Artikel fra www.autoteket.dk

Audi Magazine nr. 2/08

Kong quattro

AF autoteket.dk 

Tolv cylin­dre og seks liter slag­volumen gør Audi Q7 V12 TDI quat­tro til den stær­keste die­selbil i sin klasse. Teknikken kommer direkte fra motor­spor­ten.

//Af Søren Dandanell Nielsen (tekst), og OLAF HAUSCHULZ (foto).

 

>> Indtil for ny­ligt havde ingen anset det for muligt, snarere var det en lidt vanvittig idé, alligevel er det utrolige lykkedes for Audi med raceren R10. Udstyret med en 12-cylindret dieselmotor har R10 vun­det 24 timers løbet på Le Mans – og det hele to gange i træk. Hidtil har diesel­motorer ikke kunnet gøre sig gældende i det berømte lang­distanceløb.

Sammenlignet med benzinmotorerne og de høje omdrejninger, var die­selmotorerne for tunge, svage og træge til at have en reel chan­ce på en distance på over 5000 km, 24 timer nonstop. Efter at Audi R10 TDI har vundet, er der blevet åbnet et nyt kapitel i dieselteknolo­gi­ens historie.

Nu følger Audi op på succesen ved at sætte den første bil med en 12-cylindret TDI i serieproduktion. Den stærke motor anses for et tek­nisk mesterværk, som trods sine tolv cylindre er kompakt som en 8-cylindret motor og kun 16 cm længere.

En oplevelse af moment
Med en gevaldig ydel­se på 500 hk gør motoren Audi Q7 V12 quattro til den stærkeste dieselbil i sin klasse og giver den imponerende kø­reegen­skaber. Den accelererer til 100 km/t på blot 5,5 sekunder, og topha­stig­he­den er elektronisk begrænset til 250 km/t. Et knusen­de omdrejnings­moment på 1000 Newtonmeter, der er til rådighed imel­lem 1750 omdr./­min. og 3000 omdr./min., giver uanset hastighed bi­lens fører en oplevelse af moment, som man ellers kun kan få i en ægte sportsvogn.

Teknisk set er V12 TDI motoren i Audi Q7 en nær slægtning til moto­ren i den Le Mans-sej­rende Audi R10. Audis motoringeniører har over­ført erfa­ringerne fra racermotoren til gadeudgaven. I cen­trum står den nyud­viklede ”common rail” indsprøjtning med tolv Piezo-injektorer, som sprøj­ter brændstoffet direkte ind i cylindrene med et tryk på op til 2000 bar. Det højere indsprøjtningstryk forbedrer blan­dingsforholdet og frem­mer en jævn og hurtig forbrænding. Resultatet er en suveræn motor­gang, der også sætter nye normer med hensyn til komfort og aku­stik. Den rolige motorgang et vigtigt kriterium ved en dieselmotor. Desuden sørger det innovative indsprøjtningssystem for en endnu mere effektiv og renere forbrænding. De tolv cylindre støttes af to turboladere og har med et forbrug på blot 11,9 liter pr. 100 km eller et gennemsnit på imponerende 8,4 km/l, ved kørsel på landevej.

Et sekstrins auto­mat­gear med tiptronic funktion sørger for en optimal dosering af den im­ponerende motor­kraft. Standard for en så ydel­ses­stærk Audi er det permanente fire­hjuls­træk quattro®, som – i sin nyeste version – for­deler kraften variabelt på for- og bagaksel til gavn for en optimal kø­redynamik.

Keramiske bremser
En anden lækkerbisken er de 20 tommer store bremser, hvis teknik ligeledes er hentet fra motorsporten. For første gang leveres en bil med keramiske bremser som standard fra produktionsbåndet hos Audi. Brem­seskiverne af kulfiberforstærket keramik udnytter det enor­me ydelses­potentiale endnu bedre og giver en overbevisende performance kombi­neret med en lav vægt. Keramiske bremser ud­mær­ker sig ved en høj bremseydelse i grænseområdet under vedva­rende belastning. Samtidig kræver bremserne nærmest ingen service og vedligehold,- og så holder de til 300.000 km.

Optisk er Audi Q7 V12 TDI også et impone­rende syn. Domine­rende ele­menter er den forkro­mede singleframe kølergrill, det markante LED-kørelys under for­lyg­terne og beskyt­telse af forreste under­vogn i ægte stål. De bre­de hjulkasser antyder ikke blot bilens talenter som terræn­gående kø­­retøj, men understreger også dens helt specielle posi­tion som den stær­keste dieselbil i sin klasse. Dette signal udsen­des også af bag­enden: To store ovale udstød­ningsrør, der er inte­greret i stød­fan­ge­ren til højre og venstre side, giver en formodning om bilens perfor­mance. Det er en tradition hos Audi at kombinere den rå performan­ce og erfaring fra racersport med udviklingen af mo­derne person­biler: Det er Audi Q7 V12 TDI yderligere et bevis på. Audi Q7 V12 TDI koster ca. kr. 2.790.000,- .

Audi Q7 V12 quattro


Denne artikel er skrevet af Søren Dandanell Nielsen

og offent­lig­gjort første gang i Audi Magazine nr. 2/08.

Du kan blive gratis Audi Magazine abonnent på www.audi.dk


9/6-2008 08:00


© Copyright www.autoteket.dk