Artikel fra www.autoteket.dk

Godt race i Copenhagen Historic Grand Prix

AF autoteket.dk 

Abarth fejrer 60 års jubilæum i år og flere end 10 af de hurtige racer-versioner af Fiat 600 stiller op til race i Copenhagen Historic Grand Prix i den kommende weekend. Foto: Flemming Jensen.Arrangø­rerne af Co­pen­ha­gen Hi­sto­ric Grand Prix, som finder sted i Fæl­led­parken i den kommende week­end, den 1. - 2. au­gust, gør meget ud af at skaffe unik­ke køre­tøjer og verdens­stjerner til København. Men det helt cen­trale er natur­ligvis ”godt race” i alle klasser. Uanset at bi­ler­ne, der dystes i, hører til en lille hånd­fuld klenodier eller er bygget op hjem­me i ga­ragen hos de mange danske delta­gere, hvor­af en del i øvrigt kæm­per om værdifulde DM-points på den 2 kilometer lange racer­bane.

Den mest kendte deltager i Copenhagen Historic Grand Prix er uden sam­menligning Hans Kongelige Højhed Prins Joachim, der i kraft af sin store entusiasme og gode evner bag et racerrat er blevet Hele Danmarks Motorprins. Netop Prins Joachim kan, hvis tingene flasker sig rigtigt, sikre sig DM-titlen i Fælledparken. Han er med i klassen for standardvogne op til 1965 og kører sin velkendte Ford Lotus Cortina med nummer 65 på siden.

Kamp om titlen
Men prinsen får ikke DM-titlen forærende. I klassen er der en hel stri­be kørere, der respektløst vil forsøge at give Prins Joachim baghjul. Benny Hall, for eksempel, som kører en bil magen til Prins Joachims – og Benny Hall selv er ligeså historisk som hans racerbil. Han vandt nemlig Dan­marks­mesterskabet dengang bilerne – og Benny selv – var noget yngre... Og så er der Prins Joachims barndomsven, Oscar Davidsen Siesby, som også kører Lotus Cortina og Martin Berner i en tilsvarende bil. Berner er den eneste, der har kunnet besejre Prins Joachim i årets DM-løb, men det er kun sket en enkelt gang!,

I Fælledparken byder man på et stort felt i ”65-klassen”, hvor stan­dard­biler og GT biler dyster side om side. Alene af den grund skal vi ikke for­vente at se Prins Joachim først over målstregen – men derfor kan han sagtens vinde sin kategori og blive Danmarksmester. Det kræver, at man holder tungen lige i munden, for at følge den dyst.

65-klassen byder på en hel stribe spændende biler: foruden Lotus Cortina også et hold Mini Cooper S, et par Alfa Romeo Giulia, Volvo Amazon – og forgængeren, Volvo 544 – samt spændende GT-biler i form af en Lotus Elan (med Otto Reedtz-Thott i cockpittet), MB B, Gi­netta G4 – og så er der feltets dark-horse, en 4,7 liters Ford Mu­stang fra 1965. Den bliver sej at se omkring hjørnet for enden af den 800 meter lange langside.

Abarth 60 års jubilæum
Abarth fejrer 60 års jubilæum i år og flere end 10 af de hurtige racer-versioner af Fiat 600 stiller op til race i Copenhagen Historic Grand Prix i den kommende weekend. Foto: Flemming Jensen.I klassen for stan­dard- og GT-biler op til 1971 – men med motorer på under 1300 ccm – sætter Abarth sit præg. Fiats motorsportsselskab fejrer 60 års ju­bilæum i år og gør det med manér i Fælledparken: over 10 Abarth’er tilmeldt klassen. Det er næsten halvdelen af feltet, der i øvrigt består af Mini Cooper S’ere, Ford Escort, NSU, Sunbeam IMP, Renault R8 Gordini og ikke mindst en rigtig sød lille Ford Anglia 1200.

I ”den store 71-klasse” for standard- og GT-biler over 1300 ccm er der også tale om et meget stort og spændende felt. Bilerne er fra tiden, hvor motorsporten så småt begyndte at blive professionali­seret og feltet består mest af BMW 2002 Tii og Ford Escort BDA/Twin Cam/RS 1600 mixet sammen med bl.a. Datsun 240Z, Alfa Romeo, Por­sche 911 – og en enkelt Morgan 8 er også med på deltagerlisten.

Kæmpebil
I 76-klassen vil de store trækplaster ikke alene være striben af Por­sche 911, blandet med lidt Ford Escort’er men især en BMW 2800 Csi, kørt af KG Ekström. Det bliver noget af en opgave, at styre den store bil rundt i Fælledparken.

I historisk perspektiv er den såkaldte før-krigs klasse altid spæn­den­de – for her ser man lyslevende, hvordan motorsport i bilsportens ungdom må have været. Det er MG, der dominerer – men en enkelt og meget spæn­dende Bugatti 35B fra 1928, kørt af svenske Janne Hansson, vil meget vel kunne snuppe totalsejren.


31/7-2009 08:00


© Copyright www.autoteket.dk