Via webstedet www.myearthdream.com kan alle, der ønsker det få deres navn på bilen, erklære, at de vil foretage en livsstilsændring, som kan forbedre miljøet, og give et kontakt beløb til en organisation, der gør noget for miljøet. Under sloganet “our car is your car”, vil hvert navn udgøre én af de mange pixel, som danner billedet af planeten på bilen. Samtlige navne kan ses på webstedet, hvor erklæringen afgives, og vil være synlige på bilen under et mikroskop.
Universal Music Group, verdens største musikvirksomhed, og Gatorade er de første globale mærker, der har meldt sig som partner i dette spændende, nye koncept og viser. De eksisterende partnere har begejstret taget imod ideen og er fortsat engageret i teamet i 2007-sæsonen. Desuden kan teamet med stolthed meddele, at Fila, IBM, Instron, Oliver Sweeney, Perkin Elmer, Showa Denko, TUV og GF Agie Charmilles har meldt sig som teamets partnere og leverandører.
Honda Racing F1 Team samarbejder tæt med globale miljøorganisationer for at højne miljømoralen inden for verdens fornemste motorsportsgren.
Administrerende direktør Nick Fry, Honda Racing F1 Team: “Klimaændringer er sandsynligvis det største problem, som verdens befolkning står over for, og det kan F1 ikke sidde overhørigt. Vi mener derfor, at F1 med sin enorme, globale profil og avancerede teknologi kan spille en vigtig rolle, ikke blot når det drejer sig om at gøre opmærksom på problemerne, men også når der skal findes løsninger. Desuden betragter FIA F1 som en mulighed for at spille en vigtig rolle inden for udviklingen af teknologier, der på langt sigt kan gavne samfundet. I 2009 vil der f.eks. være enheder til energigenvinding på bilerne.”
“Så hos Honda F1 er det med stolthed, at vi dedikerer vores bil til miljøudfordringen. Vi er overbevist om, at praktiske løsninger kan komme direkte fra teknikerne, der arbejder med vores F1-program. De arbejder hårdere end nogensinde tidligere for at virkeliggøre vores drøm om at vinde verdensmesterskabet og samtidig gøre opmærksom på Hondas miljømoral.”
Honda Racing F1 Team lancerer et banebrydende miljøkoncept
Honda Racing F1 Team offentliggjorde mandag den 26 februar et vigtigt nyt initiativ i forbind else med Formel 1 sæsonen 2007. For at øge bevidstheden om de miljø problemer, vores planet står over for, udsmykkes RA107 F1-bilen med et enormt billede af jorden i stedet for de annoncør- og sponsorlogoer, som i årtier har prydet og domineret alle andre F1-biler.
Bilens nye look er en effektiv måde at få fans, sponsorer, kunder og medlemmer af offentlig heden til sammen med Honda at gøre en aktiv indsats for at løse de miljøproblemer, som verden i dag står over for.
“Vi er frem for alt et raceteam, og F1 er i allerhøjeste grad en teamsport. Vi kan kun nå vores mål inden for racersporten ved at arbejde sammen, og der kan trækkes direkte paralleller til den måde, vi alle skal stå sammen på for at løse den miljømæssige udfordring. Vi håber, at vi ved at øge opmærksomheden på problemerne kan få offentligheden til at stå sammen og tage imod den udfordring, som klimaændringen er.”
Yasuhiro Wada, bestyrelsesformand for Honda Racing F1 Team og
administrerende direktør for Honda Motor Company: “Honda har et stort ønske om at vinde Formel 1-verdensmesterskabet 2007. Vi håber, at vi får en succesrig og spændende sæson. Vi ønsker imidlertid også at give noget tilbage gennem vores nye F1-miljøkoncept, som vi tror bliver et frisk, nyt tiltag inden for motorsporten.”
“Honda bestræber sig hele tiden på nytænkning, hvad angår såvel teknologi som tænkemåde og ønsker at imødekomme kundernes og samfundets krav. Honda har altid bestræbt sig på at varetage miljøets interesser. Vi håber, at Hondas nye F1-initiativ kan medvirke til at øge bevidstheden om og interessen for disse vigtige miljøproblemer på verdensplan.”
Eksempler på Hondas miljømæssige arv
- Honda har siden 1964 kun fremstillet firetaktpåhængsmotorer, som er ca. 90 prosent renere, 50 prosent mere brændstoføkonomiske og 50 prosent mere lydsvage end typiske totaktpåhængsmotorer. Men hvad vigtigere er, så forekommer der ikke olieudslip direkte til vandet fra firetaktsmotorer.
- Honda påbegyndte udfasningen af totaktmotorer til motorcykler i 1997 til fordel for firtaktmotorernes mere miljøvenlige teknologi, selvom totaktmotorerne har en bedre ydelse. Produktionen ophørte i 2002.
- I 1972 blev CVCC-motoren (Compound Vortex Controlled Combustion) introduceret, som den første motor, der opfylder Clean Air Act i USA.
- I 1976 iværksatte Honda et skovrejsningsprogram og plantede over 250.000 træer omkring sine fabrikker.
- I 1983 oprettede Honda et forskningsteam, som havde til formål at forbedre brændstoføkonomien. Det udmøntede sig i VTEC-motoren, der kombinerer hensynet til ydelse og miljø, ligesom brændstoføkonomien er forbedret ved lave omdrejningstal.
- I 1991 begyndte Honda at genindvinde og genbruge brugte kofangere i stor stil og iværksatte i 1997 et nyt genbrugsprojekt, som skal minimere brugen af stoffer, der påvirker miljøet, og fremme genbrug af ressourcer i alle produktets livsfaser.
- I 1993 deltog Honda i 3000 km World Solar Challenge og vandt med sit soldrevne køretøj, som kørte 803 km på én dag. Honda slog rekorderne igen i 1996 ved at gennemføre løbet på under fire dage med en gennemsnitshastighed på 89,76 km/t.
Honda Motor Co har som sit overordnede mål at blive en virksomhed, som samfundet ønsker skal eksistere. I den forbindelse har Honda i sine aktiviteter altid bestræbt sig på at varetage miljøets interesser. Minimeringen af miljøpåvirkningen er et oprigtigt ønske, og i årenes løb har Honda været pioner inden for biludviklingen for at nå dette mål.
- I september 2006 påbegyndte Honda byggeriet af en fabrik til masseproduktion af solceller på Hondas eksisterende Kumamoto-fabrik, og i december oprettedes et nyt datterselskab, Honda Soltec Co, Ltd., som skal føre Honda ind i solcelleindustrien.
- I 1995 lancerede Honda LEV (Low Emission Vehicles), som reducerer udslippet af kvælstofforilte, kulbrinte og kulilte, der forårsager smog, med gennemsnitligt 80 procent
- I 1999 lancerede Honda sin første hybridbil. Insight var den første hybridbil i produktion i både USA og Europa.
- I 2000 byggede Honda en energieffektiv fabrik baseret på miljøvenlig planlægning og design, f.eks. effektiv udnyttelse af vandressourcerne, forbedret energieffektivitet og reduceret CO2-udslip. Anlægget sørger også for korrekt bortskaffelse af byggeaffald og radikal styring af spildevand, ligesom der er installeret solcellepaneler på fabrikkens tag.
- I 2000 iværksattes Korchin Desert Afforestation-initiativet i Kina. Det er et skovrejsningsprojekt, hvor den golde ørken i løbet af 30 år atter skal være det frodige, frugtbare skov- og græsningsområde, det var for 100 år siden.
- I 2002 leverede Honda sin første FCX (hydrogendrevne bil) til regeringskontorer i Japan og USA. Udstødningen fra FCX består udelukkende af vand. Honda har siden leveret 30 FCX-biler i Japan og USA. I 2008 iværksætter Honda en begrænset produktion af en helt ny brændstofcellemodel baseret på FCXkonceptet.
- Honda lancerede en lille samgenereringsenhed til husholdningsbrug i Japan i marts 2003. Enheden består af en kombination af GE160V – verdens mindste naturgasstempelmotor – og et effektivt, lille og let generator system, der anvender Hondas unikke sinusforminverterteknologi, i én kompakt enhed, der er velegnet til elektricitetsforsyning i private hjem sideløbende med en kommerciel strømkilde.
- Senest anerkendte EPA (Environmental Protection Agency) i 2007 Civic GX som køretøjet med verdens reneste forbrændingsmotor.