Arrangørerne af Copenhagen Historic Grand Prix, som finder sted i Fælledparken i den kommende weekend, den 1. - 2. august, gør meget ud af at skaffe unikke køretøjer og verdensstjerner til København. Men det helt centrale er naturligvis ”godt race” i alle klasser. Uanset at bilerne, der dystes i, hører til en lille håndfuld klenodier eller er bygget op hjemme i garagen hos de mange danske deltagere, hvoraf en del i øvrigt kæmper om værdifulde DM-points på den 2 kilometer lange racerbane.
Den mest kendte deltager i Copenhagen Historic Grand Prix er uden sammenligning Hans Kongelige Højhed Prins Joachim, der i kraft af sin store entusiasme og gode evner bag et racerrat er blevet Hele Danmarks Motorprins. Netop Prins Joachim kan, hvis tingene flasker sig rigtigt, sikre sig DM-titlen i Fælledparken. Han er med i klassen for standardvogne op til 1965 og kører sin velkendte Ford Lotus Cortina med nummer 65 på siden.
Kamp om titlen
Men prinsen får ikke DM-titlen forærende. I klassen er der en hel stribe kørere, der respektløst vil forsøge at give Prins Joachim baghjul. Benny Hall, for eksempel, som kører en bil magen til Prins Joachims – og Benny Hall selv er ligeså historisk som hans racerbil. Han vandt nemlig Danmarksmesterskabet dengang bilerne – og Benny selv – var noget yngre... Og så er der Prins Joachims barndomsven, Oscar Davidsen Siesby, som også kører Lotus Cortina og Martin Berner i en tilsvarende bil. Berner er den eneste, der har kunnet besejre Prins Joachim i årets DM-løb, men det er kun sket en enkelt gang!,
I Fælledparken byder man på et stort felt i ”65-klassen”, hvor standardbiler og GT biler dyster side om side. Alene af den grund skal vi ikke forvente at se Prins Joachim først over målstregen – men derfor kan han sagtens vinde sin kategori og blive Danmarksmester. Det kræver, at man holder tungen lige i munden, for at følge den dyst.
65-klassen byder på en hel stribe spændende biler: foruden Lotus Cortina også et hold Mini Cooper S, et par Alfa Romeo Giulia, Volvo Amazon – og forgængeren, Volvo 544 – samt spændende GT-biler i form af en Lotus Elan (med Otto Reedtz-Thott i cockpittet), MB B, Ginetta G4 – og så er der feltets dark-horse, en 4,7 liters Ford Mustang fra 1965. Den bliver sej at se omkring hjørnet for enden af den 800 meter lange langside.
Abarth 60 års jubilæum
I klassen for standard- og GT-biler op til 1971 – men med motorer på under 1300 ccm – sætter Abarth sit præg. Fiats motorsportsselskab fejrer 60 års jubilæum i år og gør det med manér i Fælledparken: over 10 Abarth’er tilmeldt klassen. Det er næsten halvdelen af feltet, der i øvrigt består af Mini Cooper S’ere, Ford Escort, NSU, Sunbeam IMP, Renault R8 Gordini og ikke mindst en rigtig sød lille Ford Anglia 1200.
I ”den store 71-klasse” for standard- og GT-biler over 1300 ccm er der også tale om et meget stort og spændende felt. Bilerne er fra tiden, hvor motorsporten så småt begyndte at blive professionaliseret og feltet består mest af BMW 2002 Tii og Ford Escort BDA/Twin Cam/RS 1600 mixet sammen med bl.a. Datsun 240Z, Alfa Romeo, Porsche 911 – og en enkelt Morgan 8 er også med på deltagerlisten.
Kæmpebil
I 76-klassen vil de store trækplaster ikke alene være striben af Porsche 911, blandet med lidt Ford Escort’er men især en BMW 2800 Csi, kørt af KG Ekström. Det bliver noget af en opgave, at styre den store bil rundt i Fælledparken.
I historisk perspektiv er den såkaldte før-krigs klasse altid spændende – for her ser man lyslevende, hvordan motorsport i bilsportens ungdom må have været. Det er MG, der dominerer – men en enkelt og meget spændende Bugatti 35B fra 1928, kørt af svenske Janne Hansson, vil meget vel kunne snuppe totalsejren.