Tolv cylindre og seks liter slagvolumen gør Audi Q7 V12 TDI quattro til den stærkeste dieselbil i sin klasse. Teknikken kommer direkte fra motorsporten.
//Af Søren Dandanell Nielsen (tekst), og OLAF HAUSCHULZ (foto).
>> Indtil for nyligt havde ingen anset det for muligt, snarere var det en lidt vanvittig idé, alligevel er det utrolige lykkedes for Audi med raceren R10. Udstyret med en 12-cylindret dieselmotor har R10 vundet 24 timers løbet på Le Mans – og det hele to gange i træk. Hidtil har dieselmotorer ikke kunnet gøre sig gældende i det berømte langdistanceløb.
Sammenlignet med benzinmotorerne og de høje omdrejninger, var dieselmotorerne for tunge, svage og træge til at have en reel chance på en distance på over 5000 km, 24 timer nonstop. Efter at Audi R10 TDI har vundet, er der blevet åbnet et nyt kapitel i dieselteknologiens historie.
Nu følger Audi op på succesen ved at sætte den første bil med en 12-cylindret TDI i serieproduktion. Den stærke motor anses for et teknisk mesterværk, som trods sine tolv cylindre er kompakt som en 8-cylindret motor og kun 16 cm længere.
En oplevelse af momentMed en gevaldig ydelse på 500 hk gør motoren Audi Q7 V12 quattro til den stærkeste dieselbil i sin klasse og giver den imponerende køreegenskaber. Den accelererer til 100 km/t på blot 5,5 sekunder, og tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t. Et knusende omdrejningsmoment på 1000 Newtonmeter, der er til rådighed imellem 1750 omdr./min. og 3000 omdr./min., giver uanset hastighed bilens fører en oplevelse af moment, som man ellers kun kan få i en ægte sportsvogn.
Teknisk set er V12 TDI motoren i Audi Q7 en nær slægtning til motoren i den Le Mans-sejrende Audi R10. Audis motoringeniører har overført erfaringerne fra racermotoren til gadeudgaven. I centrum står den nyudviklede ”common rail” indsprøjtning med tolv Piezo-injektorer, som sprøjter brændstoffet direkte ind i cylindrene med et tryk på op til 2000 bar. Det højere indsprøjtningstryk forbedrer blandingsforholdet og fremmer en jævn og hurtig forbrænding. Resultatet er en suveræn motorgang, der også sætter nye normer med hensyn til komfort og akustik. Den rolige motorgang et vigtigt kriterium ved en dieselmotor. Desuden sørger det innovative indsprøjtningssystem for en endnu mere effektiv og renere forbrænding. De tolv cylindre støttes af to turboladere og har med et forbrug på blot 11,9 liter pr. 100 km eller et gennemsnit på imponerende 8,4 km/l, ved kørsel på landevej.
Et sekstrins automatgear med tiptronic funktion sørger for en optimal dosering af den imponerende motorkraft. Standard for en så ydelsesstærk Audi er det permanente firehjulstræk quattro®, som – i sin nyeste version – fordeler kraften variabelt på for- og bagaksel til gavn for en optimal køredynamik.
Keramiske bremser
En anden lækkerbisken er de 20 tommer store bremser, hvis teknik ligeledes er hentet fra motorsporten. For første gang leveres en bil med keramiske bremser som standard fra produktionsbåndet hos Audi. Bremseskiverne af kulfiberforstærket keramik udnytter det enorme ydelsespotentiale endnu bedre og giver en overbevisende performance kombineret med en lav vægt. Keramiske bremser udmærker sig ved en høj bremseydelse i grænseområdet under vedvarende belastning. Samtidig kræver bremserne nærmest ingen service og vedligehold,- og så holder de til 300.000 km.
Optisk er Audi Q7 V12 TDI også et imponerende syn. Dominerende elementer er den forkromede singleframe kølergrill, det markante LED-kørelys under forlygterne og beskyttelse af forreste undervogn i ægte stål. De brede hjulkasser antyder ikke blot bilens talenter som terrængående køretøj, men understreger også dens helt specielle position som den stærkeste dieselbil i sin klasse. Dette signal udsendes også af bagenden: To store ovale udstødningsrør, der er integreret i stødfangeren til højre og venstre side, giver en formodning om bilens performance. Det er en tradition hos Audi at kombinere den rå performance og erfaring fra racersport med udviklingen af moderne personbiler: Det er Audi Q7 V12 TDI yderligere et bevis på. Audi Q7 V12 TDI koster ca. kr. 2.790.000,- .
Audi Q7 V12 quattro
Denne artikel er skrevet af Søren Dandanell Nielsen og offentliggjort første gang i Audi Magazine nr. 2/08. Du kan blive gratis Audi Magazine abonnent på www.audi.dk