernes evne til at modvirke piskesmældskader. Denne test har været længe undervejs, men nu kommer den og vil indgå i resultatet for forsædepassagererne.
Euro NCAP tager nu også fat på at indbygge aktiv sikkerhed i testen. Altså bilens evne til at undgå at blive indblandet i en ulykke. Derfor vil standardmonterede nye teknologier også tælle med, f.eks. den vigtige, elektroniske stabilitetskontrol, ESC. De første resultater for biler testet under det nye vurderingssystem vil blive offentliggjort i februar 2009 og nærmere oplysninger om testkriterierne offentliggøres senere i år.
Den samlede topkarakter for Euro NCAP vil fortsat være fem stjerner.
annonce - klik på logoGlæd en af dine venner med denne artikel, hvis du mener, den kan have interesse for ham eller hende - klik i starten af artiklen - Send artikel - Skriv den relevante e-mail adresse og send samtidig en lille hilsen.