I frem­tiden vil Land Ro­vers kun­der op­leve, at de har flere mulig­heder i valg af bil, når den nye Free­lander 2011 model lan­ceres. Som noget nyt kan Free­lander 2 nu fås med for­hjuls­træk under nav­net Free­lander 2 eD4. Den for­hjuls­trukne Free­lander 2 bliver den mest effek­tive Land Rover, der nogen­sinde er blevet produ­ceret, med et for­brug på cirka 16 km/l og et CO2-­udslip på blot 158 g/km.

Ifølge Land Rovers administrerende direktør Phil Popham, er det ønsket om at blive konkurrencedygtig på markedet med forhjulstrukne SUV’er, der gør, at Land Rover nu vælger at lancere deres populære model Freelander 2 med forhjulstræk.

- Det europæiske marked for forhjulstrukne SUV’er udgør 23 procent af segmentet, og det er vores intention at være en stærk konkurrent på dette marked. Et 2WD alternativ er blot et eksempel på, hvordan vi fortsat videreudvikler vores bilers effektivitet samtidig med, at vi tilbyder nye modeller og derved styrker vores kunders præference for Land Rover. Vi vil fortsat producere ”verdens bedste terrænkøretøj” til de kunder, der har behov for firhjulstræk, men nu åbner vi også døren for de kunder, som har et andet behov, siger Phil Popham.      

Ny og effektiv 2,2 liters turbodieselmotor
Den nye, banebrydende Freelander 2 eD4 bliver drevet af Land Rovers effektive, nye 2,2 liters turbodieselmotor, som med sine 150 Hk får en topfart på 180 km/t og når fra 0-100 på 10,9 sekunder. Bilen er tilgængelig med enten automatgear eller en sekstrins manuel gearkasse med stop/start funktion som standard.

Land Rovers nye 2,2 liters turbodieselmotor er også tilgængelig i den firhjulstrukne TD4-model, som har 150 Hk samt i SD4 modellen, som har 190 Hk. De to firhjulstrukne modeller har begge et drejningsmoment på 420 Nm, hvilket er 20Nm højere, end det var hos deres forgængere. Det betyder, at 2011 modellen af Freelander 2 tilbyder sin fører en forbedret motorrespons samt en bedre trækkraft, uanset hvilken model der vælges.

Effektiviteten er også blevet betydelig forbedret på modellen med 3,2 liters I6 benzinmotor. Den er blevet genjusteret, så den lever op til de nye EU5 reguleringer, og den leveres stadig med 233 Hk.

Freelander 2 med facelift
Med den nye 2011 model følger der også et facelift, som kommer til udtryk på flere måder. Foran er tågelygterne blevet en integreret del af kofangeren, frontgrillen har fået ny finish, både for- og baglygterne er blevet forbedret, og der er nu mulighed for at vælge mellem 18- og 19 tommers alufælge. Derudover fås 2011 modellen i tre nye farver; Kosrae Green, Baltic Blue og Fuji White, og der er også mulighed for at vælge mellem forskellige designs på alufælgene. En væsentlig forbedring ved den nye Freelander 2 er desuden, at den har diesel misfueling device, en mekanisme der gør det umuligt at fylde benzin på dieseltanken. Dette har allerede været en succes på blandt andet Discovery 4 og Range Rover.

Tager man et kig inde i bilen, vil man også her kunne se nogle forbedringer på 2011 modellen. Inde i kabinen har Land Rovers designhold ændret instrumentbrættet, og der er mulighed for at vælge mellem fire nye designs på sædeovertræk. Derudover kan der vælges en såkaldt Premium pakke, som inkluderer Windsor læderinteriør, 8/6-vejs elektriske sæder samt eksklusive måtter og skindovertrukket midterkonsol.